Wat is er nieuw

Filter Juwel Rekord 800, samenstelling

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Eremetaal
  • Startdatum Startdatum
E

Eremetaal

Guest
Helaas ben ik na aankoop van mijn Juwel bak zo stom geweest om eigenlijk altijd maar volgens hun schema de filterwatten te vervangen maar aangezien ik hier en daar steeds meer hoor en lees dat dat anders kan/moet zou ik graag eens willen weten wat voor mij dan het beste is.

Momenteel zit hij zo in elkaar :

p_LKbOD-hziQuFY0WgTqFWosCC6Evd1Z.jpeg


4 dunne wit
1 zwarte kool
1 groene
1 blauwe

Nu vraag ik mij dus af wanneer moet je wat vervangen/verwijderen/uitspoelen etc.

Want de richtlijnen van Juwel zijn dus duidelijk gewoon alleen maar gericht op geld verdienen.
 
Ik heb ook een Juwel binnenfilter gehad en spoelde eens in de 2 tot 3 weken de witte watten uit of verving deze. De andere sponzen moet je zoveel mogelijk met rust laten en als je denkt dat de stroming minder is kun je deze heel voorzichtig een beetje uitspoelen. Echter nooit allemaal tegelijk doen. Eerst bv de helft en na 14 dagen de andere helft.
 
Ik zou ook de groene en de zwarte eruit doen want die halen ook de voeding uit je water. de zwarte is kool en dat moet je alleen gebruiken na bv medicatie. De groene vind ik ook overbodig omdat dit volgens de fabrikant stoffen uit je bak filterd.
 
Heb zelf ook dit filter gehad. De zwarte spons er inderdaad uit. De groene en blauwe heb ik er gewoon in gehouden, heel af en toe eens uitknijpen in een beetje aquawater. Vervangen heb ik eigenlijk nooit gedaan. Bovenin had ik gewoon van die witte filterwatten, hele zak voor een heel klein prijsje.... gewoon vervangen zodra het helemaal bruin is, was vaak 1 keer per week (had heel veel appelslakken dus veel vervuiling).
 
En op de lege plek van die zwarte en groene dan ?

En gewone witte filterwatten zijn gewoon zeg maar een zak watten ? Zoals je bij een drogist koopt alleen nu dan natuurlijk speciaal voor het aquarium ? Ik heb helaas alleen nog maar die 'matjes' van Juwel gezien/gebruikt dus weet er erg weinig vanaf.
 
Idd zo'n zak watten kun je idd gewoon kopen bij de dierenwinkel bijvoorbeeld, stuk goedkoper dan het spul van juwel. De groene spons heb ik persoonlijk gewoon laten zitten maar goed je kunt er een blauwe voor in de plaats doen. Op de plek van de zwarte ook een blauwe spons (evt een halve oid), indien het maar een dun laagje hoeft te zijn kun je het misschien ook gewoon opvullen met witte watten.
 
Ok dank, ik ben alweer een stuk wijzer.
 
Zwarte spons verwijderd en stuk blauwe voor in de plaats gedaan. Easy life Nitro toegevoegd, ben benieuwd. 🙂
 
ik heb in plaats van een van de sponzen een filterzakje gevuld met keramische pijpjes, het water bleef hierna veel stabieler en helderder....
Dus ook dat is nog een optie (deze moeten dan helemaal onderin....)
 
kouwtje zei:
ik heb in plaats van een van de sponzen een filterzakje gevuld met keramische pijpjes, het water bleef hierna veel stabieler en helderder....
Dus ook dat is nog een optie (deze moeten dan helemaal onderin....)

Ah daar had ik nog nooit van gehoord, eens even verder over lezen, dank voor de tip.
 
Ik heb me filter zo ingedeeld van boven naar beneden:

Filter Watten
------------------
Kwart blauwe spons (geknipt)
------------------
Bakje cirax
------------------
Bakje cirax
------------------
3 kwart blauwe spons (geknipt)


Na een jaar zegt juwel dat de cirax vervangen moet worden i.v.m af brokkelen. Dus haal ik die doosjes open en vul ik ze met siporax van sera. Veel succes met je indeling!
 
SamOver zei:
Na een jaar zegt juwel dat de cirax vervangen moet worden i.v.m af brokkelen. Dus haal ik die doosjes open en vul ik ze met siporax van sera.

Allicht zeggen ze dat: = weer winst ;p

maar zoals ik al zei, er zijn filterzakjes te koop (lijken op van de 'waszakjes' maar dan in het klein, kosten bijna niets) en die heb ik dus gebruikt voor keramische pijpjes.
Nog nooit (hoeven) vervangen, zitten er al 3 jaar in. Ik heb ze van Superfish.
 
Sinaasappel netje,werkt ook prima.
kosten niets.
Of van mandarijnen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan