Wat is er nieuw

filter ff buiten gebruik. Hoelang kan dat?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ladygup
  • Startdatum Startdatum
L

ladygup

Guest
Goedenavond,
Vanmiddag brak een onderdeel van de koppelkraan tussen mn filter en het aanzuig gebeuren.
Dus daar moet ik morgen een nieuwe voor regelen.
Maar nu kan mn filter niet draaien.
Hoe lang kan mn aqua zonder?
Er zit 200 ltr water in, met wat tetra's, gourami's, garnalen, algeneters, barbeeltjes...
En de filter is een eheim.
Waarom gebeurd zo iets altijd in het weekend???

Groetjes.
 
goed daar is nu dus niks aan te doen.

kan je er wel voor zorgen dat het water in beweging blijft? (luchtpompje of stromingspompje)

water in je filter laten staan, morgen zsm een nieuwe regelen en weer aansluiten.

wel even het water wat tot dan in het filter heeft gestaan er eerst uit laten lopen. dit heeft stilgestaan in "viezigheid" en zal ongetwijfeld niet fris ruiken 🙂

hopelijk houd je dan nog wat bacterieen over in het filter, zitten ook in je bodem dus is geen hele grote ramp. maar zal dan de aankomende tijd toch wel even alles in de gaten houden en wat meer verversen dan gewoonlijk.
 
Okay, dankjewel. Ik dacht al misschien moet ik al m'n filtermateriaal in m'n Aqua leggen om de bacteriën te behouden??
 
Daarom zorg altijd dat je een reserve filter achter de hand hebt liefst een zelfde, maarja je denkt er verder ook niet aan dat iets kan uitvallen en uit gerekend op dagen dat de winkel is gesloten.

als je filter 12uu of langer stilstaat dan is het vrijwel over met de bacterien, ze sterven door zuurstofgebrek.
wat je zou kunnen doen is het filter matriaal met name het biologische in een emmer met aquarium water kunnen doen en met een luchtpompje het water in beweging houden dan heb je kans dat een deel het wel overleeft.
 
Okay, dankjewel. Ik dacht al misschien moet ik al m'n filtermateriaal in m'n Aqua leggen om de bacteriën te behouden??

denk niet dat dit veel meerwaarde heeft, idee van edje zou ook nog wel is goed kunnen werken.
 
wat je zou kunnen doen is het filter matriaal met name het biologische in een emmer met aquarium water kunnen doen en met een luchtpompje het water in beweging houden dan heb je kans dat een deel het wel overleeft.

En net daarom zou ik dit niet doen, want de kans is veel groter dat je nadien de dode bacteriën in je bak laat komen met als gevolg minstens een serieuze kaamlaag op je water.
Als je aquarium al enkele maanden draait dan zit er voldoende bacteriën in je bodem, ik zou daarom gewoon nieuw filtermateriaal gebruiken en het oude weg gooien.
 
En bij nieuw filter materiaal denk ik aan nieuwe bruine en zwarte korrels geen idee hoe die heten en nieuwe spons en watten lagen?
 
Zelf zou ik het niet weggooien maar even uitspoelen en gaan maar weer.
 
En bij nieuw filter materiaal denk ik aan nieuwe bruine en zwarte korrels geen idee hoe die heten en nieuwe spons en watten lagen?

Die zwarte korrels zijn denk ik koolstof, deze kan je eruit laten en enkel gebruiken als je medicatie hebt gebruikt en deze uit je water wil halen.
De sponzen zou ik uitwassen in heet water en nadien nog eens doorspoelen met koud/lauw water en hergebruiken. De watten zou ik sowieso wel nieuwe nemen.
 
Die zwarte zijn idd koolstof. Dus die laat ik er bij deze uit. Maar hoe vul ik die filter dan op. Met nieuwe bruine korrels en ??? Dat wat er nu inzit is me aangeraden door Aqua vereniging.:help:
 
Ik begrijp niet wat je wil zeggen met die bruine korrels. 🙂
heb je hier en foto van?
 
Foto is zo gemaakt maar het plaatsen wat lastig ik zit via m'n mobile en ben niet zo handig. Maar zou u me kunnen en willen vertellen wat er in m'n filter moet? Onderin liggen van die wittige filter buisjes... En wat moet daarna? M'n filter is een eheim 2213.
Als ik dan toch nieuwe dingen moet halen...
 
oh ja die bruine korrels heten turf ofzo iets...
 
I.p.v de koolstof korrels kan je gewoon deze plaatsten...1 x filtermat (blauw) - artikel.Nr. 23981
 
Je kunt die keramische pijpjes, dat zijn die witte buisjes, en de, evt. nieuwe, turf weer in je filter plaatsen.
En bovenop een laag met witte filterwatten leggen om zweefvuil tegen te houden
 
image.jpeg

Afbeelding aanklikken voor groot formaat

Dit krijg je dan. Keramische pijpjes onderin, daarboven blauwe filtermat, dan de turf, en daarboven fijne watten.
 
oh ja die bruine korrels heten turf ofzo iets...

Dat is dan denk ik turfgranulaat en die verlagen wel je ph en kh. Hou er rekening mee dat die vrij snel gaan uitwerken en vervangen moeten worden. Heb je een reden om deze te gebruiken?
Ik heb in de 2213 onderin pijpjes zitten en dan een paar lagen met filtersponzen en als laatste een laagje filterwatten.
 
Bedankt voor al jullie reacties jullie hebben me enorm geholpen. Kool en turf is er uit, daar had ik eigenlijk geen reden voor waarom die er in zaten. Ik ga eerst nu proberen om over spons en watten te filteren.
 
Succes en hou de waarden even in de gaten ivm het uitvallen van de filter.
 
Komt goed, dankjewel
 
En de filter is een eheim.
Waarom gebeurd zo iets altijd in het weekend???

Groetjes.

Dat is nu precies de reden waarom ik mijn filter alleen schoonmaak als de winkels open zijn. Kun je gelijk nieuw halen.
En Eheim is 90% op vooraad.
 
Ik was m'n filter alleen niet aant schoon maken. Maar wel een goeie tip. En ik denk dat ik vandaag in die 10% van de winkels stond waar ze geen eheim op voorraad hadden... Pfff
 
Klopt ,dan moet je even op Marktplaats kijken.
Heb je voor de onderdeel prijs,(deksel) een ander reserve filter.

Ik heb zelf een 10 eheim draaien, en voor 5 onderdelen.

Dat stukje wat afgebroken was, stukje pijp, wat erin past, met secondelijm erop terug lijmen..
Dan heb je tijd voor een ander, OF niet.

IK maak ze ook, dat vernieuwen geenens hoeft.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan