Wat is er nieuw

Filter nieuw aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
De komende week hoop ik een nieuw aquarium aan te gaan schaffen, een Juwel rekord 800. Nu lijkt het me verstandig om het nieuwe filter te enten met bacteri�n uit mijn huidige aquarium.

In mijn huidige aquarium zit een superfish filter met een holle ruimte in de filterspons. Hier zou ik nu alvast een aantal dagen een flinke pluk filterwatten in kunnen doen, die ik daarna overzet naar het Juwel filter. (Ik hoop dat daar ergens plek voor is. In het filter zit standaard kool, die ik er eigenlijk uit wil halen, dus misschien passen de filterwatten daar in).

Dit is verstandig om te doen of is er een betere methode om het filter te enten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Wil je het oude aquarium houden of is het nieuwe aquarium ter vervanging van het oude? Indien het ter vervanging is zou je ook het gehele filter over kunnen plaatsen, anders is het wel handig om wat filtermateriaal over te zetten en misschien wat water uit het oude aquarium halen.

Zelf zou ik voor de zekerheid toch het aquarium gewoon rustig enkele weken laten indraaien.

Het huidige aquarium blijft bestaan, maar de vissen gaan naar het nieuwe aquarium verhuizen. Er komt een nieuwe bodem in, maar ik wil wel proberen om wat oud water over te zetten. De bedoeling is om het 'gewoon' in te laten indraaien en vooral ook rustig de vissen over te zetten zodat er niet gelijk een grote belasting ontstaat (als ze zich tenminste met een paar tegelijkertijd laten vangen).
Het enten was meer een geval van 'baat het niet dan schaad het niet' ;-).

Neem gewoon lekker de tijd om het nieuwe aquarium 3 weken te laten indraaien,zit je zeker veilig.

Nou, het duurt allemaal toch al langer dan gepland, omdat ik heel hard aan het twijfelen ben of het niet toch een Rio125 wordt i.p.v. een Rekord800 (ook vanwege de capaciteit van het filter), dus die paar weken indraaien maakt dan ook niet meer uit ;-).

Sinds gisteren heb ik mijn nieuwe aquarium (het is een Rio125 geworden) en morgen wil ik beginnen met het plaatsen van de bodem, het filter enz. Ik heb vandaag nog extra filtermateriaal (keramische pijpjes) gekocht, dat ik er in wil zetten i.p.v. de nitraatverwijderende spons. Als ik wat oude filterwatten van mijn andere aquarium in het nieuwe filter wil plaatsen, waar kan ik dat dan het beste doen, bij de watten, bij de sponzen of bij het keramische filtermateriaal of kan ik het beste overal een klein plukje stoppen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan