Ezelsbruggetjes hoeveelheid voer


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
572
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hoi!
Wat ik me eigenlijk afvraag, hoe bepalen jullie de hoeveelheid voer?
Ik ken de richtlijn '2x per dag zoveel voeren dat ze er 5 min van kunnen eten', maar die vind ik niet waterdicht, want sommige vissen hebben meer moeite het voer te vinden (bijv een bejaarde gup of een bodemvis) dan anderen.
Op een engelse site las ik dat elke vis ong 1 oogbal aan voeding per dag nodig heeft. Kennen jullie dat regeltje?

Al met al kijk ik altijd gewoon of de vissen niet mager zijn. Zo nee, dan krijgen ze genoeg. Maar dan heb je wel altijd het gevaar dat je (iets) teveel voert.
Wat doen jullie?
 
De regels die je noemt zijn beetje vuistregels, en sterk afhankelijk van de vis je die hebt. Tenzij je jonge visjes hebt die nog naar 't volwassen formaat moeten groeien, voer ik zelf nooit dagelijks. Ik voer hier om de dag. Het ligt er ook aan wat je ze geeft; levend voer kun je moeilijk tussen duim en wijsvinger doen zoals je met droogvoer/korrels kunt doen.
 
De regels die je noemt zijn beetje vuistregels, en sterk afhankelijk van de vis je die hebt. Tenzij je jonge visjes hebt die nog naar 't volwassen formaat moeten groeien, voer ik zelf nooit dagelijks. Ik voer hier om de dag. Het ligt er ook aan wat je ze geeft; levend voer kun je moeilijk tussen duim en wijsvinger doen zoals je met droogvoer/korrels kunt doen.
En hoe bepaal je de hoeveelheid? (voor zover je daar nog bewust over nadenkt).
 
Tja, in mijn 60cm zitten 16-18 vuurtetra's, 1 betta, paar otocinclus, garnalen en een handvol corydoras. Mijn betta krijgt een paar vlokjes/gedroogde larven, de tetra's doe ik een paar korrels tussen duim en wijsvinger en als er 30-40 korrels drijven is 't zat en dan mik ik 3 tabletjes erin waar iedereen van snoept en af en toe een algendingetje.
In mijn andere bak zitten een paar sundadanio's en dan probeer ik zo'n 2 korreltjes per visje erin te doen, de otocinclus en garnalen daar vinden genoeg biofilm.
Af en toe krijgt iedereen een snack / levend voer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Dat is per vissoort verschillend, mijn algeneters hebben de hele dag nodig om op te eten wat ik ze voer maar de dag erna vallen ze weer hongerig aan op het voer, dus groeneters moeten eigenlijk de hele dag beschikking hebben over voer ook omdat groenvoer niet echt voedzaam is en slecht verteerd, terwijl vleeseters dat veel minder hebben en vleeshoudend voer veel makkelijker verteerd en veel voedzamer is
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ik houd mij al decennia aan de suggestie op het potje.
Met dat verschil dat ik ze maar één keer per dag voer.
En dat gaat prima.
Eventueel neergedwarreld voer is 's morgens ook verdwenen, dus dat gaat kennelijk ook goed.

Zo af en toe sla ik ook wel eens een dagje over.
En ga ik een weekje op vakantie dan hebben ze helemaal pech: ga maar algjes eten.
Ik heb nog nooit een dode vis eruit hoeven scheppen na zo'n week

Lang verhaal dat samengevat kan worden in:
Er zijn niet echt regels.
De tijd zal leren wat het beste werkt voor jou.
 
Het is een beetje aanvoelen, en inschatten op basis van hoe de vis eruitziet. En het verschilt per soort; als je (zoals @Guppeman) te maken hebt met vissen die ook algen lusten, of bijvoorbeeld slakjes, of kroos dat je in je bak hebt drijven, dan is het minder kritisch wat je er elke dag in gooit.

Ik voer meestal 1x per dag. Het eerste gedeelte is dan om de veelvraten af te leiden, en de rest gooi ik elders in de bak zodat de andere vissen ook aan bod komen. Ik geef alleen zinkend voer omdat ik vooral bodembewoners heb. Is het binnen een poep en een scheet op, dan was het te weinig; kunnen de vissen na een of twee minuten nog volop eten vinden (meer dan wat verstopte restjes) dan was het te veel.

Bij twijfel is het beter om iets minder te voeren. Op de langere termijn zie je vanzelf wel aan de conditie van je vis of het goed gaat, en kun je evt bijstellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Bedankt voor jullie toelichtingen (y)
 
Ikzelf houd toch van stevig voeren als ik ze voer, zodat ze altijd een 'buffertje' hebben. Daarentegen hebben ze soms ook pech en krijgen zo dagen tot een week niets... En dan zie ik eigenlijk geen verschil in de beestjes. Er blijven echter nooit echt lang restjes achter op de bodem, maar dat komt ook door de garnaaltjes en Kuhli's die daar rondzwerven
 

Terug
Bovenaan