Fel licht slecht voor vissen?


T

Twan98

Guest
Hey hallo, mijn naam is Twan. Ik heb 1 vraagje.

Heb al enige tijd een bak met mini meervallen.
Zoals de meeste meervallen heb ik ook voornamelijk meervallen op de bodem.
Nu zie ik al een aantal weken een soort meerval niet, en heb ik dus toen het licht uit ging, die soort gezocht met een zaklampje. Erg fel licht dus. Is dit schadelijk voor de meerval zijn ogen? Kunnen ze hier blind van worden? Sommige vissen zwommen er voor uit nieuwsgierigheid en keken dus recht in het felle licht. Heb dit dus een aantal keer gedaan, maar zonder erbij na te denken of dit slecht is of niet. Kon op internet niet veel vinden hierover.
Het gaat om alle soort vissen die ik heb die een aantal keer bloot gesteld werden aan het felle licht.

Bestand bestaat uit
3 hommel meervallen
5 synodontis polly white
5 glasmeervallen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja... ik kan alleen een vergelijking maken met de mens en dat is dat direct in een felle lichtbron kijken niet goed is voor het netvlies.

maar wat het glas en de hoeveelheid water tussen de lamp en de ogen van de vis doet.... er zijn aardig wat mensen die bakken licht boven hun bak hebben hangen zonder blinde vissen :)
 
Jaa oké. Ik las op internet dat vissen beschadigd oogleden konden vernieuwen. Maar weet dit dus niet met zekerheid. Ik weet dat meervallen niet goed zien, maar geloof dat fel licht van een zaklamp wel een aanslag is op hun ogen. Wellicht kan iemand mij hierin tegenspreken
 

Terug
Bovenaan