Wat is er nieuw

Filter aanzuig achter achterwand

Skipper

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2017
Leeftijd
67
Bij achterwanden van Rock solid en akwaline zit er nogal wat loze ruimte achter de wand. Dit is vragen om problemen met stilstaand water.
Op Vivarium hadden ze dat opgelost door een instroom rooster in de wand op te nemen en de aanzuig van het filter achter de wand te plaatsen.
Dat is een mooie oplossing, maar hoe weet ik of het rooster voldoende groot is. Op een beurs is dat voor het moment prima, maar hoe werkt dat op de lange duur. Wie heeft hier ervaring mee dus filter aanzuiging van achter de achterwand.
Voor alle duidelijkheid een achterwand is nodig, omdat het glas is aangevreten door de kit van de oude achterwand. Verder is het natuurlijk een mooie oplossing om de techniek uit het zicht te krijgen.

De insteek van dit soort wanden is eigenlijk ook dat de instromen erachter zitten, zodat je in de bak zelf zo weinig mogelijk aan techniek ziet.

of dat werkt? heb er zelf geen ervaring mee maar genoeg bakken gezien waar dat wel werkt.

hoe bedoel je eigenlijk: of een rooster groot genoeg is?
kwa doorstroom? je moet een heleboel water verzetten wil je dat niet door zo'n rooster krijgen.. en anders kan je altijd nog 2 a 3 van die dingen in de wand boren.

Ik wil een spraybar gebruiken voor instroom. Alles er achter geeft volgens mij problemen voor de wand qua stroming en dus deadspots. Heb dit ook niet gezien op de beurs. Beide voorbeelden hadden uitstroom ervoor.
Natuurlijk kan je gaten erbij boren. Maar dan moet de wand er wel uit. En minder is nog steeds mooier in deze.
Dus liever één wat grotere dan twee grote.

Wat niet dan. Spraybar voor de wand en aan/afzuig er achter. Dan heb je stroming door de bak. Als je alles er achterzet zo als jij suggereert krijg je volgens mij nauwelijks stroming voor de wand bij je planten en dieren. Dus daarom instroom er voor, uitzuig er achter en rooster(s) erin. Maar hoe weet je hoe groot die moeten zijn? Bij te klein rooster heb je voor en achter de wand ongelijke water niveau’s.

Wat niet dan. Spraybar voor de wand en aan/afzuig er achter. Dan heb je stroming door de bak. Als je alles er achterzet zo als jij suggereert krijg je volgens mij nauwelijks stroming voor de wand bij je planten en dieren. Dus daarom instroom er voor, uitzuig er achter en rooster(s) erin. Maar hoe weet je hoe groot die moeten zijn? Bij te klein rooster heb je voor en achter de wand ongelijke water niveau’s.

rustig maar... val je niet aan.
ik zeg toch nergens dat je de uitstroom ook achter de wand moet doen?... lijkt me ook niet logisch.

persoonlijk vind ik het wel doodzonde om zo'n grote lelijke spraybar in het zicht te hebben hangen... paar goed uitgemikte uitstroom bochtjes zorgen ook voor een prachtige stroming (foto album van @biljoenblik kan je een voorbeeld terugvinden, zonder te werken met zo'n holle 3d wand welteverstaan maar als voorbeeld).. die zou je eventueel ook nog door de wand kunnen doorvoeren naar de voorkant van de bak.

of het wel of niet door een rooster past, ligt aan de grootte van het rooster... de hoeveelheid water dat het filter verwerkt... hoe vuil het rooster is geworden na verloop van tijd....
dus hoe groot wordt de bak? wat voor filtratie komt erop?

Maar wat ik al zei, je moet een hele shitload een water verplaatsen wil het niet door een rooster van pak m beet 5 cm laten komen (https://www.vkcwebshop.com/Accessoires/BTN-ROOSTER-ZWART-Ø-5-CM). ik zou er zelf wel altijd 2 plaatsen voor het geval er 1 "verstopt" raakt.
heb je een gigantische bak met dito giga achterwand, meerdere filters en dus meerdere inlaat punten achter de wand dan zou ik wel wat extra roosters plaatsen.

blijft wel op gevoel, want precies uitrekenen... moet de persoon nog tegenkomen die dat kan doen 🙂

Ik heb in de achterwand destijds, 80cm aquarium, aan de onderkant een gat geslepen met gaas erachter, en in het midden en links wat sleuven. Werkt hier prima met 2x600l/uur. Intake zaten vrij dicht achter de sleuven/het gat en met planten en inrichting heb ik deze altijd kunnen verbergen. Veel meer foto's heb ik niet, maar dit geeft wellicht een beeld.
Overigens heeft dit er maar een paar maand ingezeten voor ik de boom uit deze wand heb gesneden. Die gebruik ik overigens nog steeds in de bak en hierachter zit nog steeds de techniek. Vond de rest namelijk te licht qua kleur dus vandaar.
20160317_194322.jpg

Bijlagen

• 20150707_222657.jpg
    20150707_222657.jpg
    81.8 KB · Weergaven: 200
rustig maar... val je niet aan.
ik zeg toch nergens dat je de uitstroom ook achter de wand moet doen?... lijkt me ook niet logisch.

persoonlijk vind ik het wel doodzonde om zo'n grote lelijke spraybar in het zicht te hebben hangen... paar goed uitgemikte uitstroom bochtjes zorgen ook voor een prachtige stroming (foto album van @biljoenblik kan je een voorbeeld terugvinden, zonder te werken met zo'n holle 3d wand welteverstaan maar als voorbeeld).. die zou je eventueel ook nog door de wand kunnen doorvoeren naar de voorkant van de bak.

of het wel of niet door een rooster past, ligt aan de grootte van het rooster... de hoeveelheid water dat het filter verwerkt... hoe vuil het rooster is geworden na verloop van tijd....
dus hoe groot wordt de bak? wat voor filtratie komt erop?

Maar wat ik al zei, je moet een hele shitload een water verplaatsen wil het niet door een rooster van pak m beet 5 cm laten komen (https://www.vkcwebshop.com/Accessoires/BTN-ROOSTER-ZWART-Ø-5-CM). ik zou er zelf wel altijd 2 plaatsen voor het geval er 1 "verstopt" raakt.
heb je een gigantische bak met dito giga achterwand, meerdere filters en dus meerdere inlaat punten achter de wand dan zou ik wel wat extra roosters plaatsen.

blijft wel op gevoel, want precies uitrekenen... moet de persoon nog tegenkomen die dat kan doen 🙂

Er zijn ook mooie spraybars te maken die niet in het zicht hangen.... :juggle:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan