Wat is er nieuw

Filter medium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kojo
  • Startdatum Startdatum
K

Kojo

Guest
Ik had even een vraag, als ik de bak verschoon is het dan nodig om filter medium toe te voegen? De een zegt wel de ander weer niet. Gebruik ook co2.

Heb het nog nooit gebruikt. Als je de filter met rust laat bij het water verversen gaat het prima. Indien je de filter een keer moet reinigen, omdat de uitstroom minder wordt, sla je het water verversen over.

Ik heb het ook nog nooit gebruikt want met ons leidingwater is een filtermedium toevoegen niet noodzakelijk.

Doorgaans is het wel handig om bij de hand te hebben.

Mocht er echt eens wat mis gaan. Kun je vfm erbij doen. Beperkt de schade.

Daar heeft Marcel een punt maar bij verversingen en onderhoud hoef je het niet te gebruiken en ik heb het ook niet in huis verder.

Ik heb nog nooit filtermedium of een water voorbereider gebruikt en altijd rechtstreeks leidingwater op temperatuur zo in het aquarium gegooid , voorjaar een zomer tot de herfst meng ik dat met 50/50 slootwater.

De winter maanden zijn er nu en dan vermijdt ik slootwater wegens de zouten die erin komen met strooien en ophopingen van dode algen en vuil dus nu 100% leidingwater bij de water verversing.

In leidingwater zitten geen zware metalen ! zoals op veel flesjes staat dat deze ze zullen ontbinden en omzetten naar veilige stoffen, ja aan me hoela probeer jij maar eens op een veilige manier zware metalen uit het water te halen zonder schadelijke stoffen te gebruiken om ze te verwijderen. P.S je verwijdert ook dat kleine beetje ferro dat bruikbaar is voor planten ;-)
Ook zogezegde stofjes die infecties tegen gaan zijn onzin, als je vis ziek wordt dan was deze al niet gezond of zwak door slecht onderhoud aan het aquarium of slechte water waardes en kan ook door de kweek zijn gekomen zoals bij Guppies die tegenwoordig het ongeveer maar een jaar uit houden en dood gaan door het te ver door te fokken met 1 stam.

Fosfaat en Nitraat of Nitriet komen zelden nog voor in leidingwater en chloride/amonium is zo laag dat het geen betekenis heeft voor het aquarium. , hoe denk je dat ze een koi vijver verversen ? ja gewoon de tuinslang erin en kraan open !

Filtermedium is dan ook gewoon weggegooid geld net als alle andere water voorbereiders die zelfs beweren dat je dan meteen vissen in je aquarium kan doen, meet gewoon je leidingwater op waardes dan weet je genoeg of het veilig is voor je vissen.

Wittestip hou je er ook niet mee tegen als parasieten 24uur leven en een gastheer vinden maar ook hier, gezonde vissen krijgen geen wittestip ! dit betekent al dat hun natuurlijke afweer als niet gezond is en hun slijmlaag is aangetast waardoor de parasieten of schimmels kunnen hechten en in de huid dringen.

Veel ziektes komen niet door water verversing maar door zwakke vissen, verkeert voer of onder houd of een filter dat te weinig is voor het aquarium maar dan zijn de vissen eigenlijk al ziek en vatbaar voor alle ziektes.

ik heb in heel mijn 35jaar 1x witte stip gehad omdat ik een besmette vis over zette die de parasiet al had maar omdat mijn andere vissen kern gezond waren had alleen de zwakke vis witte stip, zoutbadje gegeven en hij knapte weer helemaal op en leefde nog lang en gelukkig in een gezond aquarium.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties daar heb ik nu wat aan top.

Ik gebruik filter medium nu al bijna een jaar en ik doe het bij elke water verversing en ik moet zeggen dat mijn water er toch wel elke keer helderder is dan zonder en ik ondervind hier totaal geen problemen mee.Ik heb van iemand een bus van 5 liter cadeau gekregen en ik ben er nog wel een tijdje zoet mee.

Ik gebruik filter medium nu al bijna een jaar en ik doe het bij elke water verversing en ik moet zeggen dat mijn water er toch wel elke keer helderder is dan zonder en ik ondervind hier totaal geen problemen mee.Ik heb van iemand een bus van 5 liter cadeau gekregen en ik ben er nog wel een tijdje zoet mee.

Het kan ook verder geen kwaad om het te gebruiken maar het heeft weinig zin, zware metalen kan je niet verwijderen uit water zonder een chemische filtering of speciale bacterie cultuur die enkel metalen eet als voedselbron (denk aan roestig metaal onder water zijn ook bacterien die het opeten)

Maar zware metalen zijn giftig voor mensen als ze in het drink water zitten en dus wordt dat altijd gecontroleerd met water monsters uit spuikranen in wijken en ook ziektekiemen chloor en zuurstof verhouding en degelijke wordt streng op gecontroleerd.

Vroegah.. toen we nog lood pijpen hadden en koperen leidingen met kopere kranen, dan zou ik gaan twijfelen of het water uit de kraan on voorbereidt gezond was voor mens en dier :koffie:

Vroegah.. toen we nog lood pijpen hadden en koperen leidingen met kopere kranen, dan zou ik gaan twijfelen of het water uit de kraan on voorbereidt gezond was voor mens en dier :koffie:

Het zal je denk ik verbazen als je weet hoeveel huishoudens nog koperen waterleidingen hebben!

Het zal je denk ik verbazen als je weet hoeveel huishoudens nog koperen waterleidingen hebben!

Zijn er hier niet veel meer, het kan zijn dat in huizen die gebouwd zijn voor 1970 deze nog hebben en nog niet zijn verwijderd bij een renovatie van de keuken en dergelijke, asbest water leidingen liggen hier en daar nog maar die kunnen geen kwaad en deze worden dan bij renovatie of herindeling van bouw projecten dan ook vervangen voor kunststof.

Maar is dat ijzer dan niet gechelateerd waardoor het niet wordt gebonden?

Fe2+ zal snel terugvallen naar fe3+ als ik me niet vergis en dus onbruikbaar voor onze planten.

Ferro ofwel Fe2 is snel gebonden met andere stoffen zoals water verbeterraars uit een flesje omdat deze metalen bind met andere stoffen en geen onderscheid maakt om enkel Fe2 niet te binden wat bruikbaar is voor onze planten.

Daarom moet je Fe2+ ferro altijd apart toe dienen zonder de andere microvoeding als bemesting en Fe2+ werkt het beste in capsules en klei omdat het geleidelijk vrij komt en er dan altijd Fe2+ voorraad blijft voordat het is omgezet naar Fe3+ en weer onbruikbaar wordt voor de planten.
Daarom hebben moeras planten er meer baat bij als echte water planten.

Laatst bewerkt:
Ook ik heb filtermedium thuis. Ik heb het een paar keer gebruikt om mijn waterdistributie te bepalen. Verder gebruik ik het eigenlijk niet. Overigens is het volgens mij een product waarop je de zin, "Baat het niet dan schaadt het niet", op zou kunnen loslaten?

Ook ik heb filtermedium thuis. Ik heb het een paar keer gebruikt om mijn waterdistributie te bepalen. Verder gebruik ik het eigenlijk niet. Overigens is het volgens mij een product waarop je de zin, "Baat het niet dan schaadt het niet", op zou kunnen loslaten?

Baad het niet dan schaad het niet, je kan er beter van maken "Baad het niet zonde van je geld"

Je kan het beter besteden aan bemesting voor je planten of kwaliteit voer voor je vissen of in een goed filtersysteem in mijn ogen, ik heb nog nooit dat soort middelen gebruikt en ook geen chemische ziekte bestrijders of tegen algen en slakken daar zijn hele andere goedkope en zelf te maken middelen voor.

Zit denk wel een verschil in Nederland en België.
In NL is het kraanwater chloor vrij en ook vrij van andere ongezonde zaken.
Wel is in sommige delen van NL het water erg hard en moet je het daarom mengen met osmose water of er andere trukken op los laten. Maar daar helpen die water middeltjes ook niet tegen.

Dus ja zonde van je geld.

Zijn er hier niet veel meer, het kan zijn dat in huizen die gebouwd zijn voor 1970 deze nog hebben en nog niet zijn verwijderd bij een renovatie van de keuken en dergelijke, asbest water leidingen liggen hier en daar nog maar die kunnen geen kwaad en deze worden dan bij renovatie of herindeling van bouw projecten dan ook vervangen voor kunststof.

Boskoop is natuurlijk geen vergelijking voor de rest van Nederland! 😉
Waterleidingen met asbest kunnen geen kwaad zeg je,daar zijn een hoop andere mensen het toch niet mee eens maar heeft niet direct met dit topic te maken.
En aan de andere kant misschien juist wel want wie weet wat uiteindelijk asbest voor invloed heeft op vissen die langdurig gekweekt zijn/worden in water met een concentratie van deze materie?

Zit denk wel een verschil in Nederland en België.
In NL is het kraanwater chloor vrij en ook vrij van andere ongezonde zaken.
Wel is in sommige delen van NL het water erg hard en moet je het daarom mengen met osmose water of er andere trukken op los laten. Maar daar helpen die water middeltjes ook niet tegen.

Dus ja zonde van je geld.

Inderdaad Belgie of Duitsland kan het water heel anders zijn als hier, mijn leiding water is PH 7,2 GH 8 en KH 7 verder geen nitraat of nitriet en geen Fosfaat of chloride te meten en deze waardes zijn het gehele jaar door het zelfde.
Magnesium is ook matig dat kan ik goed zien aan mijn waterkoker waar ik weinig aanslag op het verwarming element ziet, zijn allemaal maar kleine dingen hoe je kan zien wat je leiding water is.
Hoe harder het water des te meer kalk en magnesium aanslag in je wasmachine en des te meer wasmiddel je nodig hebt dan voor geschreven om het schoon te krijgen, tja gewoon scheutje natuur azijn toevoegen en het water wordt zachter en dus ook minder wasmiddel.
Als een PH en GH te hoog is dan voeg ik gewoon wat natuur azijn toe tot de juiste waarde, en dat doe ik al 35 jaar zonder problemen met ook aquarium water dat ik ververs.
0.68cent de liter en koop maar eens een flesje om je PH en GH en KH te verlagen dan ben je al gauw gemiddeld 15euro kwijt :Dk zo maar weg... terwijl natuur azijn vrijwel het zelfde doet en ook niet schadelijk is.

Boskoop is natuurlijk geen vergelijking voor de rest van Nederland! 😉
Waterleidingen met asbest kunnen geen kwaad zeg je,daar zijn een hoop andere mensen het toch niet mee eens maar heeft niet direct met dit topic te maken.
En aan de andere kant misschien juist wel want wie weet wat uiteindelijk asbest voor invloed heeft op vissen die langdurig gekweekt zijn/worden in water met een concentratie van deze materie?

Dat zou ik niet 123 weten of dat zo is, ik kweek ook geen vis en ik ken ook geen mensen die wel kweekte dit kunnen bekrachtigen of dat dit waar is.

Dat gaat een kweker ook niet weten,zal dan dmv een uitvoerig wetenschappelijk onderzoek gedaan moeten worden maar aangezien onderzoekers het met elkaar nog niet eens zijn wat de invloed op de mens is zal dit waarschijnlijk ook niet zo makkelijk zijn neem ik aan.
Daarom zeg ik,men weet het gewoon allemaal niet wat precies de effecten van oa onze bouwsels precies op mens en dier heeft.

Inderdaad Belgie of Duitsland kan het water heel anders zijn als hier, mijn leiding water is PH 7,2 GH 8 en KH 7 verder geen nitraat of nitriet en geen Fosfaat of chloride te meten en deze waardes zijn het gehele jaar door het zelfde.
Magnesium is ook matig dat kan ik goed zien aan mijn waterkoker waar ik weinig aanslag op het verwarming element ziet, zijn allemaal maar kleine dingen hoe je kan zien wat je leiding water is.
Hoe harder het water des te meer kalk en magnesium aanslag in je wasmachine en des te meer wasmiddel je nodig hebt dan voor geschreven om het schoon te krijgen, tja gewoon scheutje natuur azijn toevoegen en het water wordt zachter en dus ook minder wasmiddel.
Als een PH en GH te hoog is dan voeg ik gewoon wat natuur azijn toe tot de juiste waarde, en dat doe ik al 35 jaar zonder problemen met ook aquarium water dat ik ververs.
0.68cent de liter en koop maar eens een flesje om je PH en GH en KH te verlagen dan ben je al gauw gemiddeld 15euro kwijt :Dk zo maar weg... terwijl natuur azijn vrijwel het zelfde doet en ook niet schadelijk is.
Hoeveel azijn voeg je dan toe bij elke water verversing ed ?

Voor de was is er ook een prima alternatief namelijk de wasnoot.

Hoeveel azijn voeg je dan toe bij elke water verversing ed ?

soms 5ml tot 10ml op 10 liter water daalt de PH van 7,2 naar 6.8 en GH 8 naar 6 en de KH van 7 naar 4 , dus ja het werkt.

Ik weet niet onder welke steen jij zit. Maar hier in huis (bouwjaar 2008) zitten gewoon koperen leidingen.

Dat zijn koperen leidingen op rol, met een kuststof buitenkant.

Daarnaast kan dit ook geheel geen kwaad. Want de waterleiding mij. houd het water op een hoge pH. Minimaal 7,8.

En een watervoorbereider haalt de metalen niet uit het water. Deze bind de metalen. Gewoon een chelaat. Net als in plantenvoeding.

Ik weet niet onder welke steen jij zit. Maar hier in huis (bouwjaar 2008) zitten gewoon koperen leidingen.

Dat zijn koperen leidingen op rol, met een kuststof buitenkant.

Daarnaast kan dit ook geheel geen kwaad. Want de waterleiding mij. houd het water op een hoge pH. Minimaal 7,8.

En een watervoorbereider haalt de metalen niet uit het water. Deze bind de metalen. Gewoon een chelaat. Net als in plantenvoeding.

De Koperzouten zijn giftig, maar koper is ook een essentieel element, dit wil zeggen dat de mens koper in kleine hoeveelheden nodig heeft.
Koper en koperoxide zijn normaal niet oplosbaar in water, het gebruik in leidingen kan dus geen kwaad (anders zou men het ook niet mogen gebruiken). Wanneer kan het koper wel oplossen, als het water te zacht is. Zacht water is nl. agressief, het lost metalen (gedeeltelijk) op.
Water met een zekere hardheid zorgt voor een beschermend kalklaagje op de leidingen en dan is er helemaal geen gevaar meer voor het oplossen van koper. Bij het installeren van een ontharder moet je er dan ook steeds zorg voor dragen dat niet alle hardheid wordt verwijderd.

Wat betreft het koper in drinkwater mag het gehalte niet hoger zijn dan 2 mg/l. Voor metalen zoals lood, kwik, cadmium is het maximum veel lager (tussen 1 en 10 µg/l). Dit duidt erop dat koper minder schadelijk is dan de andere metalen.
P.S Koper in kleine hoeveel heden zijn al schadelijk voor vissen en andere water dieren, waarom gaan van koper Hydra's dood in een aquarium en Garnalen en kreeftjes er ook aan dood daarom wordt er vaak voor kunststof buizen gekozen bij nieuwbouw niet alleen veiliger wegens koperzouten die kunnen vrij komen bij zacht water met een lage PH !! maar ook omdat het goedkoper is.
Dus daarom wordt in onze regio GEEN koper meer gebruikt omdat hier hier het water matig hard is met een PH van 7,2 ! dat zal het verschil zijn per regio en hardheid van het leidingwater.
Ik heb niet beweerd dat waterverbeteraars metalen uit het water halen maar deze BINDEN en als je metalen uit het water wil halen moet je dat via chemische filteren doen, dus inderdaad chelaat !
Misschien moetje even beter lezen voordat je zulke reacties maakt.

Laatst bewerkt:
Onderstaande advies heb ik eens gekregen van bigsmoke n.a.v. een apistogramma die een flink ontstoken oog had tot achter de kieuwen. Het beestje kan een minder gezond exemplaar geweest zijn o.i.d. , maar kan ook kwetsbaarder zijn geworden door het leidingwater.
Voorheen gebruikte ik geen waterverbeteraar, omdat ons leidingwater gewoon van goede kwaliteit is. Ik ben vanwege onderstaand advies het gaan gebruiken en hoop er op dat mijn apisto's langer zullen leven. Onderstaand advies was mei j.l. en sindsdien geen sterfgeval gehad. Of het helpt ?? Wie weet!!
Ik had nog filtermedium in mijn kast staan en ben het weer gaan gebruiken.

Kraanwater is ontdaan van ALLE organische stoffen en heeft een bijtende werking op de slijmhuis van waterdieren, door eemn waterbereider et gebruiken, voeg je weer organische stoffen toe die de slijmhuid van je dieren beschermd. That's all. Wat anderen ervan vinden laat ik voor hun rekening.

.

Dus daarom wordt in onze regio GEEN koper meer gebruikt omdat hier hier het water matig hard is met een PH van 7,2 ! dat zal het verschil zijn per regio en hardheid van het leidingwater.
Misschien moetje even beter lezen voordat je zulke reacties maakt.

Mijn reacties zijn gericht aan 90% van Nederland! Net zoals deze:

Niet iedereen snapt dat jij het over Boskoop hebt!

In leidingwater zitten geen zware metalen ! zoals op veel flesjes staat dat deze ze zullen ontbinden en omzetten naar veilige stoffen, ja aan me hoela probeer jij maar eens op een veilige manier zware metalen uit het water te halen zonder schadelijke stoffen te gebruiken om ze te verwijderen.

Ik kan heel goed lezen!

En dan zijn ze veilig. Zoals op het flesje staat.

Dit is een Nederlands aqua forum! Dus je informatie moet relevant zijn voor Nederland. Slootwater zal ook in 75% van Nederland niet bruikbaar zijn. Dus ik zou dit ook zeker niet op een forum plaatsen.

Mijn reacties zijn gericht aan 90% van Nederland! Net zoals deze:

Niet iedereen snapt dat jij het over Boskoop hebt!

Ik kan heel goed lezen!

En dan zijn ze veilig. Zoals op het flesje staat.

Dit is een Nederlands aqua forum! Dus je informatie moet relevant zijn voor Nederland. Slootwater zal ook in 75% van Nederland niet bruikbaar zijn. Dus ik zou dit ook zeker niet op een forum plaatsen.

Zucht...... :koffie:

De vraag over waterbereiders die metalen e.d. binden en over plantenmest met extra Fe -toevoegingen kun je ook zo beantwoorden:

Gebruik in je bak als bodemmedium wat je wil, maar meng in een "onderlaag" van 2 cm dik ongeveer 1 KG lateriet/ m2 en houd je nauwkeurig aan deze dosering.
Doe daar gewoon de rest van je bodemmedium bovenop. Je hebt nu een vrijwel eeuwigdurende bron van FE welke langzaam uit het lateriet sijpelt en werkelijk jarenlang je planten van FE en daaraan gekoppelde sporenelementen voorziet. Dit is gestoeld op persoonlijke ervaring van mij en pak 'm beet, zo'n 10 andere oude rotten in het vak die ik vaak spreek en waarmee ik diverse aqua dingetjes bespreek.

Daarnaast is een goede waterbereider zo ingericht dat hij geen sporenelementen bindt, een van de weinige merken die dat voor mekaar heeft gekregen is Sera Aquatan.
Wat ook belangrijker is in dit verhaal is de toevoeging van plantenmest bij iedere waterwissel, de taak van plantenmest is niet alleen planten voorzien van voedingsstoffen, maar ook het binden ( en dus onschadelijk maken) van juist die stoffen die schadelijk zijn voor de waterfauna, zoals bijvoorbeeld koper.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan