Wat is er nieuw

FE waarde

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ruben76
  • Startdatum Startdatum
R

Ruben76

Guest
Hallo allen,

Ik voeg op aanraden dagelijks de basis plantenvoeding van Aquariumbemesting.nl toe in mijn plantenbak.

Hiernaast voeg ik fosfaat, nitraat en Co2 toe.

Ik heb net om 20 uur met een duppeltest de FE waarde gemeten, deze stond netjes op 0.5. Mijn licht gaat om 24 uur uit.

De vraag: Als de waarde om 20 uur nog op 0.5 staat, moet ik de basis voeding dan wel elke dag toevoegen? Wil geen elende uiteraard.


Ik voeg dagelijks 15 ml toe op een 400 liter bruto met veel planten.

Is de FE waarde in orde of bestaat het risico dat deze te hoog wordt zo?
 
Je kunt natuurlijk ook dagelijks wat minder geven. Ik houd mijn ijzer theoretisch op 0,1 ppm. Maar ik meet altijd 0 ppm.
Dit omdat ik een uv lamp gebruik.

Ik weet niet wat je nitraat en fosfaat waarde zijn. Maar een 0,5 ppm ijzer is erg veel. Bij een nitraat van 25 is dat al 24x meer dan echt nodig.

Lees ook dit eens.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/spoorelementen-toevoegen-zin-of-onzin
 
Ik heb beide artikelen gelezen en 1 ding is zeker, de FE waarde is zware kost.

Ik ben het draadje even kwijt:help:
 
Ik heb beide artikelen gelezen en 1 ding is zeker, de FE waarde is zware kost.

Ik ben het draadje even kwijt:help:

Het beste is eigenlijk nog steeds om ijzer bij de wortel te geven. Het maakt daarbij ook niet uit in welke vorm het ijzer zit. Want de bodem bacterien zorgen toch dat het ijzer beschikbaar komt.
Lateriet is daarbij een erg natuurlijke vorm van ijzer toevoegen.
 
Chemie is zeker soms ingewikkeld maar gelukkig hebben we Marcel nog in huis😉
 
Ik heb bij de planten die daar behoefte aan hebben de rootsticks van easylife zitten.

Mijn no3 staat op 10 en mijn po4 op 1.

Maar we voegen toch niet alleen ijzer toe maar meerdere verschillende micros zoals bv borium magnesium en kalium enz?

Wat is aan te raden? De dosering verlagen en dagelijks meten tot de nieuwe waarde stabiel is?
 
Achterop de fles staat, 7ml op 100 liter voegd 0.1 ppm ijzer toe.

Als ik hier naar kijk is de 15 ml op 400 liter bruto niet zo veel toch?

Ik zou volgens de fles 28 ml moeten toevoegen om de waarde 0.1 ppm te verhogen.

Heerlijke kost dit:koffie:
 
Ik vraag me af hoe correct die meting van 0.5 is.
Je voegt 0.35 per week toe dat min het verbruik van je planten en het feit dat fe niet erg stabiel is in aquarium water lijkt het me vreemd dat je op 0.5 uitkomt.

Als je dan ook nog wekelijks tussen de 25 en 50 water ververst zoals de meeste hier zou ik de fe test in zijn doosje laten zitten.
 
Ik ververs wekelijks 50% van het water.

Er schiet mij wel een ding naar boven. Ik heb van de week een nieuwe lading planten geplaatst. Tijdens het verwijderen van planten die weg gingen kwam er eenpaar keer een hele grote wolk opgeloste ijzer uit de grond zetten van ijzervoeding kegels.

Na de grote beurt heb ik 50 % waterwissel gedaan maar hierdoor is niet de hele wolk verwijderd.

Zou dit mee kunnen spelen?
 
Er worden altijd, en steeds ook nieuwere, ideeën ontwikkeld over gebruiksvormen van bemesting. In de loop van jaren heb ik toch wel ervaren dat de belangrijkste uitingen van een goede bemesting gegeven worden door, onbevooroordeelde, planten! 50 jaar geleden was dit zo en dit is niet veranderd. Wanneer ik dit opschrijf realiseer ik me wel dat iedereen denkt, hmm, een open deur. Toch merk ik, ook bij de vragen hier gesteld, dat er van allerlei theorieën opgesteld en ook nageleefd worden waarbij juist dit vergeten wordt. Soms moet je een pasje terug doen, voor je aquarium gaan staan en kijken...
 
Bedankt weer allen
 
Zou kunnen.
Maar ik zou me er niet druk om maken.
Ik weet niet of je antwoord voor mijn reactie bedoelt was; druk maken doe ik niet. Maar zoveel problemen kan je voorkomen/oplossen door gewoon te kijken. Voorbeeld, wij hebben een kennis die zelf een klein bakje heeft waar hij via allerlei theorieën planten onderhoud. Met wisselend resultaat. Wanneer hij bij ons is vind hij de planten in onze bak er goed uitzien maar meent hij desondanks dat ik volgens zijn theorie moet werken. Daar zit toch een paradox in, denkelijk.
 
Ik weet niet of je antwoord voor mijn reactie bedoelt was; druk maken doe ik niet. Maar zoveel problemen kan je voorkomen/oplossen door gewoon te kijken. Voorbeeld, wij hebben een kennis die zelf een klein bakje heeft waar hij via allerlei theorieën planten onderhoud. Met wisselend resultaat. Wanneer hij bij ons is vind hij de planten in onze bak er goed uitzien maar meent hij desondanks dat ik volgens zijn theorie moet werken. Daar zit toch een paradox in, denkelijk.
Nee was het niet.
 
wat ik bedoel dat als ik de ts was ik me er niet druk om zou maken.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan