Wat is er nieuw

Filter media Eheim Experience 250

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Ik heb een Eheim Experience 250 draaien op mijn 60l aquarium. Ik heb daarin de volgende filtermedia:

IMG_20210530_162220.jpg

Een mandje met een combi van pijpjes en van die "steentjes" en een mandje met 3 dezelfde filtermatten. En bovenop een filtervlies:
IMG_20210530_162246.jpg

Heeft iemand tips en opmerkingen voor de samenstelling van deze filtermedia? Zou ik dingen moeten veranderen? Ik twijfel namelijk of dit voldoende is zo.

Groetjes,
Anke

Op een 60 liter bak? Meer dan genoeg filtermedia. Ik heb de 2213 op een 60 liter. Vooraan (onderin) filtermatten, daarop heb ik Seachem Matrix, vergelijkbaar met die pijpjes die jij hebt en daarboven idd filterwatten. Werkt voor mij prima; waardoor twijfel jij dan als ik vragen mag?

Op een 60 liter bak? Meer dan genoeg filtermedia. Ik heb de 2213 op een 60 liter. Vooraan (onderin) filtermatten, daarop heb ik Seachem Matrix, vergelijkbaar met die pijpjes die jij hebt en daarboven idd filterwatten. Werkt voor mij prima; waardoor twijfel jij dan als ik vragen mag?
Omdat ik het idee heb dat het filter snel dichtslibt. Daarnaast laat van staghorn alg wat kan komen door onvoldoende filtratie. Dus dacht, neem even mijn filtermedia onder de loep.

Ik had deze 2213 op een Rio 125 en met veel planten en dat ging prima. Op een 60cm zal dat helemaal voldoende zijn.

Omdat ik het idee heb dat het filter snel dichtslibt. Daarnaast laat van staghorn alg wat kan komen door onvoldoende filtratie. Dus dacht, neem even mijn filtermedia onder de loep.
Ah zo. Ik herken zelf die kipnugget achtige dingen niet; wellicht presteren die ondermaats?

de watten slibben het snelst dicht, die kun je weglaten voor meer stroming.
sponsen kun je beter niet tegen elkaar aan gebruiken, maar zorgen voor wat tussenruimte dan slibben ze minder snel dicht.
verder is deze hoeveelheid filtermateriaal altijd voldoende voor jouw formaat bak, hoe goed of slecht het ook is.

Ik heb trouwens nog nooit alg gehad die zich iets aantrok van verhalen over zijn oorzaak. hoe de boel schoon, zorg dat je voldoende planten hebt, en verzorg die een beetje, verder geen gekke dingen doen en alg is geen probleem. al het andere met die alg is te veel of te weinig zus of zo. joh gelul in de ruimte.

Ik heb trouwens nog nooit alg gehad die zich iets aantrok van verhalen over zijn oorzaak. hoe de boel schoon, zorg dat je voldoende planten hebt, en verzorg die een beetje, verder geen gekke dingen doen en alg is geen probleem. al het andere met die alg is te veel of te weinig zus of zo. joh gelul in de ruimte.
Nou het is wel belangrijk dat je voldoende voeding in je bak hebt want anders stokt de groei met als gevolg vaak algen. In een bak met gemiddelde belichten en geen voeding gaat het denk ik bijna altijd mis.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan