Wat is er nieuw

Feedback starters aquarium

daan-vdv

New member
Lid geworden
4 april 2026
Leeftijd
20
Dag allemaal!

Samen met mijn vriendin zijn we aan het plannen om een aquarium te zetten en wou hier even polsen of wat we momenteel op de planning hebben ok is.
Alle feedback, opmerkingen, verbeteringen of suggesties zijn meer dan welkom!

We krijgen een aquarium van 125l van een vriend die die niet meer gebruikt.
We zouden hem vullen met volgende inwoners:
  1. Neocardina garnalen in 1 kleur (later misschien een cardina soort er bij zetten, heb mij laten vertellen dat dit kan omdat ze niet kruisen en de neo's kunnen leven onder de cardina waterwaarden)
  2. Neon Tetras
  3. Kogelvlekbarbeel
  4. Otocinclus (als kuisertjes)
  5. Iets van slakken om nog te helpen kuisen (we denken aan geweislakken?)
En opvullen met zo veel mogelijk plantjes.

Ons boodschappenlijstje ziet er nog als volgt uit:
  • Aquarium bodem grind en decoratie
  • Filterpomp / sponsfilter / luchtpomp
  • lichten
  • Thermometer
  • Klein materiaal (netjes, eten, terugslagventiel, bacteriën, ...)

Wat we nog niet zeker weten:
  • Kunnen onze verschillende inwoners goed samenleven?
  • Zijn er nog dingen die we zullen moeten kopen?
  • Is het ok als we een gewone grind bodem leggen (1mm) ?
  • In de winkel zeiden ze dat simpel kraantjeswater volstaat (met uiteraard wel startbacteriën), is dit zo? Moeten we geen GH+, ontkalking ofzo doen/toevoegen?
Kunnen jullie ons hier wat geruststellen of de juiste richting in sturen?
Alvast enorm bedankt en we kijken uit om in deze hobby te starten!

• Kunnen onze verschillende inwoners goed samenleven?
    Wat mij betreft wel; ik zou misschien alleen japonica garnalen nemen ipv slakken.
  • Zijn er nog dingen die we zullen moeten kopen?
    Wat zit er bij de bak die je van je maat krijgt? Alleen het glas? In dat geval verdiep je even in grind/zand versus soil, type filters. Thermometer is geen heater, die heb je ook nodig. Bacteriën in een potje is lulkoek, sla dat asjeblieft over. Ik gok dat je in België woont obv je post, dus ik weet niet zeker of je chloor in het kraanwater hebt - anders wil je misschien wel het water behandelen met een middeltje dat chloor eruit haalt.
  • Is het ok als we een gewone grind bodem leggen (1mm) ?
    Ja, maar het vereist een andere bemestingstechniek.
  • In de winkel zeiden ze dat simpel kraantjeswater volstaat (met uiteraard wel startbacteriën), is dit zo? Moeten we geen GH+, ontkalking ofzo doen/toevoegen?
    Dat ligt aan wat er uit de kraan komt, dat kun je meestal gewoon opzoeken bij je waterleverancier of gemeente.

De ottocinclus zou ik later pas aanschaffen. Belangrijk is dat algen wat aanwezig mogen zijn voor die vissen.
Kijk ook als tip op aquainfo.nl.

https://aquainfo.nl/artikel/otocinclus-vittatus-lda023/

En wat ook belangrijk is is dat je de bak 4 weken laat indraaien voordat je begint met de eerste bewoners.
Vooral geduld en water testen zijn belangrijk.

Laatst bewerkt:
Let wel dat caridina garnalen op een hele andere waterwaarde behoren te zitten dan de rest van je bestand.
Nu kunnen ze vaak wel op wat harder water zitten echter is er een hele grote kans dat ze niet voortplanten en op den duur uitsterven.

Laat je geen start bacterien aansmeren, leuk voor de winkelier zijn winst maar heeft totaal geen zin.
Gewoon de bak neerzetten, beetje voer er in verkruimelen en na 4 weken eens testen met druppeltests of ammoniak en nitriet weg zijn.
Wat test setjes betreft zou ik de colombo/superfish set aanbevelen.
Niet te duur en je kan vrijwel alles testen wat je in het begin nodig hebt
https://www.petsplace.nl/superfish-testkoffer-ph-kh-gh-nh3-no2-no3-po4-testen-8715897237942-bbs
https://vijvercentrum.nl/products/p...terwaardes-meten?_pos=12&_sid=0ef2c3a2f&_ss=r

Zou alleen nog wat strips er bij doen voor chloor aangezien je in België woont.
Als je zeker weet dat je chloor in het water hebt zou ik seachem prime adviseren om je water aan te maken en icm goed beluchten de chloor te neutraliseren.
Zou wel zorgen dat je tenminste een 60 liter vat hebt en een pomp met slang voor de water wissel.

Als ik me niet vergis zwemmen de tetras en barbelen op dezelfde laag. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar wil je niet liever wat verdeelt over de lagen? Ik ben een liefhebber van honinggouramies in de bovenlaag bijvoorbeeld.

Overigens zou ik inderdaad geen startbacterien aanschaffen, zonde van je geld. Gewoon een week of 4 indraaien en af en toe een beetje voer erin gooien en ke kan starten.

Welkom.
Mijn advies, lees je goed in. Kan een hoop frustratie besparen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan