Wat is er nieuw

Ff voorstellen en meteen een vraagje.

MTBDennis

New member
Lid geworden
6 januari 2025
Leeftijd
49
Hoi,

Nijm naam is Dennis, 49jaar oud en woon in de omgeving van Eindhoven, afgelopen weekend, na jaren weer een aquarium aangeschaft. We hebben maar een beperkte ruimte voor een aquarium, vandaar dat het een klein model is geworden, de Superfish Quadro Pro 70, deze staat nu in te draaien met Aquasoil en een stuk spiderwood.
Opzich best een aardig aquarium, op twee dingen na, het filterhuis maakt erg veel geluid, dit heb ik iets kunnen dempen mbv stukken wattenschijf. Het tweede is dat de verlichting niet via een timer kan ivm de drukschakelaar op het deksel, uit is uit en dan moet je de schakelaar weer bedienen om de verlichting weer aan te zetten, ondertussen heb ik dit probleem ook terug gelezen op dit forum, een tip was om de schakelaar te omzeilen, maar ik wil liever niet rommelen aan een nieuwe bak. Nu is mijn vraag, is het ook mogelijk om er een slimme LED controller tussen te zetten, die werkt ook als timer, heeft iemand hier ervaring mee?

Welkom op het forum.

Uit interesse, doe je aan mountainbike activiteiten?
Dankjewel en ja gewoon als hobby, op zaterdagochtend voor de gezelligheid met een paar man door de bossen en op het moment iets extra’s voor de training van de Vrijthof-Vrijthof challenge.

Hoi, welkom!

Ik heb dezelfde bak en het is me niet gelukt met de dimmer ertussen te zetten. Er zijn wel modellen waarbij het kan. Ik ga van de week na een andere aquarium winkel en even daar proberen op de modellen die ze hebben daar. Als ik meer weet meld ik me wel :daisy:

Hoi, welkom!

Ik heb dezelfde bak en het is me niet gelukt met de dimmer ertussen te zetten. Er zijn wel modellen waarbij het kan. Ik ga van de week na een andere aquarium winkel en even daar proberen op de modellen die ze hebben daar. Als ik meer weet meld ik me wel :daisy:
Top, ik hoor het graag!

Ik vind het onbegrijpelijk dat ze dit zo kunnen maken, iedereen wil toch een timer op het aquarium, echt een hele grote misser, terwijl dat er op de doos staat dat er een tijdschakelaar aangesloten kan worden.

🤣 Top, ik hoor het graag!

Ik vind het onbegrijpelijk dat ze dit zo kunnen maken, iedereen wil toch een timer op het aquarium, echt een hele grote misser, terwijl dat er op de doos staat dat er een tijdschakelaar aangesloten kan worden.
Nou ik zou ook graag een dimmer erop willen haha. Ik vind het net zo een bouwlamp 🤣 ik ben benieuwd met wat ik fout zou hebben gedaan.

Nou ik zou ook graag een dimmer erop willen haha. Ik vind het net zo een bouwlamp 🤣 ik ben benieuwd met wat ik fout zou hebben gedaan.
Ja, dan zal zo’n slimme LED controller ideaal zijn, hopelijk weten ze een oplossing.

Ik denk dat je een dimmer bedoelt want een timer heeft met de duur te maken en dat is vaak wel te regelen met een losse tijdschakelaar.
Ik bedoel eigenlijk juist een timer voor de lichtduur, de verlichting wil ik graag automatisch aan en uit hebben, die in de link zou ideaal zijn, maar ik denk dat deze niet werkt omdat de lichtschakelaar van het aquarium een touchknopje is, dus als de stroom eraf is geweest moet je hem altijd weer aanraken.

Wat ik begrepen had is dat de stroom er niet af gaat met die slim led controller, hij dimt het licht naar 0

Ik bedoel eigenlijk juist een timer voor de lichtduur, de verlichting wil ik graag automatisch aan en uit hebben, die in de link zou ideaal zijn, maar ik denk dat deze niet werkt omdat de lichtschakelaar van het aquarium een touchknopje is, dus als de stroom eraf is geweest moet je hem altijd weer aanraken.
Deze vraag is onlangs voorbij gekomen.
https://aquaforum.nl/threads/superfish-quadro-i-c-m-tijdschakelaar-voor-verlichting.183887/

Dankjewel, dit had ik al gevonden, maar daar is de kap opengemaakt en de schakelaar omzeilt en dat wil ik liever niet ivm garantie.

In jouw reactie op die vraag heb jij het over een LED dimmer bypass en als ik dan op die link klik, dan zie ik volgens mij een condensator die er tussen gesoldeerd moet worden, of begrijp ik dat verkeerd en werkt zo’n slimme LED controller hetzelfde?
Op volgorde van stopcontact tot lamp wordt het dan, adapter, LED controller, touchschakelaar, verlichting.

Dankjewel, dit had ik al gevonden, maar daar is de kap opengemaakt en de schakelaar omzeilt en dat wil ik liever niet ivm garantie.

In jouw reactie op die vraag heb jij het over een LED dimmer bypass en als ik dan op die link klik, dan zie ik volgens mij een condensator die er tussen gesoldeerd moet worden, of begrijp ik dat verkeerd en werkt zo’n slimme LED controller hetzelfde?
Op volgorde van stopcontact tot lamp wordt het dan, adapter, LED controller, touchschakelaar, verlichting.
Ik snap dat je de garantie niet wil opgeven. Verder ken ik de bak zelf niet dus kan ik je er niet verder mee helpen of er andere oplossingen zijn.
"slimme LED controller" is volgens mij een verkeerde aanname. "Slim" staat niet voor intelligent maar voor klein/slank in het engels.

Wat @GarField hierboven beschrijft kan overigens best wel eens de oplossing zijn. Door de spanning er niet volledig af te halen maar naar minimaal te dimmen hoeft de touch schakelaar wellicht niet opnieuw bedient te worden.

Verder was mijn reactie in die post op de vraag waarom de condensator er tussen zit. De link waarnaar ik verwijs beschrijft dit. Ik bedoel dus niet dat je er een tussen moet maken.

Ik vraag mij ook af of de voorgestelde dimmer "officieel" geschikt is voor dit aquarium. Er zijn sites die dit beweren echter als ik de site van Aquadistri (superfish is van Aquadistri) bekijk staat hier niets over beschreven qua compatibiliteit.
Ook staat in de manual van de SuperFish Slim LED Controller: "This unit is designed to be used with SuperFish Slim LED lamps. Do not usefor other purposes".

Wellicht dat een aquarium zaak je verder kan helpen. De kap aanpassen werkt sowieso.

Ik snap dat je de garantie niet wil opgeven. Verder ken ik de bak zelf niet dus kan ik je er niet verder mee helpen of er andere oplossingen zijn.
"slimme LED controller" is volgens mij een verkeerde aanname. "Slim" staat niet voor intelligent maar voor klein/slank in het engels.

Wat @GarField hierboven beschrijft kan overigens best wel eens de oplossing zijn. Door de spanning er niet volledig af te halen maar naar minimaal te dimmen hoeft de touch schakelaar wellicht niet opnieuw bedient te worden.

Verder was mijn reactie in die post op de vraag waarom de condensator er tussen zit. De link waarnaar ik verwijs beschrijft dit. Ik bedoel dus niet dat je er een tussen moet maken.
Ja, dat terug dimmen zou mooi zijn.

Ik vraag mij ook af of de voorgestelde dimmer "officieel" geschikt is voor dit aquarium. Er zijn sites die dit beweren echter als ik de site van Aquadistri (superfish is van Aquadistri) bekijk staat hier niets over beschreven qua compatibiliteit.
Ook staat in de manual van de SuperFish Slim LED Controller: "This unit is designed to be used with SuperFish Slim LED lamps. Do not usefor other purposes".

Wellicht dat een aquarium zaak je verder kan helpen. De kap aanpassen werkt sowieso.
Die verschillende beschrijvingen had ik ook gelezen, de een zegt van wel en op de andere site lees je weer dat de controller er niet tussen kan.
Dat wordt misschien toch de kap openen en hopen dat ik het voor elkaar krijg (geen electro achtergrond 🤔).

IF all else fails even aquadistri aanschrijven.
Die hebben mij destijds ook goed geholpen met mijn vragen.

gewoon een stekker met tijdschakelaar mechanische of een smart variant werkt niet?
1736344616247.png

als dat zo is kan je de schakelaar er ook tussenuit halen

gewoon een stekker met tijdschakelaar mechanische of een smart variant werkt niet?
Bekijk bijlage 383503

als dat zo is kan je de schakelaar er ook tussenuit halen
Nee, dat werkt niet zonder dat de touch schakelaar omzeilt wordt, ik ben bang dat het deksel toch open gebroken moet worden.

heb je een foto?
mischien kan die schakelaar er aan de buitenkant uitgewipt worden.

heb je een foto?
mischien kan die schakelaar er aan de buitenkant uitgewipt worden.
Nee, ik heb zo geen foto en ik ben ook niet thuis.
Ik heb even een screenshot gemaakt van zo’n aquarium, de schakelaar zit in het deksel, zo geschat ongeveer 10cm uit de hoek linksachter.

Bijlagen

• IMG_7917.png
    IMG_7917.png
    2.1 MB · Weergaven: 4
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan