Wat is er nieuw

Filter genoeg capaciteit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Ik sta voor de keuze tussen een Juwel Rio 180 of een Juwel Rio 240.

Ik heb een ingedraaid extern filter van JBL, de CrystalProfi Greenline E701.

Natuurlijk wil ik graag de Rio 240, maar volgensmij is mijn externe filter eigenlijk wat te zwak voor dit aquarium, klopt dat?

Kan dit filter voorlopig wel gewoon mee draaien, zonder gevolgen voor de waterkwaliteit?
Ik kan er desnoods een extra intern filtertje bij in doen.
Visbezetting is laag, ik heb niet super veel vissen.

Het is wel de bedoeling om met twee maanden ( ongeveer), een groter extern filter aan te schaffen ( en dan de vissen uit te breiden).
Ook van JBL ( de Greenline Crystalprofi E1501) , zodat het filtermateriaal gelijk mee kan.

Voor een normaal visbestand met enkele planten zou die e701 prima moeten volstaan.

Je bak is dacht ik zo n 180-190 liter bruto. De 701 houdt netto zo n 350 over denk ik. Het is vrij krap als je het mij vraagt maar met minimale belasting misschien mogelijk.
Ik heb op de meterbak de 901 en dat vindt ik net acceptabel. De 901 is niet veel duurder dus wellicht is dat een overweging. Als het voor tijdelijk is zoals ik lees dan zou je het best voor die tijd kunnen doen. In zoverre ga ik ook mee met JurgenD.

hoezo krap?
De regel is dat je effectief 1x de bak per uur moet kunnen rond krijgen.
Nu zit je aan bijna 2x. 😉

Ik ga voor de Juwel Rio 240.
Word morgen bezorgd.

Dan wil ik eerst de JBL e701 ongeveer nog twee maanden erop hebben draaien.
Daarna wil ik de JBL E1501 aanschaffen, filtermateriaal overzetten ed.
Die moet sowiezo wel volstaan dacht ik zo?

Dat de JBL e701 even twee maand met minimale visbezetting op de Rio 240 moet draaien, dat kan dan toch wel even?

Waarom zet je er niet een tweede kleine filter bij?
Kun je ze om de beurt schoonmaken en scheelt in de aanschafkosten

Mascha&Ivo zei:
Waarom zet je er niet een tweede kleine filter bij?
Kun je ze om de beurt schoonmaken en scheelt in de aanschafkosten

Dat zou kunnen.

Maar voor drie tientjes meer ( ofzo) kan ik dan net zo goed de E1501 kopen.
Heb denk ik ook geen plek voor een tweede externe filter omdat ze niet in het meubel passen.
Mijn externe filter staat naast het aquarium.

Dan zou ik of de E701 kunnen bewaren als reserve, of deze inruilen ( korting op nieuwe filter), of gewoon kunnen verkopen.

Ik heb nog een Superfish intern filter liggen ( Aquaflow 100).
Misschien laat ik deze even bijdraaien ( met witte watten erin) zodat er in elk geval genoeg stroming in de bak is.

ik zou het gewoon eerst eens aankijken. Bij weinig vis en voldoende beplanting en onderhoud. is je behoefte aan filtering niet spectaculair.

Als je de bak inhoud ongeveer eens per uur rondkrijgt moet dat voor een normale gezelschapsbak in weze voldoen.

Ok 🙂

Dan moet het sowiezo wel goed komen de komende periode.

Aquamuis zei:
ik zou het gewoon eerst eens aankijken. Bij weinig vis en voldoende beplanting en onderhoud. is je behoefte aan filtering niet spectaculair.

Als je de bak inhoud ongeveer eens per uur rondkrijgt moet dat voor een normale gezelschapsbak in weze voldoen.

Toch eentje die het snapt 😉

de 1501 e is behoorlijk ruig voor je bak stroming is bijna niet te regelen
daarnaast maakt de 1500 behoorlijk meer herrie als de 701 en 901
zou dan ook overwegen om er een tweede 701 bij nemen als het nodig is
of een 901 is ruim voldoende voor je bak met normale bezetting en planten

groet

jaap

JurgenD zei:
hoezo krap?
De regel is dat je effectief 1x de bak per uur moet kunnen rond krijgen.
Nu zit je aan bijna 2x. 😉

Dat klopt ook wel Jurgen maar ik vind persoonlijk 2x wat krap als ik lees dat er uitbreiding van vissen en planten gaat komen.
Voor nu zal het even prima zijn maar ik zou zelf liever dan een 901 kopen omdat die ook niet echt veel duurder zijn dan een 701.
Ik heb liever iets aan capaciteit over namelijk. Dat wil niet zeggen dat het een golfslagbad moet zijn natuurlijk 😉.

Kortom mij lijkt een 901 heel goed voor op een meterbak.

tja, tegenwoordig is overkill de standaard zeker?

Ik heb hier een 1000L/uur (volgens de doos) staan op een Dubai 80.. Heb altijd wel zwaardere filters gehad.. Ik pas dus wel in het straatje dat overkill standaard is. Bij mij wel iig 😀 Een wervelbad is het daarentegen dan weer niet, heb genoeg stroming voor alle planten, maar ook rust voor de vissen

Nee, met een 901 heb je niet echt zoveel over denk ik. JBL geeft aan dat er bij de 901 dan 380-450 netto van overblijft en met een bak van 190 liter is dat netjes lijkt me zo. In het geval van 380 liter zit je op 2x en anders net iets hoger. Lijkt me prima toch?

Killerfish zei:
Ik heb hier een 1000L/uur (volgens de doos) staan op een Dubai 80.. Heb altijd wel zwaardere filters gehad.. Ik pas dus wel in het straatje dat overkill standaard is. Bij mij wel iig 😀 Een wervelbad is het daarentegen dan weer niet, heb genoeg stroming voor alle planten, maar ook rust voor de vissen

Ik heb op de 80cm een Eheim 2213 staan draaien en dat gaat prima.
Dat is dacht ik zo n 440 liter bruto. Netto dan ergens rond de 200 liter denk ik. Met een filter van 1000 liter heb je indrdaad niet te weinig aan capaciteit 😉.

om je een idee te geven dit is een vergelijkbaar filter als de jbl 1501e
de jbl heeft zelfs nog een beetje meer vermogen
932434flipper34_0_84_sam_0616.jpg

staat ook op een rio240 zoals je ziet gaat het nogal te keer
gelukkig kan ik bij dit filter het vermogen wel goed regelen staat nu op zon 40 % te draaien

groet
jaap

flipper34 zei:
de 1501 e is behoorlijk ruig voor je bak stroming is bijna niet te regelen
daarnaast maakt de 1500 behoorlijk meer herrie als de 701 en 901
zou dan ook overwegen om er een tweede 701 bij nemen als het nodig is
of een 901 is ruim voldoende voor je bak met normale bezetting en planten

groet

jaap

Ik heb een JBL 1500 op een R180 en vind het helemaal niet te ruig gaan. Er is gewoon een mooie stroming door de gehele bak. Sommige vissen hebben ook niet zoveel behoefte aan stroming, iets om rekening mee te houden.

De Ts zegt te gaan voor een Juwel 240. Daar vind ik een JBL 701 te weinig maar een 901 zou wel kunnen. Wij hebben zelf een JBL 901 op een Juwel Rio 180. Met een spraybar langs de gehele achterkant is dit een ideale filtermaat voor mij. Toch zou de TS ook voor een 1501 kunnen gaan, dit filter is uitstekend te dimmen indien nodig. Is er t.z.t. ook behoefte aan een spraybar over de gehele lengte kan de uitstroom excellent aangepast worden.

Groet,
Ben.

benvo ik neem aan met dimmen je bedoelt het halfdicht zetten van de uitstroom zoals de meeste doen
das wel de pest voor het filter draaiend gedeelte wordt daardoor zwaarder belast roter blijft namelijk op de zelfde snelheid draaien
dus das niet zon goed idee
of heb je andere idee�n om dit te regelen

groet

jaap

Ik heb me ook al weleens afgevraagd of je bij bijvoorbeeld een JBL of een Eheim met kranen veilig kan dimmen.
Ik kan me de uitleg van Jaap ook goed voorstellen namelijk.

Eheim heeft 2 filters waar dit veilig kan daar verlaag je de roter snelheid door middel van elektronica (verlaagt de spanning van de motor)

groet

jaap

Eheim zegt zelf altijd dat je maximaal 50% mag dicht zetten.
Meer zal waarschijnlijk afgeraden worden omdat je anders de koeling van de pomp gaat belemmeren. Maar dat is een gok.

Al twijfel ik of je uw pompje goed zal kunnen dimmen.
Waarschijnlijk zal je op dezelfde muur botsen als oude lichtdimmers die nu met moderne leds moet om kunnen.

Maar ik vraag me af wat de boodschap nu is.
Koop een overkill filter om daarna alle moeite te doen om heb te minderen???

Mee eens. Naar mijn mening valt overkill vaak mee,niks mis met wat stroming.De gegevens op een filter zijn in de beste condities en vaak zonder filterinhoud.

Het lijkt er in ieder geval sterk op dat er nogal eens flink wordt overschat wat er aan filtermateriaal en/of stroming nodig is.
Dat een beetje overkill aan filtermateriaal en/of stroming geen kwaad kan is ��n ding, maar dit fenomeen is g��n relevant punt bij de vraag over wat er nodig is.

JurgenD zei:
Eheim zegt zelf altijd dat je maximaal 50% mag dicht zetten.
Meer zal waarschijnlijk afgeraden worden omdat je anders de koeling van de pomp gaat belemmeren. Maar dat is een gok.
weet niet waar je dit gelezen hebt maar net even 3 beschrijvingen door gelezen van de 2080 2078 2021
maar daar staat niets vermeld over knijpen uitstroom

groet

jaap

JBL Filters hebben twee mogelijkheden: zowel de instroom als de uitstroom kunnen met de daarvoor bedoelde hendels vermindert worden. Voor zover ik dat gebruikt heb deed ik dat uitsluitend met de uitstroomhendel. De instroom wordt in dat geval navenant tegengehouden, geen probleem dus. Nog even terugkomend op mijn reactie op het TS bericht. Een JBL 1501 zou te groot qua capaciteit kunnen zijn voor een Juwel 240. Wellicht... Niet echter als er een spraybar over de gehele achterwand gebruikt wordt, deze kan je aanpassen aan de gewenste waterdruk. Voordeel; perfecte waterdistributie/circulatie. Hiervan heb ik goede voorbeelden gezien.

Groet,
Ben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan