Wat is er nieuw

Filter 100 liter aquarium

Rob B

Well-known member
Lid geworden
4 september 2015
Leeftijd
56
Wat te doen met filtering.

Ik heb begin november vorig jaar 2 100 liter aquariums opgestart
bedoeld voor garnalen en otocinclussen.
Omdat ik dacht dat de bakken niet zo zwaar belast zullen worden
en er garnalen in komen gekozen voor aquael pat mini met dubbel sponsfilter.
Op zich leek dat goed, maar sinds er otocinclussen in 1 aquarium
zitten slippen de sponzen steeds dicht.
Ik spoelde eerst om de week 1 spons uit maar was niet genoeg,
nu elke week 1. Sinds vorige week een 600 literpompje ipv
de 400 liter pat mini maar die trekt de sponzen helemaal dicht.
En vanmiddag meet ik tot schrik ook nog nitriet 0.2.

Kortom ik ben er helemaal flauw van en overweeg een extern filter
met voorfilter om aanzuigbuis (ivm met garnalen}
Dat het voorfilter elke week uitgespoeld moet worden vind ik niet zo erg.
Maar zoals ik nu bezig ben denk ik dat ik mijn bacteriecultuur om zeep help.
Ben bijna de hele middag aan het spitten op het forum en op google.
Overweeg nu om de Eheim Experience 250 aan te schaffen.
Is dit verstandig of misschien teveel van het goede, wat zouden jullie doen?

Teveel van het goede is het nooit, heb zelf hier een 87-liter cube met crystalblack garnalen en daar staat een eheim 3224 op, heb er een shrimpguard opzitten die zorgt dat babygarnaaltjes niet in het filter verdwijnen, dus ik zou absoluut een extern filter nemen als ik jouw was

Bedankt voor je reactie Nicolientje, dus 700 liter per uur is geen 'overkill'?
En de shrimpguard werkt goed, gaat niet direct dicht zitten?

Netto zit er ongeveer 80 liter water in.

Bedankt voor je reactie Nicolientje, dus 700 liter per uur is geen 'overkill'?
En de shrimpguard werkt goed, gaat niet direct dicht zitten?

Netto zit er ongeveer 80 liter water in.
Ik heb 600L/h op een 70L bak en netto is dat misschien wel 50 liter en dat werkt prima voor mij. Als de fabrikant zegt 600L of bijvoorbeeld 700L per uur dan kan je hem sws al op minder als dat rekenen.
Je moet alleen even kijken of de slangen de kap zo in kunnen (ik moest een klein stukje uitzagen).

Oke bedankt KevinMi dan bestel ik het filter, voorfilter of shrimpuard vogel ik nog wel uit.

Een degelijke Eheim 2213 lijkt me ook prima hoor.

Heb nog even gezocht hier op het forum (heel veel info) en op google en de jbl 702
springt er voor mij uit qua prijs en filter capaciteit.
Maar ik zie dat de jbl 902 maar 10 euro meer kost, kan ik beter deze doen toch?
Of wordt het een wildwaterbaan in het aquarium, is de uitstroom nog iets te knijpen?

Uitstroom is te knijpen. Ik draai een 902+intern filter op een rio240. Uitstroom van de jbl met een bar over de achterwand. Gaat prima!

Heb net gebruiksaanwijzing gedownload en lees dat het debiet van een nieuwe of net gereinigde 902
tussen 380 en 450 liter is. De uitstroom mag ivm resoneren en koeling met maximaal 50 procent verlaagd worden.

Ik denk dat dat wel goed gaat op 100l aquarium. Als iemand hier anders over denkt hoor ik dat graag.
Alvast bedankt.

Ik heb altijd een 901 op een 180 liter gehad en dat gaat prima hoor. Als je netto de helft overhoud dan zul je rond de 450 liter zitten oftewel 4,5x de inhoud van je bak.

@jessicapilon Plus dat eventueel nog een beetje geknepen mag/kan worden.
Dacht het al maar wil het graag zeker weten, voor dat tientje verschil bestel ik dan de 902 uitvoering.
Bedankt iedereen. 👍

ik zou gewoon al spons filters elke week schoon maken onder de kraan hier veder geen problemen mee daarna halve dag nie voeren .
ik merk ook sins ik het elke week doe me water kwaliteit ook sterk vooruit is gegaan met een groten filter heb je niet minder vuil
dus denk niet direct dat het er beter op woord met een grote filter

Elke week is niet nodig en zo spoel je veel goede bacterien weg. Als een filter minder uitstroom geeft dan is het tijd om ze licht uit te spoelen.

Elke week is niet nodig en zo spoel je veel goede bacterien weg. Als een filter minder uitstroom geeft dan is het tijd om ze licht uit te spoelen.
daarom doen de meest gevoelig garnalen het zo goed bij mij hoe is op met je slecht advies dat niet op ervaring is gebaseerd
heb 20 bakken op spons filters draaien jij moet niks komen vertelen over deze zaken ... beetje raar aan het woorden

@gpatton zonder je aan te willen vallen en kijk nog even naar mijn eerste bericht. Ik weet niet goed hoe te verwoorden,
maar heb geen garnalen, ging helaas niet goed. Heb een groep oto's. gaat wel goed (gelukkig)
Maar om ze goed aan het eten te krijgen versmeer ik het water wel en kan het niet opvangen met mijn sponsfilters.
De sponzen slippen steeds dicht, na om de week spoelen meet ik nitriet.
Dat zegt voor mij dat ik het filterende vermogen zelf om zeep help zo.
Wat John zegt is precies wat er gebeurt bij mij met mijn sponsfilters, meet nu nitriet.
Is voor mij de reden om extern filter te nemen, wil wel graag garnalen, moeten waterwaardes wel goed zijn

Ik heb een 2e hands jbl 901 op de kop getikt voor 30 euro , die draait nu mee met het andere filter.
Duurt het nu weer een een week of 3 á 4 voordat bacteriecultuur op orde is ?

In je 901 zal het weer een week of wat duren inderdaad voordat daar de bacteriecultuur op orde is. Je kan deze dus naast de oude laten meedraaien.

Heb net gebruiksaanwijzing gedownload en lees dat het debiet van een nieuwe of net gereinigde 902
tussen 380 en 450 liter is. De uitstroom mag ivm resoneren en koeling met maximaal 50 procent verlaagd worden.

Ik denk dat dat wel goed gaat op 100l aquarium. Als iemand hier anders over denkt hoor ik dat graag.
Alvast bedankt.
Dit lijkt me een prima plan. Een JBL 902 is bedoelt voor aquaria van 90 t/m 300 ltr. (Volgens JBL) Het is juist, zoals JBL als een van de weinige filter aanbieders zelf ook in haar gebruiksaanwijzing aan geeft, dat de 902 een netto debiet heeft van 380 t/m 450 l/h

@benvo
Ik heb net een jbl 901 in gebruik genomen in 1 van mijn 2 100 liter aquariums , flinke stroming maar geen
wildwaterbaan waar ik bang voor was. Dus op de andere bak komt een jbl 902 tenzij ik weer een koopje tegenkom.

@benvo
Ik heb net een jbl 901 in gebruik genomen in 1 van mijn 2 100 liter aquariums , flinke stroming maar geen
wildwaterbaan waar ik bang voor was. Dus op de andere bak komt een jbl 902 tenzij ik weer een koopje tegenkom.
Het verschil tussen een 901 en 902 is erg klein, namelijk een dubbele basket bovenin het filter. Dit is een later doorgevoerde verbetering. Het voorfilter krijgt daardoor een betere en groter filtervlak. Het is dus ook gemakkelijk, zou je dit willen, toe te passen in je 901.

https://zizzoo.nl/products/jbl-comb...E&shpxid=d119b63d-59cd-4943-880c-56774c58f948

Ik heb beide gehad en beide bevielen prima maar van de 901 kun je dus makkelijk een 902 maken zeg maar de aanpassing van Ben zijn link.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan