Wat is er nieuw

feedback gevraagd voor gewenst visbestand.

DorieBoy

New member
Lid geworden
17 mei 2025
Leeftijd
25
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het plannen van mijn visbestand voor mijn 125-liter aquarium (80x35x50 cm) en hoor graag jullie input om te controleren of mijn voorgestelde bestand niet te groot is en of de vissen goed bij elkaar passen.
Mijn aquarium is uitgerust met een Oase Thermo 200-filter met een maximale doorstroming van 800 l/u.

Mijn huidige visbestand bestaat uit 10 sherry barbelen en 8 Japonica garnalen. Hier zou ik graag nog 3 pauwooggrondels (1 man, 2 vrouwen) en 3 diklipgoerami’s (1 man, 2 vrouwen) aan willen toevoegen. Ik heb natuurlijk al wat onderzoek gedaan en weet dat mijn waterwaardes goed overeenkomen met wat deze vissen nodig hebben. Ook heb ik gekeken of de vissen qua gedrag goed samen kunnen, en naar mijn idee is dat zo, maar misschien hebben jullie daar andere inzichten over.
Ik heb voldoende schuilplaatsen gecreëerd door middel van veel beplanting en verschillende holletjes.

Ik hoor graag jullie feedback! Mochten jullie nog vragen hebben, stel ze gerust.

Groetjes,
Doriano

Goed dat je hier informatie komt inwinnen!

Ik heb geen ervaring met de grondels en de goerami's, maar sherrybarbelen kunnen nogal druk en actief zijn, ik weet niet of dat nou zo'n goede combinatie is met elkaar...

Misschien dat @Lysia hier meer over weet?

Nee, helaas, ik heb verder geen ervaring met deze vissen. Ik had deze post ook al gezien. Het lijkt me (ook gezien het advies van AquaInfo) dat deze bak voor de meesten aan de kleine kant is (diklipgoerami wordt ook al geadviseerd op 1m).

Ik kan we terugvallen op mijn algemeen advies: je vissen komen beter 'uit de verf' als je ze meer ipv minder ruimte geeft. Natuurlijker gedrag, minder stress, mooiere kleuren etc.

Pauwooggrondels kunnen best fel zijn met kleintjes dus of dat goed gaat met de grotere garnalen dat weet ik niet.

Ik zou de diklipgoeramies niet doen in 80 cm. Kijk dan liever naar honinggoeramies of de rode honinggoeramie, dat lijkt een kruising te zijn met de diklip. Knorgoeramies zijn ook erg leuk.
De andere soorten zijn volgens mij prima te combineren in je bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan