Wat is er nieuw

Filter advies

• Onderwerp starter Onderwerp starter tvdh
  • Startdatum Startdatum
T

tvdh

Guest
Hallo,

Ik heb nu ruim een jaar een Juwel Rio 350.
Gaat best goed, plantjes groeien aardig en vissen doen het goed.

Echter is het co2 vat leeg geraakt en de aandacht de laatste maand een beetje elders gezeten waardoor er flink baardalg is ontstaan.

Ben nu alles grondig schoon aan het maken en meteen een aantal nieuwe planten er in en de boel wat aan het verzetten. Weer een leuk projectje.

Nu ben ik ook wat rond aan het lezen over het goed verspreiden van co2. Het schijnt hier ook vrij belangrijk te zijn hoe je de filter plaatst. Ik heb de volgende vragen waar ik niet een helemaal duidelijk antwoord op vind.

- de filter is een jbl e1501, is dit gewoon voldoende? Zou er een 2e filter iets toevoegen?
- ik heb de inlaat rechts achter in de hoek en de uitlaat is een balk tegen de linker wand aan. Golvend aan het opervlak. Is dit goed of beter wat naar beneden richten.
- in hoeken en tussen planten hopen zich veel resten op van dode planten en algen. Kan ik het filter systeem zo inrichten dat hij het meeste aanzuigt? Nu moet ik veel stofzuigen, maar kom er vaak lastig bij.

Hoop dat jullie me weer goed op weg kunnen helpen, vast bedankt!

Groeten Tim

Ik denk dat de filter het goed moet kunnen doen maar zou zelf een spraybar langs de achterwand maken. Ik denk dat met de spraybar langs de zijruit de circulatie minder is waardoor vuil zich kan ophopen. De uitstroom kun je het beste een klein beetje naar beneden richten en wel zo dat het oppervlak een ietsje beweegt.

Zijn er spraybars die zo lang zijn dat ik de volledige achterwand lente kan gebruiken of moet ik zelf iets gaan maken daarvoor?

Zelf vindt ik de gaatjes van de kant en klare wat groot en heb zelf van een stuk buis de spraybar gemaakt.

'k zou eerst eens proberen met de aanzuig onder de de spraybar te zetten.
Je zal snel merken of het genoeg is.

ik heb de in en uitstroom aan de zelfde kant zodat je een goede ronddraaiende waterbeweging hebt

Hoe bedoel je rond draaiend eigenlijk? Aan beide kanten trekt het toch juist door heel de bak heen?

mijn uitstroom zit links bovenin de bak het water stroomt naar rechts komt tegen de rechter zijkant en wordt teruggekaatst naar links waar linksonder mijn aanzuiging zit
waardoor de stroming op de terugweg het vuil van de bodem meeneemt,dus hij draait van boven links naar onder links rond
261572_0_82_leeg_stroming_1.jpg

Hoe bedoel je rond draaiend eigenlijk? Aan beide kanten trekt het toch juist door heel de bak heen?
ja maar enkel langs het oppervlak en naar beneden aan de zijruit.
Alles onder de uitstroom heeft amper tot geen stroming.

ja maar dat is dan toch bijiedere uitstroom zo,alleen bij een enkele uitlaat stroomt het over het algemeen sneller onder de uitstroom omdat het water er meer geconcentreerd uitkomt dus een snellere /onderstroom/creerd

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan