Wat is er nieuw

filter floss

Rimson

Well-known member
Lid geworden
5 september 2019
Leeftijd
44
Website
www.royalpython.net
Mijn huidige leverancier (een polyester leverancier die vullingen van teddyberen maakt) stopt ermee en vroeg mij af waar mijn mede forumleden achter hun grote hoeveelheden filterfloss gaan en waar online te bestellen ?
Liefst zo voordelig mogelijk ! 🙂

ik bestelde ze per 10kg 😉

Die rol is wel interessant 🙂 20 metertjes kan ik wel eventjes mee verder

Zelf gebruik ik het niet maar ik heb ook wel eens gelezen dat er materiaal voor vijver filters wordt gebruikt.

ik bestelde ze per 10kg 😉
Denk eerlijk gezegd dat jij je vergist, en dat je per 10 liter kocht, als ik 10 kilo filterwatten zou bestellen bij de link die ik je gaf dan kan ik heel Artis voor een jaar het filter van onderhouden. Ik heb hier 2x 1500 liter staan wat ik moet filteren via 2 biologen en doe met 1 pak van die link een ruim jaar

1 jaar met 1 kg filterfloss voor 3000 liter ? Er staat bij dat het uitwasbaar is, doe jij het dan zo?
Want om je eerlijk te zeggen, ik gooi het telkens na 2-3 dagen in de prullenmand.
Het zit wel voornamelijk in mijn prefilter, aangezien ik niet graag zooi in mijn centraal filtratiesysteem heb.
Misschien dat dat de reden is?

https://www.walmart.com/ip/Poly-Fil-Premium-Polyester-Fiberfill-10-Pound-Box/20713592Deze gebruikte ik, 2 dozen per jaar (minstens)

1 jaar met 1 kg filterfloss voor 3000 liter ? Er staat bij dat het uitwasbaar is, doe jij het dan zo?
Want om je eerlijk te zeggen, ik gooi het telkens na 2-3 dagen in de prullenmand.
Het zit wel voornamelijk in mijn prefilter, aangezien ik niet graag zooi in mijn centraal filtratiesysteem heb.

https://www.walmart.com/ip/Poly-Fil-Premium-Polyester-Fiberfill-10-Pound-Box/20713592Deze gebruikte ik, 2 dozen per jaar (minstens)
Ik gooi mijn filterwatten altijd weg en spoel z eniet uit maar vervang ze gewoon.

Die van je link is 10 pounds dat is een Amerikaanse maat en 1 pound is 454 gram

Ik gooi mijn filterwatten altijd weg en spoel z eniet uit maar vervang ze gewoon.

Die van je link is 10 pounds dat is een Amerikaanse maat en 1 pound is 454 gram

dus ik gebruik 9kg en jij 1kg 🙂 wat doe ik verkeerd! 😀

Zelf heb ik 2 filters op mijn 2 meter bakje met maanvissen, een paar jaar geleden heb ik 1 kg gekocht, ik vervang de watten ongeveer eens in de 2 maanden, soms als ik er zin in heb spoel ik deze uit en gaan ze nog een ronde mee, en ik denk dat ik er nog voor de eerste 10 jaar voldoende aan heb 😀
Zo zie je dat ieder er anders mee omgaat, ook binnen gelijke omstandigheden.

Wat je verkeerd doet? de verkeerde spullen kopen? 😀 die van mijn link zit opgevouwen (geweven noemen ze dat) in de verpakking, als ik het eruit zou halen denk ik dat het minimaal een metertje of 15 is aan lengte

mijn 3 vissen wegen tezamen om en bij de 6kg
wellicht zal het grotendeels daar aan te wijten zijn
Heb hier haast alleen maar ancistrussen zitten (en corydorasjes) enig idee wat voor vervuilers dat zijn? en dan ook nog alle jonkies, heb soms een bak (staan geschakeld, zijn meerdere bakken) waar een ruime 150 ancistrusjes inzitten, kan je zeggen, die schijten een hele berg :deal:😀

Maar is het ook nodig dat je ze elke 2-3 dagen vervangt? Lijkt me zo veel namelijk.

Weet verder ook niet wat voor systeem je gebruikt hoor.

stofzuig je de bakken ? 🙂 ik nooit 😀
leve stromingspompen 🙂

Ik prefilter gewoon in de overlopen en dan zit er nog filterfloss in de sump (die vervang ik bijna nooit) ben gewoon allergisch aan vuile filters 🙂

stofzuig je de bakken ? 🙂 ik nooit 😀
leve stromingspompen 🙂
Ik stofzuig ze nooit heb daar corydorasjes voor en slakken en garnalen, vervang b1x p/m de filterwatten.

Ik denk eerlijk gezegd dat die filterwatten van jouw link te compact zijn waardoor ze te snel dichtslibben

Ik gebruik helemaal geen filterwatten. Veel te veel werk om die dingen telkens te vervangen.
Maar jij hebt ook pas echt megavervuilers en dat los je op door megaveel water te verversen, al moet ik zeggen dat ik 2x p/w ook 50% ververs van beide stellingen

Ja. denk in bioloog wat makkelijker om filterwatten te wisselen. Ik moet dan filter afkoppelen, mee zeulen naar keuken en dan de drekbak toch openen en bidden bij aankoppelen dat rotortje wel gaat draaien. Met filterwatten kan ik om de dag met dat ding zeulen en met de sponzen 3 weken. Dus mijn keuze was snel gemaakt.

Maar wellicht ipv teddy beren vulling kijken naar fabriek die kussenvulling maakt. Misschien hetzelfde spul?

Maar wellicht ipv teddy beren vulling kijken naar fabriek die kussenvulling maakt. Misschien hetzelfde spul?
Misschien overdreven van mij, maar sommige materialen kunnen behandeld zijn met brandvertragende middelen, en of dat nu zo goed is voor onze lievelingsdiertjes weet ik niet.

dat controleer ik wel alvorens de bestelling te plaatsen 🙂 daarom ook net die teddybeer vulling. Duitse firma die ze natuurlijk zonder toevoegingen maakte

Ik heb geen flauw idee verder. Teddy beren vulling in filter zeg mij ook niets maar als TS dat fijn vind werken. Bedacht alleen in kussen ook van die teddy beren materiaal volgens mij. Ik hou mij liever verre van of het goed is of niet dat weet ik gewoon weg niet.

je moet speciaal zoeken naar onbehandelde filterwatten. Niet zomaar iets bestellen dat er wat uitziet als filterwatten 🙂

Misschien overdreven van mij, maar sommige materialen kunnen behandeld zijn met brandvertragende middelen, en of dat nu zo goed is voor onze lievelingsdiertjes weet ik niet.
Ik heb een keer per ongeluk een zak met 'filterwatten' gepakt uit een verloren la op zolder.. Dat bleek ook vulling voor teddyberen o.i.d. te zijn en dat gaf nog melkachtig spul af ook. Heel mijn aquarium in eens melk gekleurd haha. Na een flinke waterwissel en nieuwe filterwatten was het wel snel weer opgelost en geen uitval gehad.

Deze waarschuwing is m.i. zeker handig om te vermelden. Zal niet bij elke teddyberenvulling zo zijn natuurlijk maar ik was er in ieder geval niet blij mee!

Wat betreft je verbruik aan filtermateriaal dat kan natuurlijk prima. Als jij filterfloss als voorfilter gebruikt zal het vrij hard gaan en dien je - afhankelijk van de bezetting - elke paar dagen te vervangen. Niet mogelijk om in combinatie met wat grover filterschuim te gaan werken en filterfloss in de laatste 'stage' van je mechanische voorfilter te gebruiken? Dan kun je die sponsen gewoon uitspoelen en de schoonmaak interval flink verlengen, met het behoud van je water kwaliteit.

Eigenlijk gebruik ik ook nooit filtermaterialen als eerder aangegeven. In mijn filter doe ik het mechanische deel met sponzen. Gaat best. Maar vervuilers zijn mijn visjes ook weer niet, dat scheelt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan