Filter lekt


Romi

Well-known member
Lid geworden
10 mei 2020
Berichten
75
Leeftijd
24
Hoi,

Ik heb een klein probleempje met mijn buitenfilter. Het gaat om een Tetra EX 800 plus. Een tijdje geleden, uit het niets, is hij beginnen lekken. Ik heb hem al een paar keer volledig uit elkaar gehaald en in elkaar gezet, maar dat lijkt niets te doen. Het water lijkt uit de zijkanten te ontsnappen, net onder de kop waar je de klemmen vast moet maken (lekt aan beide kanten). De kop zelf leek ook vol water te zitten. Het lek is niet heel uitgesproken, is max 1 liter over een paar dagen tijd (de filter staat in een plastic doos dus gelukkig niets beschadigd).
Ik weet niet of iemand bekend is met het probleem. De filter is volgens mij nog geen 2 jaar oud, lijkt me toch al vroeg om het te begeven. (Volgens mij zit er misschien zelfs nog garantie op, zou ik dat kunnen inzetten?) Ik heb nog een extra buitenfilter, dus kan voorlopig wel even verder, maar het is toch een beetje vervelend.
(Ik ben ook een beetje een noob in de mechanica van buitenfilters dus alle hulp is welkom)

Groetjes,
Romi
 
Laatst bewerkt:
Ff checken of je beugels niet gescheurd zijn en ff je pakking invetten met zuur vrije vaseline
 
In lang vervlogen tijden heb ik eens een Tetra EX1200 gehad en wanneer ik aan filter onderhoud deed had ik telkens het probleem dat er bij mij ook water lekte wanneer ik hem terug startte.
Het was telkens een hele opgave om dat terug lekvrij te krijgen en heb hem na een tijd buiten gegooid.
 
Mogelijk kan je het lek dichten door vloeibare pakking toe te passen. Is niet duur en zijn in enkele tubes verkrijgbaar bij de gemiddelde bouwmarkt. Let wel op dat er geen giftige stoffen in zitten. Leidingpakking is niet giftig voor de mens, dus mogelijk ook voor aquaria bruikbaar. Pakking voor automotief gebruik zou ik sowieso vermijden.
 
Klinkt mij bekend in de oren.
Ik heb een lekkende Tetra EX600 (meen de 600) gehad. Die lekte denk ik op dezelfde plek dan die van jou alleen lekte die beduidend meer.

Het lek kwam niet tussen pot en kop vandaan maar uit de kop.Het leek wel alsof het bij de afdichting tussen pot en kop lekte maar dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn.

Wat gebeurd er als het filter een tijdje rustig heeft gestaan (lekkend) en je hem daarna scheef houdt? Bij mij gutste het water er toen uit, water dat volgens mij uit de filterkop kwam.

Mijn filter viel nog onder de garantie en heb hem daarom nooit opengemaakt. Kreeg een nieuwe en heb die heel snel op Marktplaats verkocht.
 
Hoi,

Ik heb een klein probleempje met mijn buitenfilter. Het gaat om een Tetra EX 800 plus. Een tijdje geleden, uit het niets, is hij beginnen lekken. Ik heb hem al een paar keer volledig uit elkaar gehaald en in elkaar gezet, maar dat lijkt niets te doen. Het water lijkt uit de zijkanten te ontsnappen, net onder de kop waar je de klemmen vast moet maken (lekt aan beide kanten). De kop zelf leek ook vol water te zitten. Het lek is niet heel uitgesproken, is max 1 liter over een paar dagen tijd (de filter staat in een plastic doos dus gelukkig niets beschadigd).
Ik weet niet of iemand bekend is met het probleem. De filter is volgens mij nog geen 2 jaar oud, lijkt me toch al vroeg om het te begeven. (Volgens mij zit er misschien zelfs nog garantie op, zou ik dat kunnen inzetten?) Ik heb nog een extra buitenfilter, dus kan voorlopig wel even verder, maar het is toch een beetje vervelend.
(Ik ben ook een beetje een noob in de mechanica van buitenfilters dus alle hulp is welkom)

Groetjes,
Romi
Kijk hier even naar:

 
Klinkt mij bekend in de oren.
Ik heb een lekkende Tetra EX600 (meen de 600) gehad. Die lekte denk ik op dezelfde plek dan die van jou alleen lekte die beduidend meer.

Het lek kwam niet tussen pot en kop vandaan maar uit de kop.Het leek wel alsof het bij de afdichting tussen pot en kop lekte maar dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn.

Wat gebeurd er als het filter een tijdje rustig heeft gestaan (lekkend) en je hem daarna scheef houdt? Bij mij gutste het water er toen uit, water dat volgens mij uit de filterkop kwam.

Mijn filter viel nog onder de garantie en heb hem daarom nooit opengemaakt. Kreeg een nieuwe en heb die heel snel op Marktplaats verkocht.
Ja ik heb echt exact hetzelfde! Water gutst er helemaal uit als ik hem scheef houdt. Misschien moet ik toch ook eens proberen of ik iets met die garantie gedaan krijg, ik ben ook wat bang hem open te maken
 
Kijk hier even naar:


Ik ga eerst eens kijken of ik iets gedaan krijg met de garantie, anders is dit wel een heel handige video (maar ben er zelf niet zo handig in en als ik nog garantie heb...)
 
Ik wilde net zeggen. Niet aan sleutelen als je nog garantie hebt. Houd welin je achterhoofd dat bij mij relatief veel water lekte.
Niet dat straks je woonkamer blank staat. Dat zou bij mij wel gebeurd zijn als ik het niet net voor het slapengaan had ontdekt.
 

Terug
Bovenaan