Wat is er nieuw

Filter defect, wat nu?

• Onderwerp starter Onderwerp starter F. Panther
  • Startdatum Startdatum
F

F. Panther

Guest
Mijn Eden 511 filter zuigt sinds vandaag valse lucht aan en lekt op de momenten dat ik de stekker eruit trek (en deze dus niet draait / er geen druk op het systeem staat). Ik heb het filter bekeken en weet waar het lekt, kan niet direct een probleem met een rubber oid zien, maar er is duidelijk iets mis. Ik heb nog garantie en heb de winkel al gemaild, ga er morgen nog even achteraan bellen, omdat het zo in ieder geval niet kan blijven draaien.

Maar ik neem aan dat het filter sowieso terug naar de winkel moet. Hoe ga ik de tussenliggende periode opvangen?

De belasting is op dit moment gelukkig klein, 6 geweislakken, 10 volwassen garnalen en een 20-30 kleintjes.

Ik heb het oude Marina filter nog, volgens mij is die redelijk garnaal veilig aangezien er een grote spons onderin zit, voor de openingen waar water aangezogen wordt. Ik kan een heel klein beetje Symbiont uit het normale filter halen en dat erin doen naast het sponsje. De Symbiont is dan al ingedraaid, maar is misschien 1/10e van wat in het normale filter zit. Het volume van de sponsen is al helemaal niet te vergelijken, wel kan ik de sponsen natuurlijk uitknijpen in het kleine sponsje van de Marina.

Het Marina filtertje heb ik net in de bak gehangen (daardoor is het nu een wildwaterbaan met 2 filters, maar dat moet maar even).

Daarnaast heb ik een luchtpompje en bodemverwarming (mogelijk werkt de bodem dan ook nog een beetje als filter?).

Tips zijn welkom!

Waar lekt het?

Ik had laatst ook een eheim filtertje die lekte, onder de kap. Dat kon maar 1 rubber zijn. Heb hem er uit gehaald, schoon gemaakt en van die eheim vasaline op gedaan op de plek waar hij lekte. Mijn gevoel zei dat dat moest helpen.
En dat was ook zo 🙂.

Voor nu:
Sponsen zijn om het vuil er uit te filteren. Als je ze dan uitknijpt in je sponsen voor je nieuwe filter, geef je het vuil over. Dat wil je niet.
Sponsen heb je het liefst gewoon schoon, klaar om meer vuil er uit te filteren.

Symbiont is er voor de bacteriën en die moet je dan wel over zetten inderdaad, en niet schoonmaken.

Hopelijk heb je er wat aan. Ververs evt. gewoon dagelijks als je zonder groter filter komt. En voer minimaal (niet te weinig natuur 😛).
Dan gaan die garnalen en slakken vast niet dood.

Hij lekt lichtjes langs de stroomaansluiting (die afdichting zit intern en kan ik niet bij zonder de kap met motor open te maken en daarmee de garantie te verliezen). Verder lekt hij flink langs de afdichting waarmee de staafverwarming in het filter vastgezet wordt. Daar stroomt het echt uit als ik de motor uitzet. Daar wordt dus als ie aanstaat ook het grootste gedeelte valse lucht aangezogen.

Bedankt voor je overige tips! 🙂

Ohja, los schroeven is nooit een aanrader als er garantie op zit 🙂! Hopelijk werkt de winkel een beetje mee.
Succes.

Ik zou de oude sponzen in een emmer doen met een luchtsteentje erbij. Het is te hopen dat je snel een oplossing krijgt aangeboden.

Inmiddels contact gehad met de winkel en ik heb alle vertrouwen in een goede afloop 🙂

Vanmiddag bij de winkel langs geweest, prima service! Oude filter is gelijk onder garantie omgewisseld voor een nieuwe, er staat hier dus nu een Oase FiltoSmart 100 (Eden bestaat niet meer en is nu Oase). Straks maar even uitpakken en aansluiten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan