Wat is er nieuw

Filter indraai duur 3 maanden

• Onderwerp starter Onderwerp starter dice
  • Startdatum Startdatum
D

dice

Guest
Hallo

Ik heb eens gelezen ergens dat als je een nieuwe filter indraait dat je na 3 maanden je filter even los haal en alleen de witte watten vervangt/schoonmaak en de mandjes er uithaal maar je filtermateriaal niet spoelt alleen de bak legen en schoonmaken en voor filter legen en dan alles er weer in en vers water er in en aankoppelen en dan pas openmaken als je uitstroming minder wordt of na elke 6 maanden

Ik hoor graag jullie ervaring en bevindingen over dit

Gr rick

Daar is geen vaste periode op te plakken. Focus je niet te veel op een bepaald tijdstip.

stond er in die tekst ook bij WAAROM ze na die 3 maanden pas/al voor het eerst het filterhuis leeggooien en schoonmaakte?

Daar sluit ik me volledig bij aan. Elke bak is anders er si niet echt een peil op te trekken. In het algemeen zou ik wel aangeven laat een filter zo veel mogelijk met rust.

Het hangt er maar helemaal vanaf hoe groot je filter is ten opzichte van je bak en je vis/garnaal/etc. bezetting.

Ik kijk altijd naar de uitstroom van mijn filters. Wordt deze minder dan is het tijd voor actie. Bestaat het filter alleen uit een spons, dan knijp ik deze uit in een emmer aquariumwater.

Heeft het filter meerdere lagen en als bovenste laag een witte wat of wit fijn filterspons, dan maak ik alleen deze schoon en blijf ik van de rest van het filter af.
Helpt dit niet dan vervang ik de witte door nieuwe watten/spons.

Helpt dit nog niet dan ga ik over op het uitknijpen van de fijne blauwe spons.
Helpt dit nog niet dan ga ik over op het uitknijpen van de grove blauwe spons.

Is de uitstroom dan nog niet beter dan check ik de mandjes pas.

P/s wel EERST even checken of de inlaat niet verstopt zit met bladeren of andere troep. En of de slangen niet verstopt of gekikt zitten. En of de uitlaat niet verstopt zit.

Ja daar is haast niet een vaste termijn aan vast te koppelen omdat het van meerdere factoren afhangt.
De watten spoel ik om de 2 a 3 weken even uit en als de uitstroom merkbaar minder wordt dan kijk ik pas naar de sponzen.

Duidelijker kwa uitleg enze kan niet haha ik stelde deze vraag ivm dat ik ooit een stuk gelezen had over het indraaien van een nieuw filter dat je deze na 3 maanden even klein onderhoud geef dat hij dan nog beter zijn werk doet en dan pas onderhoud geef als idd de stroming minder wordt bvb !

Gr rick

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Wat wellicht bedoeld is, is dat je wellicht het voorfilter vaker kan reinigen. Veel externe filters hebben meerdere manden met filtermateriaal, waarvan dan de eerste stap materialen zijn die het grove vuil weg filteren. De volgende stappen zijn dan manden met materialen die van belang zijn voor je biologische filter werking. Het reinigen van die voorfilter zal daan dan niet zoveel invloed op hebben. Maar ik sluit me er wel bij aan dat je dat beter kan laten als de boel gewoon goed werkt. Zolang het filter lekker draait, gewoon laten gaan.

Nou, zou toch wel regelmaat aanhouden ,wat nazien betreft.

Als hij baggervol zit kan hij nog wel doorlopen.
Maar is toch aan te raden een kleine schoonmaakbeurt te geven.

Ik spoel zelf vaak om de beurt een spons lichtjes uit. Ik doe dat 2 a 3 maal per jaar. Controle is zeker raadzaam.

filterwatten is inderdaad goed om zo af en toe eens te vervangen. Dit kan ook niet te vaak, omdat het doel van filterwatten is om vuil weg te filteren. Die buisjes etc. moet je zo min mogelijk doen, want daar gaan de bacteri�n in zitten.

Hallo

Ik heb afgelopen woensdag me filter even open gemaakt wat blijkt in me voor filter zaten jonge chiliden levend, en onder in de pot stonk het heeel erg zwarte aanslag dus rottings lucht, ik heb me mandjes eruitgehaald en niet schhongemaakt wel me pot,rotor, witte watten vervangen, en toen alles weer terug geplaats nu is me water netjes helder en geen gezeur meer , me filter draait sinds 20mei en dan al zo vervuild enze

Was dit het filter van je nieuwe rio 400?

Ik heb zelf gemerkt, dat een opgestart filter sneller vervuild, dan een goed ingedraaid filter.
Dus dat kan verklaren waarom deze zo vies was. Ook het reinigend vermogen van de bak zelf, wordt beter na verloop van tijd.
Ik zou hem ook zeker iedere 3 maanden eens open maken.
Is hij na drie masnden nog steeds te vies in jou ogen, dan verkort je het met 2 weken.
Net zolang tot je de juiste interval ontdekt.
Tpi: noteer dit soort dingen in een logboekje. Dan kun je het terugvinden.

Misschien zijn er in de filter ook wel jongen doodgegaan en hebben deze voor extra belasting gezorgd en dan kan dat invloed hebben op een vrij nieuwe filter. Goed de uitstroom ook in de gaten houden.

Hallo

Ik heb afgelopen woensdag me filter even open gemaakt wat blijkt in me voor filter zaten jonge chiliden levend, en onder in de pot stonk het heeel erg zwarte aanslag dus rottings lucht, ik heb me mandjes eruitgehaald en niet schhongemaakt wel me pot,rotor, witte watten vervangen, en toen alles weer terug geplaats nu is me water netjes helder en geen gezeur meer , me filter draait sinds 20mei en dan al zo vervuild enze

Dat hij onderin stonk ,is normaal,hoor. Daar wordt het vuile werk gedaan.

Ik gooi de inhoudt uit de pot altijd weg als ik sponzen verschoon.

Dat hij onderin stonk ,is normaal,hoor. Daar wordt het vuile werk gedaan.

Deze stank was niet normaal , toen de mandjes verwijderd waren kwam de stank je tegemoet en dat was heel erg ik heb al vele jaren vissen maar deze geur komt mij bekend voor als rotten zoals een bodem

Dit was btw me filter op me rio 400 maar deze had ik in mei aangeschaft me aquarium draait nu Zoals het hoort en de discussen hebben nergens meer last van bak is kraak helder op een klein stofje na maarja discus wappert vlak bij de bodem opzoek maar eten en dan me cory,s nog

Alleen me witte watten gooi ik weg voor de reat heb ik alleen spons als voorfilter voor de rest is alles van steentjes, pijpjes , ballen ,,, enze

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan