Wat is er nieuw

Ferropol effect op algen?

Xenzy

Well-known member
Lid geworden
19 februari 2012
Berichten
58
Locatie
Drenthe, Hoogeveen
Goedenavond,

Ik wil proberen een keer watervlooien te kweken, dus ik heb een bakje(12L) neergezet volop in de zon (op de vensterbank).
Maar... Nu wil ik dus graag algen erin (er zitten nog geen watervlooien in), dus daar wacht ik op.
Zou Ferropol (plantenvoeding) de groei van de algen bevorderen?
Aangezien het sowieso een aantal weken misschien wel paar maand duurt, voordat het water echt groen is (wat ik dus wil).

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Xenzy
 
Ik zie dat je redelijk landelijk woont, een beetje koeienstront doet wonderen voor de algen.
 
koeienstront is een natuurlijke bemesting, een betere kan je niet vinden.
Ik spreek uit ervaring, een paar dagen later komen de algen al op in stilstaand water met veel licht.
 
Oke bedankt, haha.
Ehm, misschien een optie, die bak staat wel boven me bed, dus even kijken.
Sowieso bedankt voor je reacties!
 
Veel licht bevorderd de algengroei, net als in een te veel belicht aquarium.
 
Wat ook werkt is een paar druppen koffiemelk. Ik heb het buiten in een leeg aquarium geprobeerd deze week. Er stond 10cm water in de 60cm met veel algen op de ramen. Na 3 dagen was 99% van de vlooie dood. Gelukkig kan ik ze hier ook in de sloot vangen.
Waarom ze niet blijven leven is me een raadsel.
 
Oh raar dat ze dood gingen inderdaad...
Ik zit te denken, als ik genoeg algen heb dan de watervlooien toe te voegen en dan steeds gist erin, dat schijnen ze te eten als het goed is en dan steeds zorgen dat het water niet helder wordt.
Koffiemelk kan ik inderdaad ook wel proberen, bedankt!
Weet ook nog iemand over Ferropol? Hehe.

Bedankt voor de tips!
 
Geen idee wat Ferropol doet, ik heb het nog nooit gebruikt.
 
Volgens mij eten ze ook gewoon van de algen die je op de ramen krijgt en of dan bijvoeren met gist noodzaak is weet ik niet. Ik dacht dat ze van de algen kunnen leven.
 
Hobbykwekers heeft er een artikel over op Google.
 
Dan nog snap ik niet waarom de vlooien hier na 3 dagen dood waren terwijl de bak vol alg zit.
Misschien ben ik toch iets vergeten?
 
Had je er ook zuurstof bij, door middel van een pompje en een steentje?

Edit;
En een slangetje uiteraard, anders werkt het nog niet 😀
 
Haha, nee zal geen hele vlaai doen inderdaad, niet echt lekker boven me bed, hehe.
Bedankt voor de link, zat inderdaad ook al te googlen.
Zuurstof met pompje kan ik nog wel even erbij doen!
 
Ik had er geen zuurstof in nee. Bakje staat buiten midden in de tuin 😉
 
Juist door het vele licht en stilstaand water is het belangrijk om zuurstof in de bak te houden.
 
Dat vermoeden had ik al Ton , maar ja gelet op de plek is dat lastig. Gelukkig zit de sloot ermee vol hier.
 
ik had ooit is een beetje ferropol in mijn toen opstartende nano cube (20L) gedaan, per ongeluk een overdosis... na 2 dagen ramen vol met alg. dus ik zou zeggen met een lekkere overdosis: ja
 
Oke nice, bedankt! Dat ga ik dus proberen.
 
Je hebt dan teveel voeding in je bak en de groene algen komen dan opzetten omdat die de functie van de planten ahw overnemen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan