filter drama!!!


P

pablo81

Guest
HELP HELP HELP!!

Ik heb een groot probleem met de opstart van mijn nieuwe aquarium:
de bedoeling was een zuid Amerikaanse biotoop.
bak gevuld, en als eerste 2 van de 80 sponzen er uit, en vervangen door een panty gevuld met turf korrels.
(voorheen gebruikte ik deze in combinatie met filterwatten.)

tot mijn spijt hing er binnen een dag of 2 een witte mist in de bak.

ik naar de dealer in Groningen. Daar werd mij geadviseerd om over zeoliet te gaan filteren.

zo gezegd zo gedaan. ik zeoliet er in , maar helaas,.... vergeten uit te spoelen. K..!!!!! (beginners fout)
hele bak vol met een witte zeoliet wolk.

VRAAG NUMMER 1: KAN DIT KWAAT OF IS HET ALLEEN LASTIG?

gelukkig trok de stof wolk vrij snel weg maar de witte mist is gebleven.
ik weer naar de dealer: toen kreeg ik filter medium van easy life mee. dit zou een wonder middel zijn.
spul dr in ,... bak blijft wit!!

ik weer naar de dealer, crystal clear filter kool meegekregen ,....herstel; gekocht,.. geven is er niet bij.
dit zou een wonder middel zijn (alweer)

spul dr in,... materiaal in de filter gedrukt. zeoliet dat onder in het filter licht weer door de bak laten waaien,.. K..!!! (beginners fout)
maar helaas, de bak is nog steeds mistig

tot overmaat van ramp kwam ik er ook nog eens achter dat de filter in mijn rio 300 van boven naar onder filtert i.p.v. andersom. dus dat heb ik ook maar even veranderd. de opbouw van het filter is als volgt :

dunne laag filterwatten
grove spons
zakje crystal clear kool
zakje zeoliet
zeer dikke laag filter watten.

VRAAG NUMMER 2; WAT IS DE OPBOUW ZO GOED?
VRAAG NUMMER 3: WAT TE DOEN AAN DE MIST???
VRAAG NUMMER 4: IK WIL GRAAG OVER TURF FILTEREN OMDAT IK DAT MOOI VIND (GEEL WATER) EN IK DAN LEKKER ZACHT WATER KRIJG (GOED VOOR MIJN Z-AMERIKAANSE VRIENDEN) VOLGENS DE DEALER MOEST IK OVER KOOL FILTEREN. DAN ZOU HET WATER SCHONER BLIJVEN. TURF WAS NIET NODIG. IK HEB IMMERS TOCH GEEN WILDVANG IN MIJN BAK DUS DE VISSEN WAREN EEN ANDERE SAMENSTELLING VAN HET WATER GEWEND.

nou een heel verhaal.
mij is de moed een beetje in de schoenen geschoven en is de aardigheid er een beetje af met zo veel tegenslagen aan het begin van mijn nieuwe hobby.

ik hoop van harte dat er iemand is die mij een paar goede tips kan geven waardoor mijn enthousiasme weer een beetje terug komt. want die ligt nu op de bodem van mijn nieuwe rio.
 
!. volgens mij kan dit geen kwaad

2. nee, je hebt totaal geen biologische filtering op deze manier. zeoliet eruit en kool eruit en dit vervangen voor iets dat goed biologisch filters. sera siporax, juwel heeft zelf ook van die bakjes met poreus materiaal, deze zijn ook goed.
die witte watten onderin ook eruit en vervangen voor spons/biologisch materiaal.

3. die mist is wss bacteriebloei, heel normaal bij bakken die net opstarten. kwestie van wachten tot het wegtrekt (hier zorgen de bacterien in je filter voor die tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen). kan een paar weken duren. dat materiaal die de winkel je heeft aangesmeerd zullen daarbij weinig helpen.

4. gewoon doen, kool alleen gebruiken na medicijn gebruik om dit er weer uit te filteren.
is turf nodig? voor de meeste nakweek niet inderdaad. MAAR je geeft zelf al aan dat je het gele water mooi vind, dus gewoon doen.

je hebt je eigen aardig op kosten laten jagen door de winkel, kosten die helemaal niet nodig zijn.

dat geld had je beter bij een extra extern filter gestoken, ben persoonlijk niet zo´n fan van de interne juwel filters. ze werken wel maar voor 300liter water vind ik een intern filter wat armpjes. dus als tip: zet er nog een extern filter. zeker als je een bestand krijgt met grote vervuilers is dit zeer aan te raden.
 
"Standaard" opbouw van het rio filter is:

Dunne witte filter mat - houdt het grove vuil tegen
Zwarte kool filter mat - maakt het water helder en haalt chemische stoffen uit het water (ik gebruik dat alleen als er medicatie torgedient wordt, bijna nooit dus), werkt ook het effect van turf tegen.
Nitraat filter mat (groen) - zit een tabletje in, geen idee of dit bij opstart wel handig is? in principe ook niet nodig, te veel nitraat geeft aan dat er iets niet goed zit in je aquarium. De spons gebruik ik wel.
Blauwe groffe filter mat - gaan de goede bacterien in wonen
Twee blauwe fijne filter matten - gaan de goede bacterien in wonen

Ikzelf heb er ook een bakje cirax inzitten - heeft een nog groter oppervlak waar de goede bacterien in gaan wonen

Dus ik gebruik:

Bovenste (is wat krap, maar past net)

Witte filter
Groene spons (zonder tablet)
Turf (in panty, beetje tot een schijf vormen, veel heb je niet nodig)
Groffe spons (blauw)

Onderste

Cirax
Twee fijne sponsen (blauw)

Zeoliet heb ik nooit gebruikt en weet ik ook niets van. Met de mist kan ik je ook niet echt helpen. Ik ga er vanuit dat deze vanzelf wel verdwijnt.

Succes!
 
Rich en Fuubs

Bedankt voor jullie reactie. Met deze informatie zit ik zelf te denken aan het volgende.
De opbouw van Fuubs lijkt me helemaal top. Ik denk alleen dat ik dan die groene spons er uit laat. Ik heb me laten vertellen dat die niet veel doet.
Dan zou ik er een extra dikke zak turf in doen.
Betreft dat circa,... dat ken ik niet zo goed. Best te gebruiken in combinatie met turf?

Betreft die buitenfilter; misschien ooit. Ik laat jet nu eerst even zo.

Rich ,.. is zeoliet geen biologisch filter materiaal?

Laatste vraag: is het erg de situatie zoals die nu is te houden? Anders moet ik weeeeeer gaan rommelen. Das ook niet al te best voor het balans lijkt mij.
 
2. nee, je hebt totaal geen biologische filtering op deze manier. zeoliet eruit en kool eruit en dit vervangen voor iets dat goed biologisch filters. sera siporax, juwel heeft zelf ook van die bakjes met poreus materiaal, deze zijn ook goed.
die witte watten onderin ook eruit en vervangen voor spons/biologisch materiaal.

Cirax is zo'n bakje poreus materiaal van juwel. Een doosje met witte "steentjes".

Je pomp even uitzetten, de twee netjes eruit en de witte watten uit het onderste houdertje vervangen voor twee blauwe sponsen (die heb je als t goed is nog). Daarna pomp weer aan. Dat is beter dan hoe je het nu hebt. Geeft wel weer even mist.

Dan zou ik er een extra dikke zak turf in doen.

Turf maakt je water zachter, maar bereikt een evenwicht, dan heeft meer turf toevoegen geen zin meer. Je kan dit goed meten met een kh druppel test.
 
zat het is op te zoeken, vind het meer chemische filtering. dat uitwerkt na een x aantal maanden.

beter nu alles goed maken, dan later weer te moeten gaan klooien.
 
Ik denk ook dat het bacteriebloei is en vraag me af of de zaak wel heeft geweten dat de bak net was opgestart. Mag ik vragen welke zaak dit was?
Bacteriebloei is meer een kwestie van geduld en dat trek wel weer weg.
 
Jessica ,... de zaak is Frits Kuiper. Ze weten dat wel want ze hebben de bak zelf bij mij afgeleverd en ik heb al mijn spulletjes bij hun gekocht. Ik ben er bijna om de dag dus ze weten precies hoe en wat. Ik ging zelf ook uit van bacterie bloei , maar dit zou in een paar weken verdwenen moeten zijn. Bak draait nu bijna een maand, vraag me af hoe lang dat gaat duren. Zitten al wel vissen in. Die lijken er geen last van te hebben. Waardes zijn ook allemaal mooi in orde behalve nitraat en nitriet , die waarden zijn te laag voor een beplant aquarium maar dat komt natuurlijk omdat er nog niet zo veel ik zit.
Zitten 8 corydoras in en 10 roodneus zalmen. Er komen nog 6 redback angelfisch in (pronkstuk) maar het liefst wil ik eerst de bak helder hebben. Ga vandaag maar weer aan de slag met de opbouw van de filter.

Iemand nog een tip om die bacterie bloei tegen te gaan? Behalve toevoegen van waterpas. (daar moet ik namelijk wel erg veel van toevoegen in zo'n grote bak

Bvd, groetjes
 
Ai ai ai ai en nog eens ai.

Die zaak heeft verstand???? Van verkopen ja!

Filter indeling van Fuubs klinkt heel oke.

Die nitraat spons heet zo, omdat deze een fijnere porie heeft, waardoor er dus meer bacterien in kunnen zitten.
Of deze werkelijk denitrificeerd is een vraagstuk apart, maar dat deze goed filterd geloof ik wel.
Al denk ik dat een bakje extra cirax beter is.

Easylife vfm in zeoliet poeder in een vloeistof.
Dus zeoliet wolken kunnen geen kwaad.

Ik vraag mij af, wanneer de vissen erin zijn gegaan. Denk namelijk te vroeg.
Eerst 3-4 weken indraaien. Dan zijn de filters bezet met bacterien.

De witte waas zijn bacterien die zich nu vrij in het water bewegen, omdat dit nu erg voedsel rijk is.
Deze moeten zich uiteindelijk gaan hechten in de filters.

Waarom heb je er gelijk turf in het filter gedaan?? Op zich is dit tijdens indraaien erg lastig.
Het verzuurd het water, terwijl bacterien sneller groeien in minder zuur water.
Dus beter later toevoegen. Mits je vissen neemt die dit echt verlangen.

Als je het filter goed hebt opgebouwd, dan zeker een maand niets aan doen. Enkel het witte vlies wekelijks (of indien nodig) vervangen.
Water verversen zeker 2 weken mee wachten. Vissen spaarzaam voeren. En langzaam opbouwen.
Waterverversen na 2 weken eerst maar 10%. 2 weken later 20%. Daarna wekelijks 20%.

Als je EI bemest, dan dit de eerste weken pro rato aanpassen.

TIP:
Heb je na die 4 weken nog steeds mist, en geen verbetering. Vraag een uvc filter te leen.
Weekje erin, weg mist.
Maar dat werkt alleen als de bak goed ingedraaid is. Anders heb je de mist gelijk weer terug, als de uvc eruit is.
 
Ik denk ook dat het bacteriebloei is en vraag me af of de zaak wel heeft geweten dat de bak net was opgestart. Mag ik vragen welke zaak dit was?
Bacteriebloei is meer een kwestie van geduld en dat trek wel weer weg.

Amai John,

Maar eens een flinke babbel maken met Frits.....
 
Als je er maanvissen in gaat houden zou ik zeker een externe erbij gooien
 
Beste mensen en in bijzonder biljoenblik , erg bedankt weer voor de reacties, ik heb vandaag de filter opnieuw opgebouwd, precies zoals fuubs dit ook heeft gedaan. Zelfs MET die groene spons.
Ik heb na een week 5 dwerg corydoras aan de bak toegevoegd omdat dit niet anders kon (vorige bakje verkocht) maar toen was de bak al wit, en in zo'n grote bak hebben die diertjes vast niet in zo'n grote invloed. Na 2,5 week 10 toodneus zalmen er in omdat de amazone zwaard planten wat begonnen te krullen en lelijk werden. Na water test bleek er namelijk helemaal geen nitriet en nitraat in te zitten, dus mijn gedachten was: snel IETS aan vis er in pm een natuurlijke balans te creëren. Na 3,5 week 8 grotere corydoras r in gedaan met dezelfde gedachtegang als de roodneus zalmen ( vis toevoegen os nitriet/ nitraat / balans)
De reden dat ik meteen over turf ben gaan filteren is omdat het een zuid Amerikaan wordt en ik het water daarom (i.v.m de vissen) wat zuurder wil maken.maar ook voor de looks (bruiner water)

Wat mijn gedachtegang nu is : geduld hebben, en de watervervang tips van biljoenblik opvolgen.

Nieuwe gedachtegangen of meningen zijn wederom welkom.

Tanks mensen
 
Kleine aanvulling. Omdat het filter nog moet indraaien.
Wel dagelijks nitriet meten.
Indien je dit meet, dan wel verversen.

Indien je nitriet meet, na verversen ook wat vfm erin doen, dit is zeoliet en bind nitriet.

Wat ook wel wil helpen, is een flinke bos waterpest erin doen. Dat helpt bij het indraaien.
Later kun je het weghalen.
 
Zeoliet heb ik niet er uit gegooid op advies van anderen. Ik zou de waarden in de gaten houden en hopen dat die mist eens een keer weg trekt. Jet is namelijk nog steeds niet weg ;)
 
Een beetje nitriet is niet direct zo erg doorgaans maar je moet wel de waarde in de gaten houden. Teveel of te lang nitriet kan schadelijk zijn.
 
Jessica ,... de zaak is Frits Kuiper.

Ook onze lfs dus en waarom ze je dat allemaal hebben verkocht weet ik niet. Zelf heb ik niet de ervaring met hen dat ze snel wat willen verkopen als het niet hoeft maar goed ik kan het ook lastig inschatten vanaf hier;). Als het maar goed komt:deal:
 
Ik lees niks meer. vraag het mij af.
 
Laatse datum 12 maart, nu 19 maart. misschien wat fout gegaan.

Als hij het filter niet goed maakt, en wit water krijgt, is niet goed.
 
Misschien een foto ook handig?
Bodem matetiaal kan ook veel zweefstof afgeven als niet goed uitgespoeld..
hoeveel L per uur is je filter?
 
Beste mensen

Ik heb de filter opgebouwd zoals hierboven omschreven. Gaat nu top. Ik heb ook meerdere water verversingen gedaan op advies van een bevriend aquarium houder.
Bakje is nu mooi helder!
Inmiddels zitten er een groepje van 6 redback's in. Gekocht bij niemand minder dan Joe hut!!! Wat een geweldige man is dat. Knetter mooie vissen. Super veel passie en liefde voor aquaria.
Hier helemaal blij dus
groeten
 
WIN_20170327_220021.JPG
 
Aldus,.... mijn bak :)
 
ik vind m er erg goed uitzien :thumbs:

wat zijn dat voor stenen(?) daar links?
 
RichD dat zijn stenen die bij een boer uit de klei komen. Hij had er zo veel.... je kon er een hunebed mee bouwen!!! Mooi schoon gekookt en lijkt prachtig vind ik zelf. Nu lekker door modderen en ervaring op doen met mijn red back's,... nu opzoek naar goede planten voeding. Heb wat van Joe Hut gekregen , maar dat is niet genoeg tot mijn dood ;p heb een paar eikenblad varens van hem gekregen, wil het spul graag mooi houden
 
Weinig plantvoeding. WEl kleibolletjes met lateriet. om bij de wortels te stoppen.
Zie alleen moerasplanten.
 
Je bak staat er keurig bij!
Ben heel erg blij met het goede nieuws. Nu kun je echt genieten van de hobby.

Tip van Bertus is een hele goede.
 
mooie bak hoor wat zijn de maten van de bak
alleen joe hut is dat een broer van jos hut ;) :D:D

groet en succes

jaap
 
Lekker bakkie zo Pablo !!
 
hej luitjes, bedankt voor de reacties. afmetingen van de bak zijn 120/55/66. (rio 300) ik wil graag wat planten voeding ook i.v.m. de eikenbladvaren en in de toekomst wil ik wat gaan experimenteren met andere (moeilijkere / rode) plantjes. zat zelf te denken aan plantenvoeding van aquarium bemesting.nl

dit is de info die er bij staat :
Plantenvoeding
<br />< div class="alert alert-error">< strong>Het lijkt erop dat JavaScript uitgezet is in uw browser.</strong><br />U dient JavaScript aan te zetten om de webshop fuctionaliteit van deze site te kunnen gebruiken.< /div>< br />
1
Inhoud: 500 ml
Onze plantenvoeding bestaat naast sporenelementen (CSM) uit borium, kalium en magnesium waardoor planten de sporenelementen ontvangen welke zij nodig hebben om te kunnen groeien. Tevens zijn aan onze vloeibare vorm stabilisatoren toegevoegd waardoor de voedingsstoffen beter beschikbaar blijven voor uw planten
 
ik wil dus niet zelf gaan lopen mengen en klooien uit angst dat de verhoudingen niet goed zijn en mijn red's er onder leiden.

vandaar: simpel maar effectief.

FLIPPER 34: joe is z'n neef uit zuid Amerika :) :)
 

Terug
Bovenaan