Wat is er nieuw

filter loopt plotseling veel zachter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Leonardo78
  • Startdatum Startdatum
L

Leonardo78

Guest
Sinds ik mijn aquarium gerenoveerd heb en ik mijn filter weer heb aangesloten, loopt hij stukken langzamer dan voorheen. Er komt nauwelijks water uit in vergelijking met daarvoor. Ik heb het filter opengemaakt en het schoongemaakt. Dit hielp niet. Toen ik beter keek zag ik dat het vlottertje bij de uitstroomopening een beetje scheef zat. Ik heb er verder nog wat aan geprutst en toen deed mijn filter niets meer. Nu heb ik hem weer aan de praat en komt er weer even weinig water uit als ervoor.
Kan een defect vlottertje de oorzaak zijn van de verminderde watertoevoer?
Klopt het dat dit dingetje uit drie delen bestaat die los van elkaar zijn?

het gaat om een EHEIM Professional 3 2171

Ik hoop dat iemand dit probleem herkent.

Hartelijke groet,

Leonardo

Slangen gecontroleerd op rotzooi?

Vlottertje? welk filter heb je?

EDIT- ok zo'n eheim,daar heb ik geen ervaring mee.

Nee. Nog niet. Gewoon eraf halen en doorspoelen?

EHEIM Professional 3 2171

Eheim spares (Canister Parts 2071 / 2073 / 2075 / 2171 / 2173 ...

Eheim spares - Canister Parts 2071 / 2073 / 2075 / 2171 / 2173. Eheim
Professional 3 250 2071 External Filter from Eheim. Eheim Professional 3 250
2071 ...
www.fishpetsreptiles.co.uk/products/ind ... prodtype... -

Heb je de veer ook ertussen gezet?

De veer?

Sorry,die zit daar niet in,zie ik.

Klopt het dat het witte onderdeel los zit t.o.v. de andere twee onderdelen (oranje en zwart)?

Gisteren heb ik de slangen getest op verstopping. Volgens mij is er niets verstopt.
Ik heb vandaag het nieuwe vlottertje erin gezet. Maar de stroming is nog altijd zeer langzaam.
Weet iemand wat doorgaans de oorzaak is van plotseling langzaam lopende filters?

Heb je de kop al open gehad?

Is de rotor nog heel?

DE magneetring wil ook wel los geraken van de as.
Met Lijm opnieuw vast zetten,dan.

Ik weet niet waar die vlotter hort , O< nu wel.
Kijk bij www.Aquaplantsonline.nl

Onderdelen pagina Eheim 2071, 2073, 2074, 2075, 2171, 2173.

DAAR een hele pagina over onderdelen.
Zit rood dikke boven,pennetje in zwart steken,zwart in wit.
Dat rechtop in de kop.

Dat van die vlotter heb ik opgelost. Nieuwe besteld en erin gedaan. Kostte maar vier euro. Hielp evenwel niet.
Ik heb een aantal dag terug de bovenkant opengemaakt maar niets vreemds gevonden. Ik ga morgen maar weer eens kijken.
De filter maakt overigens geen geluid. Hij is geruisloos als altijd. Er komt alleen een piezeltje water uit in plaats van een fikse stroom.

Alle techniek van het apparaat zit bovenin nietwaar?

Als ik hem uitzet en dan weer aan, gaat het 5 seconden hard en daarna wordt het snel zwakker.

Kijk dan of de rotor draait.
Even in het aanrecht met water laten draaien.
Of even kort Droog. Moet je hem zien draaien.
Sorry,zie je niet,gesloten deksel.

Heb je het terugslagklepje ook los gehad?

Maakt de pomp een ratelend geluid? (dat is de 2e mogelijkheid)

als je de rode knop naar je toe hebt, en je kijkt in de twee gaten (in en uitlaat)zit er een terugslagklepje in het linker vak, eerst het witte dopje onderin dan het rode "wieltje"erop, zit dat bij jou zo?
2e mogelijkheid: asje gebroken? (ik heb zelf de 2078)
3e mogelijkheid: watten worden het beweegbare klepje ingezogen, boven de filterwatten dient een groen rooster te zitten om dit te voorkomen.

Gr. Rob.

www.aquaplantsonline.nl

U bent hier: Home > Onderdelen > Eheim > Eheim 2071, 73, 74, 75, 2171, 73

Kijk daar in het PDF. staat hij uitgetekent. zit geen groen rooster.

Dat rooster zit direct onder het voorfilter Bertus.
ziet eruit als onderdeel 7212108

Gr. Rob.

zie het. staat NIet in de PDF. vreemd. Maar ja, slijt ook niet,he.

Alleen waardeloos, hij gaat pleite,wij zitten te zoeken.

Je kan dat rooster ook gewoon vergeten, is mij al eens overkomen, met hetzelfde resultaat zoals hij omschrijft.

Gr. Rob.

Zo het de electronica zijn?
Dat dat niet goed werkt?

Als ik hem was, dan zou ik de pomp naar een servicepunt brengen, als hij echt niet aan de praat te krijgen is.
tja de electronica, daar kun je weinig mee.

Gr. Rob.

Knik in de slang ? Had ik vorige week namelijk 😳

Waar is de ts gebleven?

Gr. Rob.

Beste RobB en Bertus,

Hier ben ik weer. Allereerst superbedankt voor het meedenken om mijn filterprobleem op te lossen.

Ik heb het filter opengemaakt.

De rotor lijkt helemaal heel.

Maar met de as lijkt iets raars aan de hand: als ik het dekseltje waar de rotor onder zit open, dan blijft de (witte) as aan het deksel vastzitten en komt mee omhoog. Als ik de tekeningen goed bekijk, gaat de as door de rotor en wordt hij aan weerszijden vastgezet met twee zwarte kopjes. Die kopjes zitten nu niet meer vast aan de as maar aan het apparaat. Met andere woorden: als ik de rotor eruit haal heb ik alleen de rotor en de as in mijn handen. Niet die zwarte dopjes. Die blijven achter in het dekseltje en in de kop van de pomp.
Zou dit het euvel kunnen zijn?

Verder is het nog goed om op te merken dat het filter geen geluiden maakt wanneer hij aanstaat.

Ook heb ik niets veranderd aan filtermedia en assemblage van het filter. Alles is wat dat betreft zoals het was voordat hij langzamer begon te lopen.

groet,

Leonardo

Die rubbertjes geleiden de as.
Die horen daar,in de kop en in het dekseltje.
Zit er wel 1 in de KOP?

Als die eruit is,schiet hij tegen de wand. en stopt.
Dat is goed.
Het gaat erom,of hij draait.

En dat mag je best horen,als hij even droog loopt.

Hoor je niets is er electriesch iets fout.

Kan je de rotor vasthouden en de magneet draaien?

Ik heb de filterkop even draaiend gehad in de wasbak. Er kwam eerst een flinke spuit water en daarna een klein (3cm) "fonteintje" water uit. Is dit bewijs dat de de rotor draait?

Ik kan de rotor draaien terwijl ik de magneet vasthoud. Maar niet meer dan 1 slag. dan wordt hij tegengehouden.

Dat is goed, dan is dat heel.

Dat het ineens terug valt,is toch een teken,dat er iets afsluit.

Vlotter of terug slag klepje niet goed.

O, en de AS op de magneet? ook vast?

als ik hem even (5 seconden) droog laat draaien, begint het eerst zoemend. Na 1 seconde gaat hij een beetje ratelen.

Vlotter heb ik gisteren vernieuwd. Het oranje deel zit strak in het gat. Het witte deel zit los eronder.
De terugslagklep (zit onder de kop in het container-deel van het filter in dat eivormige gat, neem ik aan). Het laat zich gemakkelijk naar boven bewegen.

Hij doet het weer!

Ik voel me zo stom. Zoals je je altijd stom voelt wanneer je het meest voor de hand liggende heb nagelaten.

Nadat je zei dat er iets afsluit, heb ik alles gecontroleerd. Uiteindelijk besloot ik om de filterwatten (de witte onder het rooster) te vervangen. En ja hoor. Hij loopt weer als een zonnetje.

Ik had drie weken geleden (twee weken voordat ik mijn bak vernieuwde) mijn filter een grote beurt gegeven. Ik ging ervan uit dat ik voorlopig geen watten hoefde te vervangen. Normaal doe ik dit iedere drie maanden. Wat een tunnelvisie.
Kennelijk heeft het gerommel in mijn oude bak de watten sneller doen verzadigen met vuil dan normaal.

Ik ben zo blij dat hij weer goed loopt.

Bedankt voor al jullie hulp.

Hartelijke groet,

Leonardo

DAT maakt niet uit,Leonardo.
Zo kom je ook een hoop te weet,he.

Dit gebeurt mij ook nog wel eens.
Daarom kijk ik elke dag de filters even na.of de uitstroming nog goed is.
Tof!!!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan