Wat is er nieuw

Fijn zand (Aquarium zand firma gebr. boon) I.C.M. Corydoras

Noudt

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
11 juni 2024
Leeftijd
39
Hoi Allen,
Ik ben momenteel bezig met de voorbereiding voor de RIO 450 die ik morgen ga ophalen en had een vraag waar jullie mogelijk ervaring mee hebben.
Voor op de bodem wil ik graag Aquarium zand firma gebr. boon gaan gebruiken.
De hoofd reden hiervoor is dat ik het supermooi vindt om te zien hoe de corydoras hier tot over hun ogen in aan het graven zijn naar verse tubifex.
Nu komt mijn uitdaging mijn Cory's zijn te goed om alles mooi te egaliseren (kunnen zo de bouw in).
Zijn er tips en trick hoe ik toch een schuinaflopende bodem kan hebben buiten met steen of hardscape verdiepingen maken?
Ben super benieuw of er hier iets mogelijk is of dat ik moet accepeteren dat het een geegaliseerde bodem word.

p.s. Ik heb kort gezocht of hier iets voor kon vinden maar ben niet direct op iets gekomen wat dit beantwoord, mocht er al een topic hierover zijn mijn sorry.

Er bestaan een soort terrassen die je kan gebruiken hiervoor. Heb het zelf nooit gedaan.. ik heb geaccepteerd dat de bodem door vissen en onderhoud wordt geëgaliseerd

Er bestaan een soort terrassen die je kan gebruiken hiervoor. Heb het zelf nooit gedaan.. ik heb geaccepteerd dat de bodem door vissen en onderhoud wordt geëgaliseerd
Ja en anders ga ik mss in de toekomst weer zoiets bouwen als hieronder (heb ik lang geleden voor een klant gemaakt toen ik nog in de lfs werkte)

Bijlagen

• kopieren 18-02-08 503.jpg
    kopieren 18-02-08 503.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 57
Dat wou ik voorstellen, maar als je met leischerfjes werkt die je met stukjes filterwatten aan elkaar plakt, kan het veel smaller. Verder kun je er pvc buizen onder werken, dat vinden veel vissen prachtig om in te schuilen.

Met stenen kom je inderdaad ook ver en soms gebruikt men stroken plexiglas wat je kan buigen door het te verwarmen.

Helemaal voorkomen ga je het probleem, niet dus als je geen zichtbare terrassen wilt hebben zul je een egale vlakte moeten accepteren (niets mis mee, op zich), of je moet je terrassen camoufleren.

Je zou wat kunnen doen met een hoekprofiel. Als je dan 1 kant insmeert met (transparante) lijm en daarna in zand drukt van het type dat je in je bak doet/hebt, dan gaat zo'n hoekprofiel redelijk onzichtbaar worden. Zeker als je goed transparante lijm gebruikt, meerdere lagen zand erop doet en een profiel met een goede kleur uitkiest. Mijn schoonvader heeft dit ook gedaan, maar bij hem is het volgens mij maar 1 lijm-/zandlaag, want ik zie de onderlaag er tegenwoordig gewoon doorheen. Dus wel opletten dat je een neutrale kleur hebt. En meerdere lagen lijkt me dus ook geen overbodige luxe.

Een plastic profiel kun je aan de onderkant ook nog inknippen of insnijden om het wat buigbaar te maken. Misschien verwarmen met een brander op de plek waar je wat wilt buigen. Misschien buigen voordat je zand erop doet, omdat je anders de lijmlaag misschien weer beschadigt. Ik weet het ook niet precies, misschien ga ik het binnenkort uitproberen voor m'n eigen aquarium.

Maar goed, misschien is kurk dat op een glasplaatje is vastgelijmd wel beter (zoals in deze link). Ligt eraan hoe erg je het vindt dat het een zichtbaar terras is.

Ok helemaal helder, Super bedank alle info, snelle reacties en leuke ideeen. Ik ga beginnen met vlake ondergrond en dan ga ik vanuit daar misschien later nog eens spelen met verschillende ideen voor verhogen met terassen. heb zelf een beeld in mijn hoofd combi hout met Anubias erop en dan opvullen met iets van steen. Voor nu ga ik eerst prio geven aan een mooi stabiel draaiende bak met dus een vlake bodem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan