Wat is er nieuw

Filter Bioflow Super updaten noodzakelijk?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Roger1980
  • Startdatum Startdatum
R

Roger1980

Guest
Hallo,

Momenteel zit er in mijn bak het Filter Bioflow Super in de standaard configuratie. Opstart fase met lage bezetting dus nu meet ik goede waarden. Echter ik heb gehoord dat het koolstoffilter niet veel toevoegd. Nu is eea zo geconfigureerd:

Filter wol
koolstof spons
Nitrax (goen)
filter spons, fijne (blauw)

Volgens Juwel:
JUWEL-koolstofsponzen absorberen stinkende en troebele stoffen alsook toxische verbindingen en zorgen voor kristalhelder water in uw aquarium.

Bij herschikking zou het volgende een optie kunnen zijn?

Cirax
Cirax is een biologisch filtermiddel, dat door zijn hoogporeus en groot oppervlak de aangroei van nuttige bacteri�n in de hand werkt.

Iemand ervaring? Advies? Het mooie is als ik het bij Juwel houdt dat eea passend is voor de "cardridge".

Ik ben zelf ook bezig met het opnieuw indelen van mijn Juwel bioflow super.

Ik heb na wat onderzoek deze notities staan:

De originele indeling met aantekeningen:
- Filterwatten (goedkoop alternatief de afzuigkapfilter van action op maat knippen OF zak filterwatten kopen, doe je zo'n 25 keer mee.)
- Koolspons (alleen te gebruiken na medicijnen)
- Nitraat spons groen (Alleen gebruiken wanneer de planten niet groeien, nitraat is wel handig tenzij teveel)
- Filterspons blauw (er is wel onderscheid in grof en fijn??)

Echter kwam ik uit op (boven naar onder):

- Filterwatten
- Blauwe sponsjes
- cirax (of siporax zelf in netje doen) of Sera keramische cilinders (maar ik weet niet hoe deze gaan passen).

Daarnaast las ik dat er aangeraden wordt on de juwel diffusor erop te zetten maar zonder de bellen. Voor de doorstroming in de bak.

Zover kwam ik in ieder geval!

Ik zet tevens ook een beetje mijn vraagtekens bij de kool.

In mijn kleine garnalenbakje zit een superfish aquaflow 100 (ofzo) deze heeft alleen een blauw filter met actieve kool erin en mijn cultuur daarin is perfect??

Ik zou geen filtermedium gebruiken die voeding uit de bak haalt.
De groene en zwarte sponzen doen dat wel dus die zou ik tzt gaan wisselen.
Die filterpijpjes zijn verder prima als ze in je filter kunnen hoor. Daar gaan de bacterien in nestelen.
Ik gebruikte in de interne Juwel filter altijd watten met een paar blauwe sponzen.
Verder geen pijpjes, maar dat is je eigen keus natuurlijk.

@mmsk
Ik heb in de bioflow 100 alleen blauwe spons zitten. Heb jij er nog zo n bakje in met kool??

Ja.. Superfish Aqua Flow 100 Filter 200 Lh....

"AQUA- FLOW 100 FILTER 200 LH Perfecte filters voor kleine tropische en koudwater aquaria met Easy Clean systeem voor eenvoudig reinigen. De Dual Action cassette van 100% open structuur filterschuim en actieve kool zorgt voor optimale filtering en schoon helder water. "

Ik heb net de kool er even uitgehaald en opgevuld met.... blauw spons.

Maar er staat overal vermeld dat de kool medicijnen etc filtert... maar heeft het dan ook negatieve filtereffecten wanneer er geen medicijnene gefilterd hoeven te worden?

Maar er staat overal vermeld dat de kool medicijnen etc filtert... maar heeft het dan ook negatieve filtereffecten wanneer er geen medicijnen gefilterd hoeven te worden?

Nee dat kan geen kwaad.
Ik vermoed dat vele schrik hebben dat als het kool producten uit het water heeft gehaald deze nadien misschien terug worden af gegeven in het water.
Als je nog nooit producten hebt gebruikt dan zal de actieve kool zich gewoon als substraat voor bacteri�n gedragen.
Ook hij beschikt over vele pori�n waar de bacteri�n zich kunnen nestelen.

Maar zorg er wel voor dat je eerst mechanisch filterd grof middel en fijn
en dan pas het biologische
anders gaan de pori�n van het substraat dichtsibben

Jb Malawi

Met grof, middel, fijn volstaat dus geen filterwatten en blauwe filterspons?
Ik had wel gezien dat er een verschil zat in de blauwe sponzen dus dan doe ik die boven elkaar?

Bedankt voor de tip!

Waarschijnlijk zal die blauwe spons de grove filter zijn.
Als fijne filter kan je natuurlijk filterwatten gebruiken.
Zolang je maar van grote mazen naar klein gaat.

Jb Malawi

De filterwatten zitten bovenop in alle voorbeelden die ik tegenkom.. En daarna pas de blauwe filters grof en fijn... moet ik dan daaronder pas de witte watten doen boven de siporax?

Bovenin doe je de witte filterwatten en daaronder de sponzen. Verder naar onderen gebruik ik verder geen witte watten meer. Alleen de blauwe had ik naar onderen dus.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan