Wat is er nieuw

Filter bacteriën mee nemen naar nieuw filter

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
IK ga mijn filter opnieuw indelen.
De plastic buisjes van eheim eruit en inplaats daarvoor de Siporax.
Doordat mijn substat pro van eheim helemaal dicht geslibd is wil ik deze uitkoken.
Hoe behoud ik mijn huidig bacteriën of is dit geen doen.
Je kunt toch ook van die flesjes met opstart bacteriën krijgen die er dan in kunt doen?

het is het een of het ander. Ofwel uitkoken ofwel de bacteriën behouden.
Maar er zit wss nog wel meer dan enkel substrat pro in de oude filter?
Mss kan je daarvan iets meenemen?
Het hoeft ook helemaal niet in je nieuwe filter te zitten, bvb een stuk half uitgeknepen oude spons kan prima gewoon in je bak leggen tijdens het (verkorte) indraaien.
Van alle "filterstart" flesjes geloof ik maar in 2 soorten.
De soort die in de koelkast in ampullen zit, biodigest ofzo dacht ik.
en de soort die gevriesdroogde bacteriën voor gebruik in een activatorvloeistof doet. Aquavital van aquarium munster bvb

Al de rest, die klaar voor gebruik in eenn winkelrek staan kunnen onmogelijk levende aerobe bacteriën bevatten.
Er zullen dus hoogstens anaerobe bacteriën in zitten welke maar een heel kort leven beschoren zijn in zuurstofrijk aquarium

Zover ik weet kunnen heterotrofe bacterien wel in poedervorm worden verkocht en vaak zijn het dan ook meer deze bacterien zijn die je koopt in de winkel.

Zolang je de substraat van je aquarium ongemoeid laat en je niet al te wild voert zou je het denk ik wel moeten redden met alles vernieuwen.

Maar waarom uitkoken? En hoe heb je vastgesteld dat je media dicht is geslibd?

Bij zo'n verandering in je filter zou ik juist je substrat pro houden zoals deze is. Kan deze media mooi zorgen voor wat stabiliteit tot je siporax is ingewerkt. Wellicht even snel afspoelen om het vuil aan de buitenkant te verwijderen maar zeker niet uitkoken.

Wil je toch om wat voor reden dan ook je eheim substrat pro gaan schoonmaken / regenereren dan zou ik dit pas na 2 maanden doen. Dan heeft de siporax voldoende tijd gehad om biologisch actief te worden en kun je alsnog je substrat pro uitkoken,

ik zou het ook gewoon in stapjes doen, eerste de ene helft van het materiaal vervangen, dan de andere helft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan