Wat is er nieuw

Filter goed genoeg of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stefanfr
  • Startdatum Startdatum
S

Stefanfr

Guest
Goede avond allemaal,

Voor mijn aquarium heb ik nu een JBL Greenline e901 (900 l/h) alleen twijfel behoorlijk of dit wel voldoende is en wat ik het beste kan doen wanneer dit niet voldoende is.

Mijn aquarium is 120*50*60 ofwel 360 liter waarvoor ~300 aan water.
De filter staat aangegeven als filter voor 90-300 liter. Dus het zou moeten kunnen toch?

Nu had ik al een aantal oplossingen:
Nogmaals een e901 aanschaffen en met een Y-Stuk verbinden met de andere in/uitgang en zo dus 1800 l/h te krijgen.

Of deze verkopen en een E1501 halen die 200-600 liter aan zou moeten kunnen op 1500 l/h

Kortom is het nodig om een andere filter aan te schaffen en dan welke of kan ik dit gewoon gebruiken?

Er komen veel planten in en een goede bevolking aan vissen:
- 6 x Aplocheilus Lineatus (1 man / 5 vrouw)
- 25x rasbora espei of 2 kleinere schooltjes
- 2 x trichogaster trichopterus (koppel)
- 3-6 x Botia lohachata
- 1 x Epalzeorhynchos Bicolor

Je filter zou die bezetting goed aan moeten kunnen.

Is voornamelijk de vraag of er nog genoeg stroming / circulatie is. Dat kun je uitproberen. Eventueel hang je er een klein stromingspompje of intern filtertje met alleen filterwatter bij.
Wij hebben hier min of meer hetzelfde idee op ��n aquarium: e701 voor de filtering, Superfish AquaFlow filtertje voor wat extra stroming / circulatie. Wel op een 180 liter bak.

Ik zou het ook eerst problemen. Ik denk ook dat de filtering wel prima zal zijn maar dat er waarschijnlijk niet voldoende stroming is om goede circulatie te krijgen.

Uitproberen dus.

Ik zou eerder een tweede filter halen dan 1 lompe. enige nadeel is volgens mij de hoeveelheid stroom wat het kost, waar dat is niet zo veel duurder qua aquarium begrippen.

Voordelen zijn:
- 15,2 liter filter volume vs 12 liter.
- meer speling met de stroming. Je kunt er 1 'standaard' laten draaien en 1 als bodem afzuiging laten werken.(zowel qua in zuiger als qua uit later.
- mijn ervaring is dat 2 (zelfs 4) kleine filters minder geluid produceren dan 1 grote
- je kunt makkelijker switchen met schoonmaken. 1 grote ff schoonmaken en je hele aquarium ligt een momentje stil. met 2 kan je rustig schoonmaken en je bacterie cultuur blijft voor 50% sowieso intact
- als je ooit problemen krijgt met een filter, heb je sowieso nog 1 die draait.
- 1 grote vol uit laten draaien geeft vaak op 1 plek een gruwelijke straal, de vissen weten niet wat ze overkomen als ze er voor zwemmen. Om dat mooi te laten stromen is best een opgave. met 2 van die kleinere filters valt dat reuze mee.
- qua filter inhoud kan je makkelijker switchen met 2 filters. Als je ooit op actief kool moet filteren kan dat makkelijk, met bijvoorbeeld 1 filter. De andere doet zijn eigen ding. Dit kan ook met turf zijn o.i.d.

eventueel overweeg je er een e401 bij te kopen ofzo ipv 2 901's.

Ik denk dat het dan toch even proberen word en een eventuele flowpomp er bij. Als dit niet genoeg is ga ik toch overwegen om een betere filter te halen.

Ik gebruik trouwens de Top Clean 2 van JBL als invoer hierdoor blijft het oppervlak wel mooi schoon maar geeft dit ook nadelen?
Bijv dat er vuil op de bodem blijft waardoor deze dicht kan slibben? Hij vlondertje in de Top Clean zit op ongeveer 50%

@Canon:
Ik zou dit graag zo willen doen maar dit betekend dat ik 4 slangen van en naar het aquarium moet hebben en op dit moment ik al de gaten heb geboord voor 2.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan