Filter erbij plaatsen?


M

Mariette van een Heuvel

Guest
Ik heb een juwel rio 350 met een extern filter, eheim Professional 4 + 350. (Ingebouwde verwarming)
Visbestand.
2 x herotilapila multispinoza
2 x amatitlania hinduran red point
5 x thorichthys meeki
De filter capaciteit is te laag voor deze inhoud. Nu sta ik voor de keus om of 1 nieuw filter bij te plaatsen, of 1 filter kopen met de benodigde capaciteit.
Mijn huidige filter is pas een half jaar oud. Vind het eigenlijk zonde van het geld om deze in de kast te zetten en heel veel geld uit te geven aan 1 zwaar filter, daarom neig ik er naar om bv dezelfde eheim filter bij te kopen en bij te plaatsen.
Wat is naar jullie idee de beste oplossing?

Alvast bedankt.
 
Bedankt voor je rectie, de 2275 is zon beetje gelijk aan de eheim die ik nu heb, jbl is ook een goede optie (goedkoper als de eheim. Enige voordeel van hetzelfde filter is dezelfde navullingen van filter. Als ik een pomp zou bijplaatsen wat is dan de beste opstelling?
 
Zeker 2e bijplaatsen om bovengenoemde redenen. met nog een keer een 350 kom je prima uit in filtratie.

hoe bevalt het huidige filter?
Behalve het tekort aan capaciteit (waar het filter niets aan kan doen 😉) heel goed. Hij is stil, houd het water goed op temperatuur. Door de snelkoppeling op de pomp is aan en afkoppelen bij onderhoud makkelijk. Ben op zich dus tevreden.
 
Stroming tekening.png

Bovenstaande Heb ik altijd goede ervaringen mee gehad.
geen spraybar oid maar gewoon een knietje in een uiterste hoek en op 2/3 van de bak het knietje van het andere filter die de stroming weer verder pakt / versterkt. inlaten van de filters in beide hoeken.

Je zou ook een spraybar over de gehele achterwand kunnen maken, worden ook goede resultaten mee geboekt.
 
Behalve het tekort aan capaciteit (waar het filter niets aan kan doen 😉) heel goed. Hij is stil, houd het water goed op temperatuur. Door de snelkoppeling op de pomp is aan en afkoppelen bij onderhoud makkelijk. Ben op zich dus tevreden.

Heb er zelf ook 2 gehad (350Thermo en een gewone) op 1 bak, en dat werkte perfect!
vervangingsmateriaal is ook wat makkelijker, omdat deze tussen de 2 filters identiek zijn.]

De vervangingsfilters van het voorfilter & het filtervlies zijn op www.filterschuim.eu trouwens zeer goedkoop te verkrijgen :deal:
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 308308

Bovenstaande Heb ik altijd goede ervaringen mee gehad.
geen spraybar oid maar gewoon een knietje in een uiterste hoek en op 2/3 van de bak het knietje van het andere filter die de stroming weer verder pakt / versterkt. inlaten van de filters in beide hoeken.

Je zou ook een spraybar over de gehele achterwand kunnen maken, worden ook goede resultaten mee geboekt.
Bij een spraybar over de hele achterwand, in jedere hoek achter een inlaat tot het filter? En zoals het bij jou op de tekening staat, zit de instroompijpen dan in de hoeken an de voorkant van de bak, of zie ik dat verkeerd?
 
De tekening is een vooraanzicht van een bak, maar ben niet grafisch onderlegd dus wat lastig om diepte tekeningen te maken :DD

Zowel de in/-uitstroom zit aldus mijn principe aan de achterkant van de bak.
wellicht dat deze foto het wat duidelijk voor je maakt hoe ik het had:
20190720_212900.jpg

in de linker en rechter achterhoek zie je een instroombuis. (dus naar het filter toe).
aan de linkerkant en op 2/3 van de bak zie je het uitstroom knietje (dus van het filter naar de bak toe).
deze knietjes wijzen allebei precies dezelfde kant op, en dan krijg je dus een waterflow zoals mijn eerder geposte afbeelding :))
Dit heb ik overigens gemaakt van druk PVC, dat werkt wat makkelijker maar met de standaard in-/uitstroombuizen moet het ook te doen zijn.

Spraybar over de hele achterwand, wellicht dat iemand anders je daar wat informatie over kan geven.
Heb het zelf nooit gehad, en ook geen beeldmateriaal ervan :))
 
Bedankt voor je rectie, de 2275 is zon beetje gelijk aan de eheim die ik nu heb,

Ik ben ook fan van twee filters, zeker voor een bak van dit formaat.
Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan de classic serie van eheim ipv de 2275

En dan de plus versie (die is incl dubbele kranen) van de 2217 bvb:
https://www.aquaplantsonline.nl/tec...eheim-classic-600-plus-2217-buitenfilter.html

Minder "fancy", minder opties dan de 2275 maar ik vind de classic serie net door het ontbreken van die opties (zoals de waardeloze aanzuigknop) iets degelijker op lange termijn.
Ik heb de 2217 classic en een professionel 3 naast elkaar draaien op 1 bak. Beide doen wat ze moeten doen.
De pro 3 is iets stiller "uit zichzelf", de 2217 durft al eens "hol te brommen" maar wordt nagenoeg even stil door een gewicht (zakje zand, rijst, deurstop,...) op de pompkop te leggen.

De 2275 is duurder door het design en de opties maar imo is hij die meerprijs niet echt waard.
De aanzuigknop van de pro 3 heeft hier nooit echt vlot gewerkt en heb ik dus nooit gebruikt. En ik ben lang niet de enige waar deze knop problemen geeft. Als je hem wel gebruikt is de kans bvb groot dat de kop gaat lekken op termijn...
De uitneembare slangkoppeling heeft al eens vast gezeten, het ontgrendelingsmechanisme heb ik moeten vervangen. Een simpele dubbele kraan heeft mijn voorkeur, meer nog ik heb zelfs dubbele kranen gemonteerd op de pro3 zodat ik het ontkoppelingsmechanisme kan laten zitten...
Op zich geen rampen en eigenlijk ben ik er best tevreden over maar het zijn wel net die opties die zorgen voor de meerprijs dus als ze dan maar zozo werken :juggle:
De classic serie is naar mijn mening makkelijk in gebruik, foolproof, zeer basic (qua ontwerp en werking), goede pompkracht en onderdelen zijn makkelijk te krijgen/te monteren. En een pak goedkoper!
En daardoor net iets beter qua prijs/kwaliteitsverhouding (vind ik tenminste).
 
Ik werk op beide filters met lilypipes trouwens.
Stroming van rechterruit naar linkerkant.

Alles is gemonteerd aan de rechterruit:
-5 cm van de voorruit hangt aanzuig 1.
-5cm verder hangt outflow 1.
-Halverwege de zijruit outflow 2.
-5cm van de achterruit aanzuig 2.

Flow net onder wateroppervlak, botst tegen de linkse ruit en keert terug net boven de bodem.

Heb ook een tijdje gewerkt met twee korte spraybars aan de zijruit. Op lengte van de zijruit, boven elkaar gemonteerd. Aanzuigbuizen zaten naast elkaar links achter in de hoek.
Werkte op zich ook prima.

@Mariette van een Heuvel :
Ik lees vaak dat een lange spraybar achteraan de beste manier is. Dat het vaak een goede keuze is, dat is waar.
Maar dat het altijd dé manier is dat klopt volgens mij helemaal niet. Verre van zelfs...
Ik kan makkelijk voorbeelden vinden waar dat niet de beste aanpak is of zelfs gewoonweg niet kan door de opbouw van de scape.
Dus de beste opstelling voor jouw bak hangt ook wat af van jouw specifieke situatie, van je inrichting, je beplanting.
En eigenlijk ook deels van je wensen vind ik. Want niet iedereen vind een spraybar esthetisch aanvaardbaar namelijk :juggle:. Ik zeg maar iets: als je een lightscreen gebruikt als achterwand is een spraybar niet direct een optie...
Bij een doorkijkbak is het ook niet je van het....

Dus concreet:
Heb je veel hardscape? Hoe en waar is die geplaatst?
En heb je een uitgesproken voorkeur over hoe het er in de bak moet uitzien? (Is een spraybar al dan niet een probleem voor je?)
Een foto kan helpen om de situatie in te schatten.
 
Hoi Willem, bedankt voor het meedenken. ik heb een foto van mijn bak op de bakkenpagina staan. Ik ga eens uitzoeken hoe ik hieronder een link kan maken. Ik krijg vanaf mijn tablet hier geen foto's geupload. En de zon is nog niet op in het aquarium, dus te donker om een foto te nemen. Ik zal er straks 1 maken. Zodat je een idee hebt. Ik heb een "eiland" van rivierkeien en hout. Achterin wat planten (voornamelijk valisneria, maar nu ook wat tijdelijke snelgroeiers, heb wat last van alg).
Ik ga in ieder geval zometeen bij de lfs een extra filter halen. (Koop dezelde als ik nu heb, handig met filters vulling etc. )
Moet vandaag wat aan onderhoud doen (mijn herotilapia multispinoza hebben jongen, dus verstoor de boel op het moment liever niet te veel). Dan kan ik hem vanmiddag installeren.
 
Heb er zelf ook 2 gehad (350Thermo en een gewone) op 1 bak, en dat werkte perfect!
vervangingsmateriaal is ook wat makkelijker, omdat deze tussen de 2 filters identiek zijn.]

De vervangingsfilters van het voorfilter & het filtervlies zijn op www.filterschuim.eu trouwens zeer goedkoop te verkrijgen :deal:
Denk dat het idd handiger is om eenzelfde filter te halen. Ga straks maar even langs mijn lfs. Bedankt voor het meedenken.
 
Ik werk op beide filters met lilypipes trouwens.
Stroming van rechterruit naar linkerkant.

Alles is gemonteerd aan de rechterruit:
-5 cm van de voorruit hangt aanzuig 1.
-5cm verder hangt outflow 1.
-Halverwege de zijruit outflow 2.
-5cm van de achterruit aanzuig 2.

Flow net onder wateroppervlak, botst tegen de linkse ruit en keert terug net boven de bodem.

Heb ook een tijdje gewerkt met twee korte spraybars aan de zijruit. Op lengte van de zijruit, boven elkaar gemonteerd. Aanzuigbuizen zaten naast elkaar links achter in de hoek.
Werkte op zich ook prima.

@Mariette van een Heuvel :
Ik lees vaak dat een lange spraybar achteraan de beste manier is. Dat het vaak een goede keuze is, dat is waar.
Maar dat het altijd dé manier is dat klopt volgens mij helemaal niet. Verre van zelfs...
Ik kan makkelijk voorbeelden vinden waar dat niet de beste aanpak is of zelfs gewoonweg niet kan door de opbouw van de scape.
Dus de beste opstelling voor jouw bak hangt ook wat af van jouw specifieke situatie, van je inrichting, je beplanting.
En eigenlijk ook deels van je wensen vind ik. Want niet iedereen vind een spraybar esthetisch aanvaardbaar namelijk :juggle:. Ik zeg maar iets: als je een lightscreen gebruikt als achterwand is een spraybar niet direct een optie...
Bij een doorkijkbak is het ook niet je van het....

Dus concreet:
Heb je veel hardscape? Hoe en waar is die geplaatst?
En heb je een uitgesproken voorkeur over hoe het er in de bak moet uitzien? (Is een spraybar al dan niet een probleem voor je?)
Een foto kan helpen om de situatie in te schatten.
Dit is de bak. Niet de beste foto, maar wel duidelijk denk ik.
1601122409324658845249.jpg
 
Gezien je inrichting (vrij open en laag) kan je zowel werken met een spraybar achteraan, over de lengte van de bak als met een zijwaartse opstelling.
Hangt vooral af van je voorkeur denk ik.

Zolang je maar zorgt dat ze in dezelfde richting stromen (en elkaar niet afremmen).
 
Gezien je inrichting (vrij open en laag) kan je zowel werken met een spraybar achteraan, over de lengte van de bak als met een zijwaartse opstelling.
Hangt vooral af van je voorkeur denk ik.

Zolang je maar zorgt dat ze in dezelfde richting stromen (en elkaar niet afremmen).
Heb een eheim Professional 4 erbij gekocht. Ik heb nu over de hele lengte van de achterwand spraybar. Dat is bij mij het mooist. De achterwand van mijn aquarium is aan de buitenkant zwart geverfd, hierdoor zie je de spraybar alleen als je goed kijkt. Bedankt voor de tips!
 

Terug
Bovenaan