Wat is er nieuw

Filter aanwezig te klein. Welke nu?

• Onderwerp starter Onderwerp starter dehamster
  • Startdatum Startdatum
D

dehamster

Guest
Hoi iedereen,

Mij werd verteld dat bij het aqua wat ik had gekocht via mp de filter groot genoeg zou zijn. Zij kweekte jaren zelf vissen en had met deze filter in het aqua ( 1 m bij 30 bij 40) nooit problemen gehad.
Nu denkt een vriend dat deze filter te klein is.

Ik heb op internet gekeken en ik kom tegen dat het soortgelijk filter voor 60 a 80 l geschikt is. Ik heb een bak van 110 liter.

Ik heb gekeken voor een nieuwe en ik kwam deze 2 tegen.
Aqua flow 200
Ferplast blue wove 3.

Wat raden jullie aan en waarom?

Groetjes

Ik heb je een uitgebreide pb gestuurd. Naar mijn mening heb je voor een matig bezette bak een filter nodig van 4x het watervolume. Bij een bak van 100L zou dit een 400L/uur pompje zijn. . Let er wel op dat je filtervolume afneemt zogauw het filter vervuilt raakt. Je kunt dan ook beter een (te) groot filter halen dan een (te) klein filter.

Bij een Dubai 80 (125L) zit vanuit de fabriek al een 500L/uur pomp. Uit mijn hoofd de bluewave 5. Ik heb er voor gekozen om een tetratec ex800 (800L/uur) op deze bak te zetten. Deze filtert de bak een kleine 6.5x per uur.

Ook hangt het van je bestand af. Garnalen vervuilen het water amper, waarbij een ancistrus echt een massaproducent is qua vervuiling

[No message]

Ik zou zelf voor een buitenfilter gaan, bijvoorbeeld de TetraTec ex700. Heb je geen lelijk ding in je aquarium, en is gemakkelijk in onderhoud.

Ik vroeg mij eigelijk af waarom er eigenlijk 2 getallen staan.
Deze staan achter pompcapaciteit.
Ik denk nu aan deze:Eheim: Aquaball 2403/180
Is deze goed?

Als je een grotere filter neemt, kan dit geen kwaad voor je vissen dan?
Ik wil niet dat ze opgezogen worden. En zorgt elke filter voor zuurstoftoevoeging of zijn dat speciale?

Zuurstoftoevoeging? Dat doen je planten. Bij gebrek aan planten (bv sommige cichlidenbakken), overbevolkte bak (malawi cichliden bv), en/of heel warm weer is een luchtpompje handig om te hebben.

Een groter filter kan eigenlijk alleen kwaad als je vissen wil die geen/weinig stroming willen hebben. Sommige modellen filter zuigen inderdaad visjes op maar dat ligt meer aan het model dan aan de sterkte eigenlijk. Altijd beter om een wat te sterk filter te kopen dan een wat te zwak.

Alleen al door oppervlakte beweging komt er zuurstof in het water

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan