1
160981
Guest
Ik heb sinds kort een spraybar gemaakt, de eerste keer had ik de gaatjes iets te groot gemaakt (denk ik). Nu heb ik een vraag betreft de uitstroom.
Om de grootte van de de gaatjes te berekenen heb ik het volgende gedaan.
Originele slang 16/22 dus oppervlakte is 3.14 X 0.8 x 0.8 = 2 cm2 = 200mm2
Bij mijn eerste poging lukraak wat gaatjes geboord van 2.5mm alleen totaal geen stroming,
Na wat rekenwerk er achter gekomen dat toch de de uitstroomoppervlakte ongeveer hetzelfde moet zijn geweest 3.14x 1.25x1.25= 4.9 mm2 X 36 = 176.6 mm2.
Dus zelfs iets minder als de originele uitstroom, helaas toch geen stroming.
Nu heb ik een nieuwe gemaakt met meer gaatjes alleen nog kleinere openingen
3.14 X 0.75x 0.75= 1.76mm2 X 56 = 98.9 mm2 .
De stroming is nu wel aardig alleen ben ik bang dat nu de uitsroom zo geknijpt wordt dat dit slecht is voor mijn pomp. De uitsroom is in oppervlakte de helft zo groot geworden.
Je zou denken dat als je de oppervlakte net zo groot maakt als het origineel de uitstroom snelheid ongeveer hetzelfde blijft, dit was bij mij helaas niet het geval. Zijn er mensen die mij kunnen wijzen op dingen die ik evt over het hoofd heb gezien en of de huidige situatie slecht is voor mijn pomp?
Om de grootte van de de gaatjes te berekenen heb ik het volgende gedaan.
Originele slang 16/22 dus oppervlakte is 3.14 X 0.8 x 0.8 = 2 cm2 = 200mm2
Bij mijn eerste poging lukraak wat gaatjes geboord van 2.5mm alleen totaal geen stroming,
Na wat rekenwerk er achter gekomen dat toch de de uitstroomoppervlakte ongeveer hetzelfde moet zijn geweest 3.14x 1.25x1.25= 4.9 mm2 X 36 = 176.6 mm2.
Dus zelfs iets minder als de originele uitstroom, helaas toch geen stroming.
Nu heb ik een nieuwe gemaakt met meer gaatjes alleen nog kleinere openingen
3.14 X 0.75x 0.75= 1.76mm2 X 56 = 98.9 mm2 .
De stroming is nu wel aardig alleen ben ik bang dat nu de uitsroom zo geknijpt wordt dat dit slecht is voor mijn pomp. De uitsroom is in oppervlakte de helft zo groot geworden.
Je zou denken dat als je de oppervlakte net zo groot maakt als het origineel de uitstroom snelheid ongeveer hetzelfde blijft, dit was bij mij helaas niet het geval. Zijn er mensen die mij kunnen wijzen op dingen die ik evt over het hoofd heb gezien en of de huidige situatie slecht is voor mijn pomp?