Wat is er nieuw

Filter draait niet meer door slakken!

• Onderwerp starter Onderwerp starter popol
  • Startdatum Startdatum
P

popol

Guest
Hoi

Ik heb al eventjes een externe buitenfilter van eheim.
Maar ik heb ook een slakkenplaag gehad. Had er een paar dagen botias in gezet en weg waren de slakken in men bakkie...

Maar nu merk ik dat mijn filter de laatste tijd niet meer zo goed draait... Er zit amper stroming op, het druppelt meer.

Zag ik vandaag dat er slakken in de leidingen zitten. Wat kan ik hier aan doen?

Mijn bak draait nog geen 2 maanden. Ik ben bang dat als ik de filter kuis, dat ik de goede bacteri�n mee weg spoel...

Als je slakken in je slangen hebt, kun je je slangen schoonmaken 😉

(daar zijn speciale borsteltjes voor, of je klust zelf iets met een trekveer en een pluk filterwatten)

slangen loshalen en krachtig doorspoelen eventueel doorsteken met iets wat door de slangen past (zijn ook borstels voor met een flexibele steel)

filter zou ik toch ook schoonmaken dan en weer opstarten met flesje bacteri�n

Gerrit1964 zei:
filter zou ik toch ook schoonmaken dan en weer opstarten met flesje bacteri�n
Je vindt dat kennelijk nodig. Misschien wilt Popol wel weten waarom.

~ Ivo

Slangen loshalen en heel de boel schoonmaken zoals Ivo aangeeft idd.
Kan ook met een lengte elektriciteitsdraad en aan het einde ombuigen met een plukje filterwatten,trek je zo in 1 rits heel de slangen en buisjes mooi schoon.

Boel aansluiten en als het goed is loopt het weer prima,zo niet ff de sponzen van je filter wat uitschudden/knijpen in een apart bakje met aquariumwater zodat je opgebouwde bacteriecultuur voor het grootste deel behouden blijft.
Moet je geen uren over doen natuurlijk want dan zullen de bacteri�n alsnog sterven.

Zo loopt je filter weer zo goed als nieuw met de oude bacteri�n en hoef je ook geen geld uit te geven aan flesjes bacteri�n van de winkel.

Normaal moet dat indd niet zoveel tijd kosten dat je baccies het loodje leggen.

Normaal niet idd maar zeg het ff voor de zekerheid.
Niet dat popol bv ondertussen nog ff boodschappen gaat doen oid 😉

Desnoods koop je twee stukjes slang:
- oude slang afkoppelen
- nieuwe slang erop
- filter weer aan
En dan kun je de oude slangen in alle rust schoonmaken (en weer gebruiken bij de volgende ronde).
Mascha en ik hebben nooit ruzie, behalve als er filters stilstaan 😉

~ Ivo

Ik ga straks naar de winkel eens kijken of ik iets creatief kan vinden met een borsteltje. Als ik dat niet vind, neem ik nieuwe leidingen mee en heb ik idd tijd om de andere rustig te kuisen.

De filter zal ik uitkuisen zoals seabait beschrijft.

Ik hoop dat ze wegblijven dan, want als ze terugkomen, zit ik weer met de problemen...

Een slakkenplaag komt niet zomaar,zorg dat er weinig tot geen dode plantenresten in de bak zijn en gepast voeren.

Deze plaag is bij het opstarten meegekomen met planten...
Nochtans had ik de planten gespoeld...
Ze is dus wel zomaar meegekomen...

Ik zou de meeste slakjes proberen uit te vangen of af te zuigen.
De filter even schoonmaken van slakken en weer laten draaien. Je kunt de sponzen in bv een emmer water best even goed houden en een filter kan op zich ook best 3 kwartier even uitstaan als jij de slangen doet. Dan blijft de inhoud ook nat zeg maar.
Mocht je dus wel de filtermedium eruit gaan halen dan dit even in een emmer plaatsen en vooral niet te grondig reinigen ivm de bacteri�n.
Die zijn net goed ingedraaid als het goed is dus wel oppassen hiermee.

popol zei:
Deze plaag is bij het opstarten meegekomen met planten...
Nochtans had ik de planten gespoeld...
Ze is dus wel zomaar meegekomen...

Ik weet niet wat jij onder een plaag verstaat natuurlijk 😉
In zo goed als elk aquarium zitten wel slakken maar de omstandigheden voor deze beestjes maken het juist of ze beperkt blijven of echt tot enorme aantallen uitgroeien wat we dan een plaag noemen.

Re: Filter draait niet meer door slakken

Heb vroeger nooit last gehad van slakken.. Nooit eentje gezien..
Nu met de verhuis en het opnieuw opstarten van de bak spijtig genoeg wel..

Is het gelukt met het filter?

Ja ik denk het wel, ik hoop het toch xp
Ik heb in de winkel een trekveer gevonden met een borsteltje aan.
Heb de leidingen gekuist. En heb de filtersponsjes uitgespoeld in water uit men aqua.
Filter draait terug normaal. Was wel een hels karwei, hoop dit niet elke week te moeten doen

Bedankt voor de tips!

Als je de slakkenplaag wilt bestrijden zou je ook Anatome helena slakken kunnen aanschaffen, dit zijn slak etende slakken. Deze planten zich ook wel voort maar niet op zo'n snelheid als veel andere slakken dat doen, ook kun je ze nog wel weer verkopen omdat er wel vraag naar is.

Tja een echte plaag met de Anatome bestrijden gaat ook niet snel hoor want dan moet je daar heel veel van inzetten. Stukje komkommer erin als het donker is en heel vroeg de komkommer eruit vissen met diverse slakjes erop.
Dat gaat sneller denk ik en gewoon afzuigen met een slang kan ook.

Komkommer-methode vind ik de beste methode...
En als ik een slak zie kruipen haal ik deze er gewoon uit.

Beste methode vind ik nog altijd slaketende vissen..
Maar dit kan natuurlijk niet altijd bij het bestaande visbestand... Dus is niet altijd haalbaar

Maar in mijn bak heb ik voorlopig geen last van slakken.
Het was in mijn filter. Maar daar ben ik ook voorlopig hopelijk van af xd

Heb ik geen last van,heb er een netje om de instroom gedaan.
Kunnen ze er niet in, en de instroom blijft goed.

OP de komkommer na, dan 1 x in de week even doorhalen.
Zit in de routine,dus ik weet waarom.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan