Wat is er nieuw

Filter afdekken noodzakelijk bij garnalen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter liejanne
  • Startdatum Startdatum
L

liejanne

Guest
De titel zegt wellicht al genoeg..
Het lijkt mij leuk om op den duur vuurgarnaaltjes toe te voegen aan mijn aquarium, maar nu lees ik her en der dat men dan het filter dient af te dichten met een panty oid.
Is dit werkelijk nodig?

Ik heb een Juwel Rekord 600 met een Bioflow 280. Bij mijn weten zuigt deze alleen aan via de gleufjes aan de voorkant helemaal bovenin. Komen de vuurgarnaaltjes daar wel in de buurt?

Mocht het wel nodig zijn heeft iemand dan een tip hoe ik dat bij dit filter aan kan pakken?

Ik zou hem voor de zekerheid wel dicht maken,voor de baby garnalen.

Ik heb altijd wel de jongen op de filter zien lopen dus daar komen ze vast ook wel dan.
Misschien afdekken met iets zodat ze er niet in kunnen maar met wat weet ik zo niet.
Ik gebruikte die kleine SF aquaflow filters en daar deed ik een stukje panty om de bodem, maar dat zal bij jou niet gaan.

Misschien dat er andere leden ervaring hebben met dit filter en je wel tips kunnen geven.

Even voor de duidelijkheid, bedoel je het filter dat standaard bij de juwel zit en waar het verwarmingselement ook in hangt? Zo ja dan laten zoals het is. Ik heb zelf vuurgarnalen en ben zo'n 2 a 3 maanden geleden begonnen met 15 stuks. Inmiddels bevolken ze mijn hele bak (1 meter breed, 170 liter) en heb ik er een aantal overgeplaatst naar een kleinere garnalenbak die ik net opgestart heb. Onderin het filterhuis ligt voornamelijk drab (voeding) en het is er heerlijk warm, er komen geen vijanden in de vorm van vissen waardoor het de perfecte kraamkamer is voor de garnalen. De eerste garnalen die ik in mijn bak zette zijn bijna allemaal direct opgegeten door mijn guppen, was echt een slagveld. Daarna heb ik het nog een keer geprobeerd maar heb ik de garnalen niet in de bak gezet maar juist in het filter en dat is perfect verlopen. Misschien sneuvelt er wel eens een garnaal in het filter maar dat is te verwaarlozen. Dus ik zou zeggen gewoon laten en dan heb je zo een hele bak vol.

In de record 600 zit dacht ik zo n standaard binnenfilter gekit.

Ik heb een juwel panorama dus dan zal dat hetzelfde filtersysteem zijn.

Gewoon laten gaan. Die overleven dat wel.
Aanzuig gedeelte komen ze niet bij.

In buitenfilter eergisteren 25 uit de pot gehaald.

niks aan doen idd. Een panty houd ook veel vuil tegen. Garnaaltjes vinden het heerlijk in het filter. Als ik in mijn vorige bak het buitenfilter schoonmaakte (1 of 2 keer per jaar) vond ik daar tientallen garnaaltjes in, hup zo weer in de bak. Kweekten als gekken.

Ik zou het ook zo laten. Als ze in het filter kruipen dan komen ze toch gewoon op de watten terecht en dat kan geen kwaad in het filter hebben ze toch genoeg voedsel gewoon af en toe ze uit het filter halen.

Groetjes Tijn

Bedankt voor alle antwoorden!

Het is idd het filter dat er standaard in vast zit. En ik had ook gedacht dat de panty dan ook teveel vuil tegen zou houden wat eigenlijk juist in het filter terecht moest komen, dus ik ben erg blij met jullie antwoorden 🙂
Dan laat het ik het filter gewoon zoals hij is. Scheelt mij een boel gepuzzel met panty. En mijn filter gaat er toch met enige regelmaat uit (nouja, de sponzen dan), dus dan kan ik direct checken of enkele rode grappenmakers zich daar hebben verstopt.

En voor de rest zullen ze dan wellicht uit eigen beweging in het deel bij het verwarmingselement kruipen denk ik? Die zal ik dan dus ook geregeld moeten controleren.

Ik laat ze gewoon zitten bij het verwarmingselement. Aan de onderkant zit ook een roostertje en daar gaan ze in en uit want daar is de kraamafdeling.

Ow dat is dan helemaal handig Yilleke, dankje.
Als dat bij jou goed gaat, hoef ik me er dus niet druk om te maken.

Bijzijn houd ik van elke 20 eitjes 15 jongen over en mijn filter is net sterk maar ik dek hem niet af want ik vond het niet modig

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan