Wat is er nieuw

Ff voorstellen.... Informatie opdoen...

• Onderwerp starter Onderwerp starter AnjaSharpei
  • Startdatum Startdatum
In elk geval staat de Batcave klaar om in de epoxy gezet te worden...
Met veel spleten om hun te verstoppen....
Tadadadadada tadaddadda... Batman!!!

HvzNe6D.jpg

Beetje opzoekwerk gedaan ivm het vinden van de verschillende soorten, en ik heb wel de Tropheops Red fin ipv Broadmouth al gevonden, deze zou trouwens van kleur waarschijnlijk nog beter zijn ivm nog meer variatie...

De andere visjes zijn geen probleem, die vind ik wel...

Deze is de Red fin (in de meeste YouTube filmpjes trouwens nog meer geel dan blauw)
MhdcZqtHSz-_M4O2j3YX1Lpgva-xocCe.jpeg

Ziet er goed uit die Batcave! Benieuwd naar het eindresultaat .
Ik vind het alle echt hele mooie vissen, alleen je wilde zoveel mogelijk variatie toch?
iodotropheus sprengerae Vind je deze toevallig niet mooi? Makkelijk visje en zorgt weer
Meer voor variatie .
Ik denk dat het probleem vooral ligt bij de combinatie cynotilapia/ tropheops red Fin .
Deze lijken toch erg veel op elkaar en kan wel tot enige problemen gaan Zorgen, ook al zit er bij de een geel
Bij, ze letten dan toch vooral op de strepen en zien elkaar als soortgenoten .
De maingano kan ook een rotzak zijn dus denk daar ook even goed over na.
De melanochromis soorten vind ik eigenlijk wel de lastigste soorten, ondanks ze vaak
Wat kleiner zijn dan de gemiddelde mbuna .

Nickvit zei:
Ziet er goed uit die Batcave! Benieuwd naar het eindresultaat .
Ik vind het alle echt hele mooie vissen, alleen je wilde zoveel mogelijk variatie toch?
iodotropheus sprengerae Vind je deze toevallig niet mooi? Makkelijk visje en zorgt weer
Meer voor variatie .
Ik denk dat het probleem vooral ligt bij de combinatie cynotilapia/ tropheops red Fin .
Deze lijken toch erg veel op elkaar en kan wel tot enige problemen gaan Zorgen, ook al zit er bij de een geel
Bij, ze letten dan toch vooral op de strepen en zien elkaar als soortgenoten .
De maingano kan ook een rotzak zijn dus denk daar ook even goed over na.
De melanochromis soorten vind ik eigenlijk wel de lastigste soorten, ondanks ze vaak
Wat kleiner zijn dan de gemiddelde mbuna .

Thxxxx voor de feedback!!
Ja ik vind de iodotropheus sprengerae heel mooi.
Als ik de YouTube filmpjes bekijk, vind ik hem zelfs heel erg lijken op de Tropheops Red Fin, dus zal ik best deze van de 2 zebra's eruit laten. En het is ook een hele vredelievende vis, dus dat is ook goed.
Ga de maingano dan misschien ook best eruit laten... Ga er eens over denken...

In elk geval bedankt, alle feedback is welkom!!!
Ik ga volgende week naar een grote winkel waar superveel soorten te koop zijn en je nog zo'n 1000 soorten kan bestellen!!
Kan ik me nog eens uitleven...

Hoe zit het als je er Marmalade Cats bij wilt? Is een heel andere kleur maar mag je dan ook geen dezelfde soort nemen?
Bijvoorbeeld Pseudotropheus Zebra OB ?

2 kleurvormen van dezelfde soort zullen elkaar zien als dezelfde soort, en dus "kruisen". Ik denk dus dat OB mannetjes hetzelfde reageren op niet-OB mannen, dat ze die prima herkennen als dezelfde soort/gelijkaardige soort en dus rivaal? Ik zou denken van wel, maar geen eigen ervaring mee.

Even een vraagje :
De soorten die ik heb uitgekozen, zijn allemaal hoofdzakelijk herbivoor, behalve de Labidochromis Caeruleus Yellow, deze blijkt een carnivoor te zijn.

Kan dit dan samen in ��n bak ?
Hoe doe je dat dan met voederen?

Alvast bedankt voor de info...

AnjaSharpei zei:
Even een vraagje :
De soorten die ik heb uitgekozen, zijn allemaal hoofdzakelijk herbivoor, behalve de Labidochromis Caeruleus Yellow, deze blijkt een carnivoor te zijn.

Kan dit dan samen in ��n bak ?
Hoe doe je dat dan met voederen?

Alvast bedankt voor de info...

Is geen carnivoor. Ale mbuna zijn omnivoren, in meer of mindere mate herbi/carnivoor. Je kunt het wel aan de bek/kop zien wat ze ongever moeten eten, de smalste bekkies zoals de caeruleus mogen wat meer vlees hebben dan de breedbekken (sprengerae). Daarom doen caeruleus het over het algemeen wat beter in "gewone" bakken/bij beginners dan andere mbuna. Maar ze mogen dus hetzefde eten als je andere mbuna :daisy:

Thx voor de info.
Intussen staat alles in de epoxy. Uitharden tot vrijdag en dan mag het water erin..

Eerst natuurlijk isomo laagje, de echte stenen en het zand...

22XJsuh.jpg

ulqheEH.jpg

F2uXp8J.jpg

jkWosMT.jpg

Mooi :thumbs:

Ga je er nog stenen bij doen dan, om holen te creeren? Heb je dan dezelfde kleur?

SaskiaZ zei:
Mooi :thumbs:

Ga je er nog stenen bij doen dan, om holen te creeren? Heb je dan dezelfde kleur?

Opstelling gaat ongeveer zo zijn zoals op de foto's waar de batcave nog gewoon isomo was. Dus met nog 3 heel grote echte stenen erbij.
De batcave heb ik speciaal gemaakt van allemaal lagen isomo, waartussen spleten zijn waar ze zich kunnen verstoppen. Ook staat deze alleen aan de linkerkant tegen de achterwand , aan de rechterkant staat deze bijna tegen het raam, dus kunnen ze hier fijn achter door zwemmen.

Voila, vandaag nog een buis ge�nstalleerd tegen de achterwand waar ik met een boortje van 0,4mm allemaal kleine gaatjes in heb geboord en aangesloten op mijn zuurstof apparaat. Dit gaat voor een mooi zuurstofg gordijn zorgen... Ben benieuwd, morgen mag het water er eindelijk in...

Nu heb ik nog een vraagje voor jullie :
Ik heb nog een paar planten over van mijn Sluier aquarium: een grote Anubia, Valisneria en nog een paar andere waarvan ik de naam nu even niet weet.

Maar ik heb ook een aantal mosballen over. Iemand ervaringh hiermee bij Malawi's?
Ik vond dit altijd zo leuk hoe die over de bodem rollen....

aan de rechterkant staat deze bijna tegen het raam, dus kunnen ze hier fijn achter door zwemmen. ???
En kunnen ze dan ook weer uit/omdraaien?

Bertus zei:
aan de rechterkant staat deze bijna tegen het raam, dus kunnen ze hier fijn achter door zwemmen. ???
En kunnen ze dan ook weer uit/omdraaien?

Je bedoelt de batcave?
Staat nog zo'n 30cm van het raam af, hoor.
Komt wel nog een steen tegen, maar zal zorgen dat er nog plaats is om te draaien...

Ok, normaal heb je kieren en gaten in de wand, he.

Zie ik bij mijzelf, als ik voorbij de bak loopt, schieten ze overal naar achteren.

De batcave bestaat uit allemaal lagen isomo van 5 cm, doordat deze schuin op elkaar staan, heb je overal spleten. Hij staat aan 1 kant volledig van de achterwand af zodat ze er volledig achter door kunnen zwemmen, ook kunnen ze er natuurlijk onderdoor, alsook onder het kleinere brugje.
Misschien is het niet helemaal duidelijk op de foto's omdat de batcave en de achtergrond dezelfde kleur hebben...

Zal hopelijk duidelijker worden als er zand en water en nog enkele plantjes bij staan....

Anubia en vallisneria zijn ideale planten voor malawi
Mosballen zou ik echt niet durven zeggen wat er mee gaat gebeuren.
Zodra je water erin hebt kun je het beste je planten meteen plaatsen,
Kunnen ze zich goed wortelen.
Succes !

Ik had vrijdag het aquarium gevuld, en, ondanks de TEC7 en de stenen op de batcave, dreef deze zaterdag morgen toch boven op het water...
Resultaat: batcave in 2 en 2 lampen stuk...
Ik ben gisteren dus dadelijk van die witte gatenstenen gaan halen, heb het water eruit gehaald en de stenen ingegraven en aquarium terug laten vollopen.
Het water is nog een beetje troebel, maar ga proberen straks foto's te maken...

Morgen nog een nieuwe buitenfilter halen, want deze blijft gewoon lekken...

Groetjes, Anja

Dat is wel balen Anja . Je staat aventoe verstelt hoe sterk drijfkracht is .
Maar hier wordt je ook weer wijzer van. Ben je er al een beetje uit qua inrichting en vissen of heb je inmiddels
Nog nieuwe plannen gekregen ?

Nickvit zei:
Dat is wel balen Anja . Je staat aventoe verstelt hoe sterk drijfkracht is .
Maar hier wordt je ook weer wijzer van. Ben je er al een beetje uit qua inrichting en vissen of heb je inmiddels
Nog nieuwe plannen gekregen ?

Ik ben gisteren naar het Antwerps Cichliden centrum geweest, waar ik trouwens ook de stenen heb gekocht voor in het aquarium.
Heel veel uitleg gekregen hier, en ook heel veel soorten op voorraad, of te bestellen.
Ik heb mijn keuze zo goed als zeker gemaakt:

Van elke soort 1 mannetje en 4 vrouwtjes.

Pseudotropheus Socolofi
Labidochromis Caeruleus Yellow
Cynotilapia Afra
Iodotropheus Sprengerae
Metriaclima OB ( of Pseudotropheus Zebra OB als hij deze niet kon krijgen)

Bij deze enkele fotootjes van het aquarium hoe het er nu zonder visjes uitziet.

Het geheel:
Jipu9lh.jpg

rDlKlCd.jpg

Het piratenschip met happy meal... (mosballen)

KRfE0U3.jpg

gXJFw44.jpg

Het brugje waar ze onderdoor kunnen zwemmen...

iM4nQXw.jpg

De pomp nu volledig verstopt

B21hyaa.jpg

De stenen tegen de achterwand, met spleten en gaten om zich te verstoppen

e3X2TdJ.jpg

85Pc3U4.jpg

Mooi, veel schuilplaatsen zo.

Die mosbollen lijken me persoonlijk een minder goed plan; mbuna zijn gek op algen en mosbbollen zijn algen :sorry:
Mohten die bollen uit elkaar geplukt gaan worden dan krijg je allmaal kleine stukjes in de bak, wordt een zooitje ben ik bang. Heb het zelf nooit geprobeerd met mosbollen, het kan ook zijn dat daardoor juist algen WEL groeien in je bak (dat is fijn met mbuna).
In mindere mate geldt dat stukjesverhaal ook voor vallisneria enzo, maar die stukjes zijn makkelijker uit je bak te vissen mochten ze een sloopbui hebben 😀

Biologist zei:
Maar waar is de batcave nu? 😀

De isomo was te krachtig en gaat sowieso drijven, hij is boven tegen gebotst en in 2 gebroken...
😳

Maar eerlijk gezegd, vind ik het mooier nu... Natuurlijker...

AnjaSharpei zei:
Biologist zei:
Maar waar is de batcave nu? 😀

De isomo was te krachtig en gaat sowieso drijven, hij is boven tegen gebotst en in 2 gebroken...
😳

Maar eerlijk gezegd, vind ik het mooier nu... Natuurlijker...

Dat is balen zeg. Maar het ziet er nu ook mooi uit hoor. Vind die witte stenen echt natuurlijk staan. Hebben ze straks lekker veel holletjes 😀

Na bijna 6 weken indraaien, ben ik vandaag mijn visjes gaan halen. Ik zal een nieuw topic aanmaken en zo snel mogelijk foto's plaatsen...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan