Wat is er nieuw

Filter garnalen

Nanoaqua

Active member
Lid geworden
28 juli 2021
Leeftijd
29
Ik ga jullie toch maar om hulp vragen. Ik weet me geen raad. Wij hebben momenteel een normaal filter van superfish, maar volgens mij gaan veel garnaaltjes daarin dood
We hebben 45 l en ong 40 garnalen en wat slakken
Wat is een betaalbare filter voor deze situatie? Ik denk zelf aan de aquael pat mini
En als je die dan schoonmaakt, hoe moet dat en hoevaak? Je verstoort de balans daar toch enorm mee
Of is een andere filter beter? Ik wil zo min mogelijk gedoe buiten de bak

Wij hebben momenteel een normaal filter van superfish, maar volgens mij gaan veel garnaaltjes daarin dood
Het zou kunnen dat de garnalen hierin worden meegezogen omdat die inderdaad niet garnaal-proof zijn.
Wat is een betaalbare filter voor deze situatie? Ik denk zelf aan de aquael pat mini
Hier wordt gebruik gemaakt van een spons waardoor de garnalen niet meer opgezogen kunnen worden. Eventueel een sponsfilter zou ook een optie kunnen zijn.
En als je die dan schoonmaakt, hoe moet dat en hoevaak? Je verstoort de balans daar toch enorm mee
Een filter moet je eigenlijk niet schoonmaken, althans toch zo min mogelijk. Hierin zit de bacteriecultuur en als je je filter (helemaal) schoonmaakt, gaan alle bacteriën verloren en start je eigenlijk terug met indraaien.
Met als gevolg dat je na +- 3-4 weken weer een nitrietpiek krijgt en bijgevolg een grote sterfte.
Als je merkt dat je filter het wat minder doet omdat die aan het dichtslibben is, kan je tijdens het verversen een beetje aquariumwater apart houden en hierin het filtermateriaal lichtjes uitknijpen zodat er niet al te veel bacteriën verloren gaan.

Kan je die nitrietpiek tegen gaan? Ik heb gister het hele filter grondig schoon gemaakt 😖
Wat onwijs dom

Als je bak al wat langer draait dan zal de bacteriepopulatie in de bodem het deels wel overnemen maar ik zou wel zuinig voeren en als het kan je water goed monitoren. Ik heb ook weleens een ander filter of spons in de bak gedaan en in de regel gaat dat wel goed als de bak al goed is ingedraaid.

De filter die John aanreikt gebruik ik ook. Ik ben hier zeer tevreden over.

Het voordeel is dat je de sponzen om en om schoon kunt maken. Waardoor ook altijd een deel van de goede bacteriën in de spons blijven van de spons die je laat zitten. Ik maak om de twee weken één spons schoon.

De stroming die het veroorzaakt is niet heel groot wat de garnalen prettig vinden.

Nadeel van deze filter vind ik de zuignappen. Zuignappen verliezen altijd hun kracht.

De Aquael mini pat hoor ik ook goede verhalen over. Zelf geen ervaring mee. Hier zul je alleen wel een dubbele spons op aan moeten sluiten om voldoende bacteriën te kunnen huisvesten en voor de garnalen om van te grazen.

Je hebt ook nog een maxi versie van de ebi Bob filter

Vandaag een nieuwe gekocht, een dubbele spons van superfish met een pomp dus we gaan het zien

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan