Filter indraaien


Z

Zoetwaterkater

Guest
Goedeavond,

Al vaker dan 1x heb ik een aquarium gehad maar heb het altijd vanaf begins af aan verkeerd aangepakt. Ik heb nu een 200L bak gekocht en wil deze eerst 3 weken laten staan (filter indraaien). Nu wil het zo dat ik na 3 dagen een hele witte waas in de bak heb gekregen en er allemaal witte soort vlokjes aan de oppervlakte drijven.

Mijn vraag; gaat dit wel goed?

15338477705258866912291896724231.jpg
 
Avond.
Zelf heb ik echt nog nooit een waas gehad in bakken tijdens het opstarten maar zie het hier vaker voorbij komen en is op zich geen ramp.
Komt door bepaalde omstandigheden waardoor bacteriën zorgen voor een waas en zo'n kaamlaag aan het oppervlak.
Hoe groot is de bak en welk filter heb je?
 
Ik heb de Rio 180 van juwel met ingebouwde filter. Zegt je dat iets?
Juwel FILTER BIOFLOW 3.0 / M 600 L/H
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja die ken ik wel,heb dat filter ook gehad in mijn Vision 180 maar gebruik nu 2 buitenfilters.
Hoe staat het buisje van de uitlaat gericht?
 
Zoals op de foto hieronder. Hier zie ik ook goed de witte vlokken aan de oppervlakte

Is het tijdens het indraaien trouwens verstandig af en toe een klein deel water te verversen?

15338492439943355268942837312667.jpg
 
3 weken indraaien is echt wel het absolute minimum hoor liever een weekje langer als je het geduld kan opbrengen.
 
Ja het geduld kan ik zeker opbrengen. Ben alleen niet zo bekend met dit soort witte vlokken. Vandaar mijn zorgen.
 
Is niet nodig om tijdens het indraaien te verversen hoor.
Pijpje kan je beter wat schuin omhoog zetten zodat het wateroppervlak lekker in beweging is,zo heb je wat meer uitwisseling van zuurstof met het water.
 
Is niet nodig om tijdens het indraaien te verversen hoor.
Pijpje kan je beter wat schuin omhoog zetten zodat het wateroppervlak lekker in beweging is,zo heb je wat meer uitwisseling van zuurstof met het water.
Klopt helemaal.
 
Waas lijkt op bacteriëbloei zou weer weg moeten trekken. Welk filter materiaal gebruik je, de standaard pakket van juwel is niet heel ideaal namelijk? De pijp van het filter moet je iets schuin omhoog zetten.
 
Waas lijkt op bacteriëbloei zou weer weg moeten trekken. Welk filter materiaal gebruik je, de standaard pakket van juwel is niet heel ideaal namelijk? De pijp van het filter moet je iets schuin omhoog zetten.
Ik gebruik idd het standaard setje.

Bedankt voor de tip van het pijpje. Welk filter materiaal kan ik beter gebruiken?
 
Je wil in je aquarium een biologisch evenwicht creëren wat je met een koolstof spons en nitraat spons niet gaat lukken. Nitraat is ook een voedingsstof voor je planten dus dit wil je zelfs in je bak hebben. De opbouw wie ik gebruik is als volgt van onderen naar boven.

Onderste mand. 3*cirax cassette, dit is voor de biologische filtering. Hier zit je in principe nooit aan.

Bovenste mand. Fijne spons fijne spons grove spons en helemaal boven in fiterwatten. De fiterwatten vervang ik iedere week. De sponzen maak ik schoon zodra de doorstroming van het filter minder wordt. Deze sponsen vervang je ook pas zodra ze kapot gaan.

Voor de watten kun gewoon van superfish grote zakken filter watten kopen en op maat knippen. Scheelt veel geld.
 
Geduld is bij de opstart de beste remedie en ik zou de bak lekker 4 weken laten indraaien en er flink wat snelgroeiers in doen. Wat voer verkruimelen kan de opstart ook bespoedigen.
 
Het wordt steeds groener en groener, en het eerste plantje is al overleden lijkt het. Gaat dit nog steeds goed of moet ik actie odder nemen?

IMG_20180812_151451.jpg


IMG_20180812_151434.jpg
 
In ieder geval de plantjes uit de potjes halen en de "wol" welke om de wortels zit in stromend water verwijderen, dan pas per onderdeel wat uit elkaar plaatsen.
 
Lijkt iets van Pogostemon helferi en is ook niet een heel makkelijk plantje.
Wat heb je nog meer voor planten?
 
Lijkt iets van Pogostemon helferi en is ook niet een heel makkelijk plantje.
Wat heb je nog meer voor planten?
Nog 1 ander plantje. Ben de naam ff kwijt. Zou het kunnen komen omdat er zo weinig beplanting in zit?
 
groen water, algen groei? Hoeveel uur heb je licht aan? valt er zonlicht in jet aquarium? meet je waterwaardes? zo ja wat is NH3, NO2 en NO3? Wat bosjes snelgroeiers erin doen.
 
Even een hele andere inkijk; heb je je grind gewassen/gespoeld voordat je het in je bak hebt gedaan? Is je water niet gewoon wit aan het verkleuren omdat het grind niet schoon was en nu het vuil afgeeft? Die vlokjes op het water zou je ook zelf af kunnen hevelen. Flesje in het water en dan vlak onder het oppervlak, fles loopt dan vol en je skimt het water af. Flesje bijna vol haal je hem uit het water en giet je de inhoud weg, kunt de bak dan gewoon aanvullen met schoon water. Ik hoor andere leden soms ook over keukenrol wat je op je wateroppervlak legt, maar heb ik zelf geen ervaring mee
 

Terug
Bovenaan