Fantoomzalm staart afgebeten?

S

Susanne

Guest
Kan het zijn dat 1 van mijn gele fantoomzalmen de staart van een bijlzalm heeft afgebeten? Zie ineens een bijlzalm zonder staart en de fantoomzalmen zijn de enige andere vissen...

Ik hoor het graag.
 
Dat zou kunnen ja. Hoe groot is je aquarium, met hoeveel exemplaren houd je de fantoomzalmen en hoe warm is het aquariumwater?
 
Ik heb een juwel rio 180 met 11 gele fantoomzalmen en het water is tussen de 22,5 en 28 graden (met de lampen aan lijkt het erg op te lopen, ben dit nog aan het testen/uitzoeken).
 
Hmm. Bij veel visjes die (onterecht!) als vinnenbijter te boek staan komt dat gedrag voor als ze in een te kleine groep zitten, in een te klein aquarium met te warm water. Vandaar die vragen, mat lijkt bij jou niet het geval te zijn.
 
Bij mijn Gele fantoomzalmen heb ik de vorige week toevallig precies hetzelfde gehad, maar dan onderling. Bij ��n van de zalmpjes was opeens een groot stuk van de staartvin weg. Ik was bang voor vinrot, maar het visje was verder niet ziek en inmiddels is de vin al weer voor het grootste deel aangegroeid.

Dat het bij de onderlinge gevechten een keer gebeurt is misschien nog wel te begrijpen, maar ik schrik er wel van dat ze dit ook bij andere soorten doen.
 
Mascha&Ivo zei:
Hmm. Bij veel visjes die (onterecht!) als vinnenbijter te boek staan komt dat gedrag voor als ze in een te kleine groep zitten, in een te klein aquarium met te warm water. Vandaar die vragen, mat lijkt bij jou niet het geval te zijn.

Dan is het een raadsel, maar wel heel vervelend!
 
MarlonnekeW zei:
Bij mijn Gele fantoomzalmen heb ik de vorige week toevallig precies hetzelfde gehad, maar dan onderling. Bij ��n van de zalmpjes was opeens een groot stuk van de staartvin weg. Ik was bang voor vinrot, maar het visje was verder niet ziek en inmiddels is de vin al weer voor het grootste deel aangegroeid.

Dat het bij de onderlinge gevechten een keer gebeurt is misschien nog wel te begrijpen, maar ik schrik er wel van dat ze dit ook bij andere soorten doen.

Kan me voorstellen dat je er erg van geschrokken bent! Gelukkig maar dat de vin inmiddels weer aangegroeid is, helaas schijnt dit bij blijlzalmen niet te gebeuren.

Hier lijkt het visje ook niet ziek, maar zal het visje extra in de gaten houden de komende tijd.

Ik schrok er ook van. Ik heb het niet zien gebeuren, maar zou niet weten hoe het anders gebeurd kan zijn.
 
Als ze niet meer aangroeien is het helemaal vervelend. Hopelijk is het inderdaad een beschadiging en geen vinrot (en wordt het geen vinrot).
Het is wel toevallig dat we allebei een gelijksoortig probleem hebben met de Gele fantoomzalmen. Misschien zijn ze toch niet zo vriendelijk als ze eruit zien...
 
Dat hoop ik ook niet, maar bij de andere vissen zie ik niks. In de gaten houden maar.

Ja inderdaad, hopelijk is het een kwestie van wennen en gaat het niet vaker gebeuren. Was net zo blij dat het weer goed ging met de bijlzalmen en wilde er al weer nieuwe bij kopen, maar nu twijfel ik daar wel erg over.
 
Hoe gaat het nu?
 
Terug
Bovenaan