Wat is er nieuw

Filter keuze

MarkW79

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2021
Leeftijd
46
goedenavond allemaal,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum. Heb al wel veel gelezen maar nog niet eerder een bericht geplaatst.
Ik heb een kleine ervaring met garnalen. Ik heb 5 japonica in een bak en een stuk of 20 neocaridina lage kwaliteit en gemixt in een andere bak.

Maar het garnalen virus heeft nu echt toegeslagen en ik wil drie nieuwe bakken (mogelijk later uit te breiden naar 6/9) op gaan starten met in eerste instantie neo’s en later mogelijk cardina.

Ik heb gelezen dat jullie (iig een aantal) groot fan zijn van de aquael pat mini met daarop een dubbele sponsfilter. Maar ik hoor ook goede verhalen over gewone sponsfilters met een luchtpomp.

Wat zouden jullie adviseren om te gaan gebruiken, ook met het oog op de mogelijke toekomst?
Ik ga bakken van 40x25x25 of 40/45x30x30 gebruiken, dus dit komt neer op zo’n 25 tot 36/40 liter.

Mijn tweede vraag is de kast waar ze in komen is 40 breed. Is het mogelijk om daar een 45 cm in te doen waarbij de bak dus 5 cm uitsteekt (2 aan de ene en 3 aan de andere kant?

groeten Mark

De luchtpompjes zijn vaak niet erg stil dus daar moet je rekening mee houden. Ik heb de mini pat ook gebruikt maar raad je aan om niet de hele fijne spons daarop te gebruiken omdat die snel kan dichtslaan. Er zijn er ook die de Eden 501 gebruiken en die voldoet ook prima.

Hoi John,

Bedankt voor je antwoord. Ik neem aan dat ik die 501 niet kan verdelen en dat ik er dus per bak, één moet halen. Dan lijkt mij de auquael pat mini met dubbele sponsfilter een betere optie toch? De andere zou beter zijn als ik problemen zou hebben met een filter in de bak. Maar dat heb ik niet voor garnalen.
Gr

Mijn LFS rade mij de Dennerle Nano Eckfilter (Clean hoekfilter) aan in plaats van de bovengenoemde opties. Iemand ervaring met dit filter? Zag een 3 jaar oude post van @Seabait. Maar ben benieuwd naar meer ervaringen.

Edit: zie net een nieuwe post van de leidse glibber

Laatst bewerkt:
De bobspons is ook een klassieker voor klein grut. Een dubbel sponsfilter maar dan met pomp ipv lucht. Wel de lusten niet het lawaai.
Van aquel gebruik ik de turbo-serie. Net wat groter dan de pat mini en er zit een ruimte in voor je eigen filtermedia.

heej mark heb dat virus al een tijdje 🙂 ik heb in mijn stelling als mijn motor een spons filter op lucht, werkte besten met de kweek etc

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik ga mijn keuze maken. 😱 Zoveel mogelijkheden

De keuze is reuze inderdaad en de mini pat deed het prima op de 30 liter bakjes en als ze groter zijn kun je zoals al is geopperd de 500 proberen.
Succes met de keuze alvast.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan