Filter en slangen schoonmaken


B94

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
158
Leeftijd
28
Hallo allemaal,

Sinds februari heb ik een 80cm aquarium met een JBL e902 buitenfilter. Ik heb na het indraaien wat filter watten in de aanzuigkolf gedaan om te voorkomen dat er grote dingen of kleine garnalen mijn filter in gaan. Deze watten maak ik ongeveer eens per week schoon, als ik merk dat de stroming minder wordt.

Sinds het opstarten van het aquarium heb ik het filter zelf nog niet opengemaakt. Ik heb begrepen dat het goed is deze zo veel mogelijk met rust te laten en is schoon te maken wanneer de stroming echt afneemt.

Vandaag zag ik dat op sommige stukjes van de slangen iets van alg lijkt te groeien. Het is mogelijk te zien omdat de slangen maar een klein beetje doorzichtig zijn. Het beweegt wel meer de stroming in de slang, dus is toch wel vrij groot.

Het lijkt mij dus goed in binnenkort die slangen eens schoon te maken (en dan gelijk ook maar het filter?). In dit topic zag ik al een aantal handige tips hoe je dat kunt doen: https://aquaforum.nl/threads/tip-schoonmaken-buizen-slangen-externe-filter.87211/

Wat ik mij nog afvraag is hoe lang ik hier de tijd voor heb zonder dat de bacteriën in het filter dood gaan. Bij het installeren van mijn aquarium heb ik goed mijn best gedaan de slangen weg te werken, dus ben er denk ik wel even zoet mee.

Als tweede vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met het JBL e902 filter. Moet je ervanuit gaan dat er een bak water uitstroomt wanneer je deze open maakt of valt dit mee (met andere woorden, moet ik dit in de keuken of badkamer pas openmaken of kan ik het bovenste gedeelte onder het aquarium eraf halen)?

Alvast bedankt voor het het meedenken!
B94
 
Ik zou de filter pas doen als de uitstroom merkbaar minder wordt en vooral in de beginperiode er niet teveel mee bezig zijn. Slangen is een ander verhaal maar het filter zelf zoveel mogelijk met rust laten.
Als je de handeltjes op adapter dicht doet dan kun je de kop er afpakken zonder dat je water over de vloer krijgt.
Een goed ingedraaid filter kan heel wat uurtjes uitstaan hoor voor de bacterien doodgaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Wat John zegt.

Hoewel je de JbL wel kan openen om het voor filter te reinigen. Ik doe het zelf altijd in de wasbak van de bijkeuken
 
Die voorfilter functie hebben dan alleen de nieuwere modellen of je moet de uitbreidingsset op de oude hebben gekocht. De 901 bijvoorbeeld had niet standaard dat extra bakje.
 
Die voorfilter functie hebben dan alleen de nieuwere modellen of je moet de uitbreidingsset op de oude hebben gekocht. De 901 bijvoorbeeld had niet standaard dat extra bakje.
Nee ik heb het zelf 'gemaakt', door wat filterwatten in de kolk te stoppen een een gaasje te maken zodat deze niet de slang in kunnen schieten.

@cemedia, sorry, ik begreep niet helemaal wat jij bedoelde te zeggen.
 
Nee ik heb het zelf 'gemaakt', door wat filterwatten in de kolk te stoppen een een gaasje te maken zodat deze niet de slang in kunnen schieten.
Je kan ook een shrimpguard op de uitstroom naar de filter toe kopen.
 
Moet je ervanuit gaan dat er een bak water uitstroomt wanneer je deze open maakt of valt dit mee (met andere woorden, moet ik dit in de keuken of badkamer pas openmaken of kan ik het bovenste gedeelte onder het aquarium eraf halen)?
Je zet in principe de kraantjes dicht en ontgrendeld in het midden bovenaan de slangadapter . Daarna haal je de adapter los. Een paar druppels kunnen er dan nog uitvallen. De kop maak je elders los en neemt hem eraf. Daarna kun je het filter leeggieten door de mandjes op hun plaats te laten.

Nooit en te nimmer het filter leeggieten met de kop er nog op. Dan kan hij gaan lekken.
 
Je zet in principe de kraantjes dicht en ontgrendeld in het midden bovenaan de slangadapter . Daarna haal je de adapter los. Een paar druppels kunnen er dan nog uitvallen. De kop maak je elders los en neemt hem eraf. Daarna kun je het filter leeggieten door de mandjes op hun plaats te laten.

Nooit en te nimmer het filter leeggieten met de kop er nog op. Dan kan hij gaan lekken.

Thanks, duidelijk!
 
Zelf zet ik de hendels op dicht en haal dan de hele kop eraf en leg die op een handdoek in het kastje en til de filter mee naar de keuken. Wat Andre zegt is ook een prima manier.
 
Wat ik ook altijd doe is de kop kruislings vastzetten, dus bijvoorbeeld eerst linksvoor en rechtsachter. Zo verdeel je de krachten naar mijn gevoel beter.
Volgens mij staat dat ook in de handleiding maar dat weet ik niet zeker maar zo doe ik het inderdaad ook.
 
Je kan ook een shrimpguard op de uitstroom naar de filter toe kopen.

Ja denk dat ik die in de toekomst mee ga bestellen wanneer ik weer wat spullen nodig heb! Maar dacht ook dat dit misschien beter was zodat het water al wat gefilterd is voor het naar het filter gaat?
 
Dat maakt niet uit, daar zijn je sponzen/watten voor :) ze verstoppen misschien wel wat minder snel omdat er minder troep in kan komen.
 
Ik zou de filter pas doen als de uitstroom merkbaar minder wordt en vooral in de beginperiode er niet teveel mee bezig zijn. Slangen is een ander verhaal maar het filter zelf zoveel mogelijk met rust laten.
Als je de handeltjes op adapter dicht doet dan kun je de kop er afpakken zonder dat je water over de vloer krijgt.
Een goed ingedraaid filter kan heel wat uurtjes uitstaan hoor voor de bacterien doodgaan.
om de hoeveel tijd is het goed om de slangen schoon te maken?
 

Terug
Bovenaan