Filter heeft soms een luchtbel


B94

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
158
Leeftijd
28
Hoi, sinds een of twee dagen heeft mijn filter eens in de zoveel tijd ~30min, denk ik een luchtbel. In ieder geval zo klinkt het. Het is een luid gesis/geruis en duurt enkele seconden. Daarna is het weer stil en hoor ik vervolgens een geluid uit de spray bar komen wat ook lijkt op lucht.

Ik heb de verbinding allemaal gecheckt en deze zijn allemaal droog. Hier kan ook weinig aan mis gaan, het is een simpele slang van de de aanzuig buis naar het filter. Deze heb ik ook niet losgehaald sinds ik de pomp heb (februari). De aanzuig kolf zit ook ruim onderwater, bijna op de bodem.

Het filter is een JBL e902, die ik dus sinds februari heb.

Heeft iemand hier ervaring mee en een tip hoe je dit kunt oplossen/waar het aan kan liggen?
 
Zie je zoiets als luchtbelletjes uit de uitstroom komen wanneer dat gebeurt?
 
Zie je zoiets als luchtbelletjes uit de uitstroom komen wanneer dat gebeurt?

Tot nu toe was ik telkens te laat, heb nu voor de bak zitten kijken tot het weer gebeurde. Er komen vrij snel enkele minuscule belletjes uit, na misschien een minuut ofzo kwam er een grotere stroom belletjes uit het laatste gaatje van de spraybar
 
Dan lijkt het wat eigenlijk normaal gesproken niet zou moeten gebeuren maar dan is er of nog restlucht in het filter of ergens wordt lucht aangezogenl.

Haal dan eens de einddop van de spraybar en kijk het dan eens een paar dagen aan.

Plaats ook ff een foto van de bak, het filter en de spraybar aub. Dat kan anderen ook helpen bij het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Frisian! Ik heb het dopje eraf gehaald. Het resulteerde gelijk in een langere periode van geruis, wat mij de kans gaf om te kijken of er lucht door de aanvoerslang kwam. Dit was helaas niet het geval...

Dat er nog restlucht in de pomp zit verwacht ik eigenlijk ook niet, want deze is al een hele tijd ongeopend... Maar als die ergens lucht aanzuigt, is het dan ook niet logischer als je een constante ruis hoort?
 
Op afstand is het lastig te zeggen wat het is maar als de slangen goed strak aangesloten zijn wat bij nieuwe slangen het geval is dan kun je dat uitsluiten. Zonder einddop is er geen weerstand op de uitstroom. Misschien dat anderen nog meer ideeën hebben.
 
Ik hoor de lucht ook zonder dopje nog nog door het filter komen. Moeilijk om te zeggen of het echt anders is, denk dat het weinig verschil heeft gemaakt.

Wel heb ik een andere observatie gedaan: als ik het filter iets naar voren kantel dan lijkt er opeens veel lucht in te komen. Dit is niet het geval als ik een andere kant op kantel. Ik kantel het filter dan echt maar een paar graden. Ik weet niet goed hoe het filter er vanbinnen uit ziet, maar misschien geeft dit iemand een clue?
 
Als je de filter al lang niet open hebt gehad dan zou ik denken dat hij ergens lucht aantrekt. Controleer eens de aansluitingen op de beide slangen.
 
Even voor de zekerheid...heb je de slangen bij het bevestigen niet verwarmd in warm water om goed over de aansluiting te krijgen en zijn de wartels een stuk over de slangen gedraaid?
 
De slangen heb ik niet verwarmd tijdens het bevestigen. Volgens mij zitten de wartels ook goed, zie de foto, waar de voorste aansluiting de aanzuiging is. Ik heb ze in iedergeval strak aangedraaid en dat zitten ze nog steeds.

Deze aansluitingen zijn beide droog.
 

Bijlagen

  • IMG_20230504_075932.jpg
    IMG_20230504_075932.jpg
    105.1 KB · Weergaven: 45
Ik zit nu weer even naast het aquarium, en het lucht happen lijkt toch opgelost te zijn door het bewegen van het filter en het verwijderen van het dopje van de spraybar. Ik denk dan dus dat er toch te veel weerstand in het filter zit.

Dus een goede vervolg actie lijkt mij om het filter een keer te openen en schoon te maken. Denk jullie ook dat dit verstandig is? Ik dacht dat het debiet nog ruim voldoende was, maar misschien is mijn referentie fout..

Het schoonmaken van het filter moet je doen in een emmer aquarium water, een paar keer knijpen en zeker niet te grondig, is dat correct?
 
Ja dat kun je zo doen en velen doen het ook in kraanwater. Inderdaad niet te grondig uitknijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Hoe is je filter ingedeeld @B94 ? Welk filtermateriaal heb je?
Ik heb gewoon de standaard invulling, die zat bij de pomp toen ik heb kocht:

Onderin een bak met witte balletjes, dan twee bakken met beide 2x een blauwe spons en dan helemaal bovenop twee bakjes met een zwarte spons.
 
Even ter vergelijking... Ik heb dan wel de 1502 maar het basisprincipe blijft hetzelfde t.o.v. een e902 . Van boven naar onder...
  • Groffe spons, voorfilter
  • Filter fleece of fijne filterwatten.
  • Siporax
  • Daarna blauwe sponzen.
Het kon zijn dat je ook filterwatten gebruikt die ik regelmatig vervang.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel filter watten gekocht, maar ze zitten nog niet in het filter.
Mijn meting dat de stroming niet veel was afgenomen was denk ik de boosdoener. Nu ik het filter heen schoongemaakt is de stroming toch wel een stuk meer en is ook het lucht aanzuigen weg.

In ieder geval heb ik weer wat geleerd, heel erg bedankt voor de hulp!!
 
Het biologisch filtermateriaal hoef je niet uit te spoelen, blijft wat meer zuiver als je onderaan ook begint met sponzen. Scheelt weer in het behoud van bacteriën. De zwarte sponzen herken ik niet als standaard bij JBL filters.kon zijn dat de filterwatten langer in het filter zaten en dat dat extra weerstand gaf. (dichtslibben)
 
Laatst bewerkt:
Hier heb ik bij de 1502 ook een paar zwarte sponzen er standaard in hoor.
 
Het biologisch filtermateriaal hoef je niet uit te spoelen, blijft wat meer zuiver als je onderaan ook begint met sponzen. Scheelt weer in het behoud van bacteriën. De zwarte sponzen herken ik niet als standaard bij JBL filters.kon zijn dat de filterwatten langer in het filter zaten en dat dat extra weerstand gaf. (dichtslibben)

Bedankt voor de tip, dan ga ik bij het volgende onderhoud die bolletjes wat hoger plaatsen!
 
Op de site zitten ze juist onderin zie ik en volgens mij is dat omdat het water van boven naar onderen gaat en er dan minder snel grof vuil in de sponzen komt. Daarbij zal de voorfilter het grove al niet doorlaten.
 
Op de site zitten ze juist onderin zie ik en volgens mij is dat omdat het water van boven naar onderen gaat en er dan minder snel grof vuil in de sponzen komt. Daarbij zal de voorfilter het grove al niet doorlaten.
Ja hoe ze er nu bij mij in zitten is zoals ook op de doos stond hier ze moesten. Maar ik heb al wel vaker gelezen dat hier vanaf geweken wordt
 
Misschien met filters zonder voorfilter want dan komt al het vuil tussen dat materiaal terecht. Maar de nieuwe serie zoals de 1502 heeft een voorfilter onder de eerste mand.
De oude had dat niet zover ik mij herinner.
 
Als ik de siporax alleen al na het onderste mandje doe wordt de siporax veel eerder vuiler.

 
Het schoonmaken van het filter heeft trouwens het probleem verholpen, heb er sindsdien geen last meer van gehad. Bedankt voor het meedenken :)
 
Als je nog een keer lucht in het filter hebt, kan je eens proberen het filter op te tillen en op de hoogte van het waterniveau van het water te houden. Ik heb gemerkt dat de lucht dan beter het filter uit kan stromen soms (en het water harder omdat het niet omhoog hoeft)
En met zn filter een keer open maken aftoppen en opnieuw sluiten kan soms ook dingen oplossen. Je kan ook de uitlaat op de uitstroom hoogte van het filter houden dan hoeft het ook niet terug om hoog. En dan lopen de bellen makkelijker door soms
 
Ik zit nu weer even naast het aquarium, en het lucht happen lijkt toch opgelost te zijn door het bewegen van het filter en het verwijderen van het dopje van de spraybar. Ik denk dan dus dat er toch te veel weerstand in het filter zit.

Dus een goede vervolg actie lijkt mij om het filter een keer te openen en schoon te maken. Denk jullie ook dat dit verstandig is? Ik dacht dat het debiet nog ruim voldoende was, maar misschien is mijn referentie fout..

Het schoonmaken van het filter moet je doen in een emmer aquarium water, een paar keer knijpen en zeker niet te grondig, is dat correct?
Een einddopje, ik werkte altijd met een spraybar mét eind dop, kan er alleen voor zorgen de filter meer moet doen als ze kan wanneer er te weinig water door de spraybar kan komen. Dat kan je zien door een te harde uit straling. Ik weet niet welke spraybar je gebruikt, een eigen gemaakte of een JBL spraybar? In het laatste geval lijkt me die tegendruk erg onwaarschijnlijk omdat deze spraybar delen juist veel te grote gaatjes hebben. Probeer eerst eens wat (zuurvrije) vaseline tussen de kop en je filterhuis op de rubber ring te smeren. Eventueel op de rubberringetjes van de slangaansluiting. Deze filters zijn redelijk eenvoudig van opzet. Er kan ook een lekkage zitten in de rubberflap in de kop die dan open moet maar dat is weer een verhaal eventueel voor later.
 
Dank jullie, ga de tips eens proberen wanneer het probleem terug komt/volgende onderhoud. Nu die naar behoren werkt raak ik hem even niet aan ;)

Ik gebruik inderdaad de JBL spraybar, maar wel maar 1 van de twee delen. Dit omdat ik de spraybar niet op de achterwand kon plaatsen ivm de 3D achterwand die in de bak zat. Hij zit nu op de zijkant en daar past maar 1 deel.
 

Terug
Bovenaan