Filter Jewel rio 240


G

Gast12

Guest
Ik lees hier op het forum lovende en juist kritische dingen over de JBL filters.
Ik wil er graag een gaan proberen op een Jewel rio 240, ik heb al zon bak draaien met een eheim prof 4+ 600 en dat gaat op zich prima.
Het aquarium is vrij dicht beplant en waarschijnlijk te dichtbevolkt voor de meeste aquariumanen ,moet ik dan gaan voor de JBL 1502 of de 1902?
Tevens zou ik nog wel wat advies kunnen gebruiken waarmee te vullen, bv standaard laten, of een mandje Siporax erin enz. enz.
 
Misschien even een overzichtsfoto plaatsen, dan hebben we een beter overzicht.
 
zal morgen proberen een foto te maken :)
 
Ik heb recentelijk een nieuwe juwel 125 gekocht en ik ben best tevreden met het interne filter. Ik heb wel de nitraatspons en koolspons verwijderd En vervangen met grof vijverspons (Op maat geknipt) en filterwatten. Op gegeven moment liep hij slecht door, toen bleek de bijgeleverde filterwatten van juwel dicht geslibd te zijn. Ook deze vervangen door “gewoon filterwatten” en nou functioneert hij prima. Maar die garnalen die er continu inkruipen, daar word ik wel mal van! Zitten ze er weer allemaal in t donker te niksen. Ga gewoon alg eten in de bak ofzo! Dus tip van mij; iets van een schermpie om ze tegen te houden. Succes!
 
Is het de bedoeling dat je 2 filters erop plaats? Zo ja dan heb je aan de e1502 genoeg als 2e filter.

Ik zou onderste mand gebruiken voor mechanisch en de bovenste standaard als voorfilter en de rest siporax.
 
Welkom,

Je hebt een rio 240 van brutto 240liter daar hou je met aftrek van de bodem en decoratie ongeveer 190-200liter van over.
Wat volstaat bij normale vis beszetting en planten is een Eheim pro4 450 of een JBL 702 serie of wil je iets extra biologische filtering dan kan je kijken naar een Eheim pro4 600 of een JBL 1900 serie.

Persoonlijk zou ik voor eheim kiezen omdat deze stuk minder kans hebben op lekken van de kop en onderdelen van Eheim zijn makkelijker verkrijgbaar en je krijgt 3 jaar garantie op je eheim filter.

Vullen van het extern filter kan je het beste zo doen.
Onderste mandje dat als eerste in het filter gaat is medium spons dan filtervlies of watten erop, 2e mandje siporax of Eheim substrate pro, ik verkies Eheim substrate pro boven siporax omdat Eheim substrate pro veel meer oppervlakte voor bacterien geeft in een mandje als Siporax.
3e mandje ook gewoon vullen met siporax of eheim substrate pro.
4e mandje idem vullen en je hebt een prima mechanische en biologische filtering.

Onderhoud bij reinigen van het filter,
Mechanische zoals spons en filterwatten kan je gewoon uitspoelen onder de kraan, biologische gedeelte even een emmer water afhevelen vanuit je aquarium en daar de mandjes met Siporax of Eheim substrate pro onder dompelen in de emmmer met aquarium water zodat het vuil er uit komt en klaar..
 
Afhankelijk van welk merk je kiest denk ik dat je met een 1502 prima uit de voeten kan want die heb ik op een bak van 330 liter bruto. Dat is in jouw geval zo n 7 x de inhoudt bruto en dan hou je rond de 3x netto over.
 
ah ok een 1502 zou dus prima zijn, ik heb op een soort gelijk aquarium een eheim pro 4+ 600, en dat gaat prima maar ik zou iets meer stroming wel kunnen waarderen.
Ik zou wel een 1902 willen proberen maar ben toch bang dat het veel meer geluid geeft en daar zit ik niet op te wachten.
 

Terug
Bovenaan