Wat is er nieuw

Filter lido 120

I

Inuz

Guest
Morgen ga ik een lido ophalen, als hij tenminste naar mijn zin is..
Maar daar zit het originele binnenfilter nog in.
Nu zit ik te dubben.... in laten, of gelijk een buitenfilter plaatsen?
Nu heb ik nog nooit een buitenfilter gehad, dus vind ik dat wel een beetje spannend, bang dat ik het niet snap haha
Maar wil ik wel tweedehands halen.
Zat zelf met de eheim 2211 of 2213 in het hoofd, denk beter dan de 2213 dan? Maar.. niet helemaal de bedoeling om de bak vol te gooien met vissen, wel met planten, mij kennende... Is dan een zwaar filter wel nodig? en/of zou ik dan ook genoeg hebben aan het binnenfilter?
Hoe moeilijk is zo'n buitenfilter? Ben nogal a- technisch met dat soort dingen.. aansluiten enzo...
Wat raden jullie mij aan en waarom?

Persoonlijk vind ik binnenfilters zonde van de ruimte en onhandig met onderhoud. Buitenfilters zijn heel gemakkelijk, zelfs ik snap het! En ook planten geven wel afval is mijn ervaring.
Heb zelf een eheim classic 2215? dacht ik.... heel gemakkelijk met kranen dicht te zetten. Zo kan je de hele pomp afkoppelen en is het onderhoud wat gemakkelijker, daarna vastkoppelen, stekker er weer in en hij draait, kind kan de was doen. Onderhoud aan de pomp doe ik trouwens pas als de uitstroom minder word, misschien 1 a 2 keer per jaar. Had zelf het idee dat mijn binnenfilter ooit in mijn juwel bak veel meer onderhoud nodig had.

Ofwel ik adviseer een buitenfilter.

Binnenfilter van de Juwel voldoet prima, zeker met niet al te hoge bezetting. Voor de capaciteit is het dus niet per se nodig, maarja ze zijn wel lelijk in de bak.
Als je extern gaat zo ik minimaal 2213 aanraden.

~ Ivo

Ik heb "vroegah" ook een bak gehad met binnenfilter van juwel, was wel snel vies en ging van alles mis. Maar misschien niet te wijten aan filter.. maar onervarenheid.
En hoe zit het dan met installeren van zo'n buitenfilter, moet er dan ook in de kap gezaagd worden ofzo?
Sorry ik ben echt leek en ook blond 😉

Heb een aantal filters gezien...
eheim 2213 (440 l/h
eheim 2322 (500l/h
tetratec ex 700 (700l/h
JBL Cristalprofi 250 (700l/h

700l/h lijkt me zo veel voor een 120l bak...?

Die 2213 lijkt me voldoende, over het algemeen zitten er wel uitsparingen in de bak aan de achterkant waar je de slangen door kan doen. Weet echter niet hoe dat bij de lido zit, geen ervaring mee. Bij mijn dubai waren de uitsparingen veel te klein dus een stukje uitgezaagd.

Op sommige pompen kun je de uitstroom met een kraantje een beetje dichtknijpen zodat je geen enorme stroming hebt in de bak, zat bij mijn jbl filter erop. Bij de eheim heb ik dat niet kunnen ontdekken....

ik zou persoonlijk voor de 2322 gaan of misschien een 2224 zodat je wat meer overcapaciteit hebt voor als je meer stroming wil hebben. Bij de 2224 zitten er kraantjes bij zodat je stroming aan kan passen.

Ik draai zelf de JBL Cristalprofi e701 op mijn Lido 120. 700l/h is bruto, je verliest wat doordat het filter het omhoog moet pompen, door het filtermateriaal heen, etc. Bij elk filter zijn het aantal liters per uur met een leeg filter zonder opvoerhoogte getest.

700l/h is prima op een Lido 120 🙂

Er zitten in de Lido 120 uitsparingen voor de slangen, geen zagen nodig.

dank voor de info.
ik zal wel eens wat filmpjes bekijken, misschien snap ik het dan beter hoe alles werkt om te installeren

Je kunt ook de interne filter eruit slopen en een Aquael Turbo 500 nemen. Voldoet ruimshoots bij een niet te zwaar bestand, is wat kleiner dat die leleijke Juwel interne filter en je kunt de uitstroom regelen qua snelheid en een beetje de richting ervan: http://www.aquaplantsonline.nl/p/6485/a ... d=aquael+t

~ Ivo

Hee met die filter kwam John (littlebigworld) laatst volgens mij ook aanzetten.. zal eens even kieken dan.
Als er twee mensen zijn die zeggen dat die goed is.. 😉

Is dat wel genoeg voor 120liter? 300l/h gaat die.. de andere 500.
Maar zit nu echt wel aan die aquael te denken, of een filtercover.. maar aquael is goedkoper 😉

Dat is zeker een hele goede filter en 100% veilig voor klein grut.

Nee bertus, ik kijk met mijn neus 😉
Tuurlijk heb ik even op je link geklikt, maar vroeg me af of die niet wat te weinig doet,... 300l/h

zo filter er uit gesloopt, zo klaar.
ik ga voor de aquael, ook vanwege kleine visjes/ garnalen. thanks!

Inuz zei:
Nee bertus, ik kijk met mijn neus 😉
Tuurlijk heb ik even op je link geklikt, maar vroeg me af of die niet wat te weinig doet,... 300l/h
wil je dan een golfslagbad.
Rustig stromen is beter dan hard door een filter sjeesen,hoor.

Heb zelf een eheim ecco 2232 erop staan als ik het goed heb... In ieder geval ook een 300 l/h.

Yup ik heb ooit een origineel pompje van juwel gehad die deed 200 ltr/u in een 160 liter bak.

Is ruim voldoende als je tenminste niet bak tjokvol vis wil.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan