Filmpje co2 aquarium


Aha, mooi dat het BPM stabiel is gebleven en de DC is toch al duidelijk een stuk groener als ik de twee foto's na elkaar bekijk! :thumbs:

De werkdruk laat je nu zo maar het BPM kan je opschroeven naar bvb 30 (of eerst 25) bpm door het naaldventiel lichtjes te openen. Gewoon een heel klein beetje tot je extra bellen ziet en dan wacht je een half uurtje om de verandering te laten "bezinken" en dan tel je de bellen.

Hoe groot is je bak eigenlijk precies?
 
Aha, mooi dat het BPM stabiel is gebleven en de DC is toch al duidelijk een stuk groener als ik de twee foto's na elkaar bekijk! :thumbs:

De werkdruk laat je nu zo maar het BPM kan je opschroeven naar bvb 30 (of eerst 25) bpm door het naaldventiel lichtjes te openen. Gewoon een heel klein beetje tot je extra bellen ziet en dan wacht je een half uurtje om de verandering te laten "bezinken" en dan tel je de bellen.

Hoe groot is je bak eigenlijk precies?

Ja klopt al een stuk groener. Ik maak zometeen de slangen even schoon. Dan check ik of die morgen rond half 11 begint met lopen en check ik om 1300 de kleur. Indien nodig lichtjes naaldventiel iets opener.

Mijn bak is 81 x 36 x 51.
 
Zo de slangen zijn schoon, filter maar op 50 % gezet want anders liggen de planten plat en de vissen vliegen door de bak.

Circulatie is nu al stukken beter, laat de co2 wel door het filter gaan. Vind al die honderden belletjes niet zo mooi.
Hopelijk gaat dit zo goed werken
 
Ben er ondertussen wel klaar mee...
Doet het weer niet.
Bar staat op 2.
Volgens de gebruiksaanwijzing moet die op 1.5 tot 2 bar staan.

Ik zal eens contact opnemen met de winkel.
 
15474625973216539471630174842657.jpg
15474626168671538294678478675845.jpg
15474626262111516135590797646275.jpg
 
Zodra ik de diffuser eraf haal begint die flink te druppelen...

Het probleem is dus de diffuser, aangezien die ook heel veel belletjes geeft is die misschien wel kapot?
 
Niet leuk...

Je zou een paar zaken kunnen proberen:

-aangezien je zei dat er ook een terugslagventiel zit in de diffuser zelf zou je kunnen zien of het systeem beter opstart wanneer je de losse terugslagklep verwijderd. De terugslagklep zelf kan kapot zijn of moeilijk openen, het lijkt me niet de meest betrouwbare versie van een terugslagklep maar dat is misschien maar een idee.
En aangezien er nu eigenlijk twee terugslagklepjes tussenstaan is het tweede niet noodzakelijk en werkt het misschien zelfs een beetje tegen.

-je zou kunnen voorstellen aan de visvoerwebwinkel om de diffuser om te ruilen voor een diffuser van Aqua neo, ik zie dat ze deze ook verkopen. De prijs is ongeveer hetzelfde als de diffuser die je nu gebruikt. Dan zou je het systeem eens kunnen proberen met deze nieuwe diffuser.

Ikzelf heb mijn co2 installatie ietwat anders opgebouwd: bij mij zit het magneetventiel steeds eerst na de drukregelaar en dan pas het naaldventiel. Maar ik vermoed dat het naaldventiel vast zit aan de controller? Dus dat is dan geen optie en blijkbaar ook niet nodig.
Ik doe het eigenlijk ook vooral omdat er meerdere naaldventielen zijn aangesloten en zo schakel ik ze allemaal tegelijk.
Je zou wel kunnen de slang wat inkorten maar dat gaat het systeem niet ineens doen werken natuurlijk...

Ik zou eerst eens proberen hoe het reageert met een ander type diffuser voor je wanhoopt.
Maar nogmaals: niet leuk... :(
 
Er zit geen terugslagventiel bij de diffuser( volgens het internet
Ik kan helaas niks veranderen aan het magneetventiel / drukregelaar / naaldventiel.

Zodra ik de diffuser eraf haal begint die flink te druppelen dus de lengte van de slangen lijkt mij niet echt een probleem.
 
Er zit geen terugslagventiel bij de diffuser( volgens het internet
Ik kan helaas niks veranderen aan het magneetventiel / drukregelaar / naaldventiel.

Zodra ik de diffuser eraf haal begint die flink te druppelen dus de lengte van de slangen lijkt mij niet echt een probleem.
Zonder de diffuser heb je geen weerstand meer wat dus geen goed beeld geeft
 
Ja oke maar met 2 bar en 20 druppels per minuut mag je wel verwachten dat die zelf gaat werken?
 
Er zit geen terugslagventiel bij de diffuser( volgens het internet
Ik kan helaas niks veranderen aan het magneetventiel / drukregelaar / naaldventiel.

Zodra ik de diffuser eraf haal begint die flink te druppelen dus de lengte van de slangen lijkt mij niet echt een probleem.

Ik zou eens proberen met een ander type diffuser dan.
In principe moeten ze je een vervangexemplaar sturen zou ik denken...
 
Het probleem is dus de diffuser, aangezien die ook heel veel belletjes geeft is die misschien wel kapot?

Maar ik blijf door de "symptomen" ook denken dat de diffuser die je nu gebruikt gewoon iets meer druk nodig heeft. Ook als ik de fijne mist zie: dat betekent dat de gaatjes zééééér fijn zijn en er dus veel druk nodig is om het co2-gas er door te persen...

Kan je meer druk geven met deze drukregelaar? Anders zet je hem eens op 2,5 bar?
 
Heb em op 2.5 bar gezet. Begon net weer te druppelen.

Zal em nu even laten draaien en kijken op hoeveel druppels die komt.

Eind van de dag zal ik hem even uitschakelen en na een uurtje weer aanzetten. Kijken of die dan weer zelf begint.
 
Ik zei het ietwat verkeerd: ik doelde meer op hoe dit filter werkt. Ik weet dat het met de eheim classic (en met de eheim pro3) prima kan doordat ik ze zelf zo gebruik maar ik heb nog nooit een JBL filter gehad. Misschien is hij minder geschikt om de co2 te verwerken door de mandjes of door de flow in de filter of ...
Maar dat is dus louter giswerk van mijnentwege.

;)

JBL filters zijn intern zo lek als een zeef. Wat er boven in gaat, komt er boven weer uit. De CO2 gaat NIET door het hele filter. Maar sluit kort in het bovenste mandje.
Daardoor begint deze gelijk te boeren.

JBL heeft nergens rubbers tussen de bakken.

Heb deze JBL ook een week of 2 gebruikt.

Eheim classic en prof werken wel goed met CO2 doorvoer.
 
Ik ga niet speciaal een nieuw filter kopen haha.

Zit nu op ongeveer 34 bellen per minuut. Net uitgeschakeld om te kijken of die daarna weer zelf start.

De diffuser heb ik toch verplaatst. Filter ging idd boeren. Zoals je op de foto kunt zien verdeeld de co2 zich nu wel beter, links natuurlijk meer als rechts. Nog wel wat bubbels aan het oppervlakte maar dat is niet te voorkomen.

Het aquarium is niet helemaal helder, vandaag waterwissel gedaan en oude planten eruit en nieuwe erin. Vd week hopelijk het nieuwe stuk hout erin ipv die in het midden en ik verwacht dan betere circulatie in het midden. Hout wat erin komt ligt niet compleet op de bodem dus kan het water er ook onder door.

20190114_180615.jpg
 
De CO2 gaat NIET door het hele filter. Maar sluit kort in het bovenste mandje.
Daardoor begint deze gelijk te boeren.

Mijn giswerk wordt hiermee bevestigd! ;)
Dat weten we dan ook weer.

Zoals je op de foto kunt zien verdeeld de co2 zich nu wel beter, links natuurlijk meer als rechts. Nog wel wat bubbels aan het oppervlakte maar dat is niet te voorkomen.

Ziet er goed uit!
Hopelijk start hij nu vanzelf terug op.
 
Helaas vanochtend nog steeds drama.
Heb ondertussen 2 andere besteld : de aqua neo en de jbl inline diffuser.

Maar ik heb misschien de oplossing: ik heb de witte flexibe slang eraf gehaald en de zwarte slang erop gezet. Ook teruggedraaid naar 2 bar en hij druppelt nu flink door, ik heb hem nu wel even in een leeg klein aquarium druppelen omdat ik mijn vissen niet wil laten stikken :)

Ik laat em nu even een uurtje doordraaien en draai hem dan terug op de gewenste druppels. Als dat goed is schakel ik hem uit en 2 uren later ofso weer aan.
 
Nog even ter aanvulling :

2.5 bar + flexibele slang 46 druppels per minuut
2 bar + zwarte slang : tussen de 60 en 65 per minuut.
 
Helaas vanochtend nog steeds drama.

:help::mad:

Heb ondertussen 2 andere besteld : de aqua neo en de jbl inline diffuser.
:thumbs:
Ik heb beiden in gebruik (gehad). De JBL vraagt aanvankelijk ook wat meer inspanning om juist af te stellen maar eens afgesteld was ik daar best tevreden over.
Kan soms vrij veel druk nodig hebben om vlot op te starten dus het is aanvankelijk ook niet 'plug&play' maar ik heb hem toch twee jaar naar tevredenheid gebruikt.
De aqua neo (welke grootte heb je besteld?) is een pak makkelijker om in gebruik te nemen. Zo goed als 'plug&play' eigenlijk. Wel even een dagje voorweken (de JBL ook, hé) maar dan start die bijna vanzelf op.
Enige is dat er geen bellenteller op zit dus die heb je eventueel nog nodig maar eigenlijk kan je de belletjes wel tellen in de diffuser zelf vind ik. Bij mijn garnalen zit er bvb geen bellenteller tussen en tel ik makkelijk de belletjes in het buisje van de diffuser...

ik heb de witte flexibe slang eraf gehaald en de zwarte slang erop gezet.

Hmmm, mja als het geen drukbestendige co2 slang was dan is dat inderdaad niet ideaal... Maar het was enkel het laatste stukje zeker? Dan kan het misschien niet zoveel kwaad maar je kan dus ook transparante co2 drukslang vinden...
 
Ik probeer het nu eerst met deze diffuser. Ik heb hem net even in het aquarium gehangen en het kan aan mij liggen maar de co2 lijkt veel beter en minder zichtbaar of ik zie door de bomen het bos niet meer :)

De andere diffuser is de medium maat volgens mij, bellenteller erbij besteld. Denk dat het sowieso wel handig is om 1 reserve te hebben ivm schoonmaken.

Wat betreft die witte slang, die was ongeveer 50 cm denk ik, en flexibel. Ik las ergens dat die soort slangen nog wel eens problemen geven met opstarten.

Hij druppelt tot nu toe goed verder,nu teruggedraaid naar ongeveer 36 bellen per minuut. Benieuwd of die straks weer begint te lopen na uitschakeling.

 
Kijk een eindje terug op dit topic en kies voor een Bazooka achtige diffuser. Het ding wat je nu gebruikt lijkt me nu niet het beste...
 
Ik probeer het nu eerst met deze diffuser. Ik heb hem net even in het aquarium gehangen en het kan aan mij liggen maar de co2 lijkt veel beter en minder zichtbaar of ik zie door de bomen het bos niet meer :)

De andere diffuser is de medium maat volgens mij, bellenteller erbij besteld. Denk dat het sowieso wel handig is om 1 reserve te hebben ivm schoonmaken.

Wat betreft die witte slang, die was ongeveer 50 cm denk ik, en flexibel. Ik las ergens dat die soort slangen nog wel eens problemen geven met opstarten.

Hij druppelt tot nu toe goed verder,nu teruggedraaid naar ongeveer 36 bellen per minuut. Benieuwd of die straks weer begint te lopen na uitschakeling.




Ahja, het ziet er al veel minder aanwezig uit nu. Misschien dat het membraan toch beter is "ingewerkt" intussen?
Maar wat je zegt ivm opstarten en dergelijke flexibele silicone (?) slang kan wel kloppen hoor, ik heb het ook al zien passeren. Het is eigenlijk gewone luchtslang en niet gemaakt voor co2 noch voor druk...
Sowieso is zowel de aqua neo als de JBL proflora een 'mooiere' oplossing dan de diffuser die je nu hebt.
In alle eerlijkheid vind ik het een beetje een spuuglelijk model eigenlijk... :juggle::sorry:
En als je hem verbergt achter je planten kan je de bellen niet meer monitoren dus je moet hem bijna in het zicht plaatsen...
 
Heb em nu zo geplaatst, co2 verdeelt goed minder naar oppervlakte dan eerst.

Mijn stuk hout is btw ook ingewaterd dus vanavond maar de boel veranderen :) dan zal de circulatie nog beter zijn

15475665508423500212534383713414.jpg
 
Heb em nu zo geplaatst, co2 verdeelt goed minder naar oppervlakte dan eerst.

Mijn stuk hout is btw ook ingewaterd dus vanavond maar de boel veranderen :) dan zal de circulatie nog beter zijn

Bekijk bijlage 266237

Wow, funky kleurtje! :cool:
Hij is wel goed gecamoufleerd nu op die plek.

Volgende stap: stabiele toevoeging gedurende de ganse dag zodat je voor een lichtgroene DC kan gaan!
 
Haha ja, nu alleen het rode licht even aan. Op de foto lijkt het een stuk roder.

Straks eerst even testen of die zelf weer begint. Zo ja dan vanaf morgen langzaam opvoeren tot het gewenste resultaat. :)
 
Net co2 weer aangezet en begint binnen een paar minuten te lopen. Lijkt dus positief.

Aquarium is veranderd. Stuk hout was toch wat groter als verwacht hahaha. Maar opzich vind ik het wel mooier, moet denk ik nog even wennen.

20190115_214943.jpg
 
In het midden achterin staat trouwens de Pogostemon erectus in vitro. Duurt even voordat die de lengte bereikt :)
 
Co2 systeem is vandaag zelf opgestart!
 
Even een update. Ik heb de co2 diffuser vervangen voor de aqua neo en een bellenteller erbij. Ondertussen begint die weer langzaam te lopen. Bellenteller druppelt al 60 per minuut maar de diffuser nog niet ( daar kun je het ook zien volgens mij)

Heb de flexibele slang er weer opgezet en kijk of die zo ook zelf wil starten.

Welke bellenteller moet ik checken? De "echte" bellenteller of de bellen die je bij de diffuser kan tellen.

Ik hoop dat de neo diffuser me wat beter bevalt
20190116_175251.jpg
20190116_175258.jpg
 
Bellenteller druppelt al 60 per minuut maar de diffuser nog niet ( daar kun je het ook zien volgens mij)

Heb de flexibele slang er weer opgezet en kijk of die zo ook zelf wil starten.

Je hebt de nieuwe diffuser dus niet ingeweekt veronderstel ik (gezien het tijdsverloop)?
Dat kan je wel best eerst doen anders krijg je waarschijnlijk morgen een andere werking dan vandaag omdat het keramiek zichzelf langzaam vol water zuigt...

De flexibele slang kan je (desnoods op termijn) toch beter vervangen door een doorzichtige co2 drukslang. Zelfs als hij nu zou starten ga je waarschijnlijk na een tijdje problemen krijgen gezien de flexibiliteit van deze (lucht)slang...

Welke bellenteller moet ik checken? De "echte" bellenteller of de bellen die je bij de diffuser kan tellen.

Doet er op zich niet toe zolang je maar steeds naar dezelfde kijkt terwijl je afstelt en wanneer je de bellen telt ter controle...
Want er zal ongetwijfeld altijd wel een beetje verschil zijn tussen de twee (door verschil in grootte van de belletjes bvb).

Ik hoop dat de neo diffuser me wat beter bevalt

Ik ook...
:D
 
Halfuurtje , volgens de site zou dit genoeg zijn.

De bellenteller heeft kleine belletjes en die bij de diffuser grote.
Kan dus eventueel dan ook de bellenteller er tussen uit halen?
 
Edit: je kan hem nu ook wel laten zitten natuurlijk. Maar controleer de BPS dan zeker als hij opstart, zou niet willen dat hij morgen plots een stuk sneller loop namelijk...
 
Kan dus eventueel dan ook de bellenteller er tussen uit halen?

Ja, ik gebruik hier ook één van de twee zonder bellenteller, bij de andere heb ik een vaste bellenteller gemonteerd op het naaldventiel dus die laat ik maar zitten maar het kan dus evengoed zonder.

Halfuurtje , volgens de site zou dit genoeg zijn.
Aha!
Dat weten we dan ook weer. :thumbs:
 
Ga ik doen, morgenochtend zit ik weer met mijn neus voor het aquarium :)

Laat de bellenteller nu eerst wel zitten, kan er altijd nog tussen uit.

Kan dus het beste de bellen tellen van de diffuser. Aangezien dat het "eind"punt is.
 

Terug
Bovenaan