Filter/nofilter

Moraal van het verhaal?
(Hob) filters met actieve kool(spons) zijn geen kl*oten waard.
 
Beetje een saai experiment dat ineens afgebroken wordt omdat het filter stuk is. Ik denk ook dat het te maken heeft met de actieve koolspons in het filter die voedingstoffen voor de planten uit het water haalt en dat je hierdoor het verschil ziet.
Nu is het wel zo dat veel pompjes met actieve kool komen en dat mensen zich niet realiseren dat het voor een aquarium met planten helemaal niet zo goed is. Op zich dus wel iets om in ons achterhoofd te houden.
 
Het is inderdaad jammer dat veel fabrikanten dat kool in de filter stoppen en de reden kan ik zo niet bedenken. Ja wellicht denken ze dat wanneer de planten het minder goed doen dat men dan weer van alles gaat kopen om het probleem te verhelpen en zo de fabrikanten onnodig spekken.
 
Het is inderdaad jammer dat veel fabrikanten dat kool in de filter stoppen en de reden kan ik zo niet bedenken. Ja wellicht denken ze dat wanneer de planten het minder goed doen dat men dan weer van alles gaat kopen om het probleem te verhelpen en zo de fabrikanten onnodig spekken.
Ik denk dat dit deels waar is. Actieve kool is na een paar weken uitgewerkt en het geeft het water een heldere kleur dus niets vermoedende (beginnende) aquarianen denken dat het filter super-goed werkt want het water is helder en omdat het snel uitgewerkt is moeten ze terug komen voor een nieuwe cassette elke paar weken. Ik vermoed dus dat het er in zit voor de schijn van een goed werkend filter en de verhoogde verkoop van die cassettes.
 
Ik denk dat dit deels waar is. Actieve kool is na een paar weken uitgewerkt en het geeft het water een heldere kleur dus niets vermoedende (beginnende) aquarianen denken dat het filter super-goed werkt want het water is helder en omdat het snel uitgewerkt is moeten ze terug komen voor een nieuwe cassette elke paar weken. Ik vermoed dus dat het er in zit voor de schijn van een goed werkend filter en de verhoogde verkoop van die cassettes.

Ik ben uiteraard niet bekend met de beweegredenen van alle fabrikanten, maar in de gebruiksaanwijzing van de Eheim classic 2215 staat een reden opgegeven voor de aanwezigheid van de koolmat in hun filters bij aankoop.

Screenshot_20200530_112710_com.android.chrome~2.jpg


Ik vind er wel logica in zitten, alhoewel we de mat zelf altijd bewaren voor het geval we hem nodig hebben.
 
Ik denk dat dit deels waar is. Actieve kool is na een paar weken uitgewerkt en het geeft het water een heldere kleur dus niets vermoedende (beginnende) aquarianen denken dat het filter super-goed werkt want het water is helder en omdat het snel uitgewerkt is moeten ze terug komen voor een nieuwe cassette elke paar weken. Ik vermoed dus dat het er in zit voor de schijn van een goed werkend filter en de verhoogde verkoop van die cassettes.
In deze situatie, in een aquarium waar amper tot geen tannines ed aanwezig zijn zal de kool wel langer meegaan.
De reden waarom er steeds actieve kool in een filter zit is zeer simpel.
Mensen(lees beginnende aquarianen) willen cristalhelder water. Als hun nieuw stuk hout kleur gaat afgeven en de filter haalt dit er niet uit, zijn ze boos op de fabrikant omdat die een slechte filter maken.
'k denk dat je meer of goed genoeg weet dat zo goed als iedere beginneling denkt dat een filter alles goed maakt aan water.
 
In deze situatie, in een aquarium waar amper tot geen tannines ed aanwezig zijn zal de kool wel langer meegaan.
De reden waarom er steeds actieve kool in een filter zit is zeer simpel.
Mensen(lees beginnende aquarianen) willen cristalhelder water. Als hun nieuw stuk hout kleur gaat afgeven en de filter haalt dit er niet uit, zijn ze boos op de fabrikant omdat die een slechte filter maken.
'k denk dat je meer of goed genoeg weet dat zo goed als iedere beginneling denkt dat een filter alles goed maakt aan water.
Ja precies, dat zei ik toch ook met iets andere woorden?
 
Aktiefkool als dat gebruikt is is het niet zo raar dat de planten aftakelen..
Maar zolang je geen vis in een aquarium doet of zeer lage bezetting heb je ook vrijwel geen filter nodig om planten goed te laten groeien dus wat het ook bekracht dat water circulatie helemaal niet zo belangrijk is als men beweerd.

Er waren mensen die enkel planten in het aquarium hielden zonder vissen en daar stond geen filter op en ook geen lucht pomp wel een voedingsbodem en zo nu en dan werd er een beetje pokon kamerplanten voeding toegevoegd.
En ja de planten deden het gewoon prima alleen je ziet vrijwel niemand meer in de hobby die alleen planten houd in een aquarium zonder garnalen of vissen, maar ik heb in een ander topic ook al gezegd dat je echt geen 5x debiet nodig hebt als je weinig of geen vissen hebt en circulatie voor planten vrijwel niet nodig is omdat je een natuurlijk circulatie krijgt.
opgewarmd water boven in het aquarium door een lamp en met op de bodem iets kouder zal je langzame circulatie krijgen en dus ook je voedingstoffen transporteren dat traag gaat dus de planten veel meer tijd hebben om dit op te nemen.

Ik durf gerust een 350liter aquarium op te zetten met planten met klein bestand aan vis (10stuks zampjes of danio's) zonder filter... je zal zien dat het gewoon kan zonder problemen.
Maar de natuur werkt toch ook zo daar staat toch ook geen filter op te draaien en zwemmen er geen per 10liter 1 vis in, in de natuur is het vaak 1000liter water per vis ..
 
Terug
Bovenaan