Wat is er nieuw

filter opeens veel zwakker

rikkertjacob

Well-known member
Lid geworden
6 april 2016
Vandaag heb ik mijn water ververst en zag ik dat mijn filter opeens veel minder goed werkte dan in het begin ik het filter nu zon 3 weken ik weet niet of dit normaal is bij een filter. Ik kon verder ook niet goed zien of er wat verstopt zit in het filter. Zal ik hem dan uit elkaar moeten halen of zal het ergens anders aan liggen?

Als de stroming echt veel minder is dan zou ik eens naar de watten kijken om mee te beginnen.
Vaak moet je de filterwatten wel om de 14 dagen uitspoelen of vernieuwen.

Inderdaad, de filterwatten of sponzen zullen wel wat verstopt zijn gaan zitten. Filterwatten kun je gewoon vervangen. Sponzen (als het nodig is) licht uitspoelen in aquariumwater. Daarna zou hij weer prima moeten lopen 😀

Vaak is dat wel de oorzaak ja. Na 3 weken kan er met de sponzen weinig aan de hand zijn denk ik tenzij je erg veel vuil in de bak hebt zweven.

Ligt aan het filter, bij mijn interne filter waren de sponzen binnen 2 weken echt wel dichtgeslibd. Met de externe heb ik dat probleem niet meer. Nu 1 keer per maand de watten schoon maken en 1 keer per 2 maanden de sponzen 😀

Het is wellicht handig om te weten om welk type filter het gaat. Bij een interne (binnen) filter is het prima mogelijk dat de spons wat moet worden uitgespoeld. Dan heb je in de regel ook geen filterwatten denk ik (vaak niet tenminste).

ik heb een ehiem aquabal 2402 met filter sponzen erin. hoe kan ik deze dan het beste uitspoelen want voor 2 weken terug heb ik het filter lichtjes schoon gemaakt inder de kraan en toen had ik ineens een nitriet piek. (aquarium winkel zei dat ik dit niet meer moest doen omdat ik op deze manier teveel bacterien dode).

Wat is het voordeel van filter watten ten opzichte van filter sponsen?

Filterwatten halen vaak het hele fijne vuil er nog uit maar niet alle filters hebben filterwatten.
Bij het uitspoelen gaan er wel bacterien verloren natuurlijk. Dus het is even afwegen odf dit nu echt nodig is en dat kan ik moeilijk vanaf hier inschatten. Je bak draait nog maar kort dacht ik dus je moet eigenlijk zo min mogelijk aan je filter doen de eerste maanden.
Zien de sponzen er ook echt vies uit al dan?

Zelf zou ik voor een buitenfilter gaan. Je hebt dan meer filtermassa en je hebt geen filter in het zicht hangen. Maar zoiets moet de TS natuurlijk zelf bepalen 😉.

SaskiaZ zei:

+1
Goeie tip..

Uitspoelen van de sponzen in aquariumwater of lauw kraanwater zou geen problemen mogen opleveren qua filtering.
Dat je dat om de x-aantal weken moet doen is niet ongebruikelijk trouwens.

Maar inderdaad, een extern-potfiltertje vraag veelal minder onderhoud wat dat betreft, dus dat is de overweging misschien waard.

ik heb zojuist me filtersponsen een eetje schoongemaatk. (waarschijnlijk veel te veel) en me filter pompt weer zoals eerst.

is die uitbreiding een nuttige extra of valt het wel mee? iemand ervaring met de uitbreiding

Mooi dat het is opgelost. Je kan ook om de 2 weken bijvoorbeeld 1 spons licht uitspoelen. En dan 2 weken later weer de andere spons.

zo n uitbreiding is altijd nuttig natuurlijk 😀 je hebt dan weer een "mandje" extra zodat je meer biologische/mechanische filtering hebt. op welk formaat bak draait deze aquaball eigenlijk?

de aquaball draait op een 80-40-35cm bak co 115-120L netto. kreeg dit filter er bij aanschaf bij. moet fftjes sparen voor een goede externe buiten filter maar dat duurt nog wel fftjes.

buitenfilter is idd stuk beter, maar tot die tijd voldoet dit ook nog prima hoor.

Met andere woorden, dit voldoet prima. 😉
Binnen/buiten.. ze hebben beide hun voor en nadelen, nadeel van een binnenfilter -zeker op basis van sponzen- is dat je vaker zult moet 'ontstoppen'. Maar mits je dat doet, is er niets mis met een binnenfilter.
Heb hier ook wel binnenfilters draaien op bakken waar anderen meestal voor een buitenfilter gaan.

Of je de extra module nodig hebt.. weet ik niet, wel kan het geen kwaad.
Eventueel zou je daar ander filtermedium in kunnen doen (neem ik aan) zodat de boel niet zo snel verstopt raakt.

aan wat voor ander filter materiaal zou ik dan moeten denken?

Gesintert glas of keramiek oid.. denk aan Siporax, Substrat Pro of keramieke hulzen bv.
Dat slipt eigenlijk niet/zelden dicht maar bied wel een groot filteroppervlak.

Ik heb zelf de aquaball met 1 mandje extra draien op een 80cm,vandaar. Ik heb zelf ook zitten denken aan andere ulling voor 1 mandje. Jemoet wel iets kleins hebben, er zit binnenin dat filter een staaf, bioballen enz passen niet/passen er maar een paar in. Ik denk dat ik keramische pijpjes door demidden ga zagen ofzo... Of isschien de mini versie uit mijn kaduuke fluval edge, dat zal wel passen.

Hee, idee :!

De inhoud van een doosje Juwel Cirax werkt in dit soort gevallen heel aardig.

Heb hier altijd sera mini siporax in de kleine binnenfilter gehad en dat werkte ook prima.

Je kunt (voorlopig) ook je filterspons in de lengte doormidden snijden of knippen.
De ene week doe je de ene kant, de andere week de andere.
Zo behoudt je en je doorstroming en je bacterien beter in stand.

Goed ID Sanneke

Mascha&Ivo zei:
De inhoud van een doosje Juwel Cirax werkt in dit soort gevallen heel aardig.

Ik heb er nog een uitbreiding bijgehaald, dus nu 4 filter'units' + motorgedeelte op een 40cm hoge bak, past precies 😀

En inderdaad een bakje cirax erbij, wel lastig bakje om open te krijgen maar de inhoud is inderdaad perfect voor dit soort binnenfilters ja. Ik zag dat er ook een 'pro' versie is van de aquaball filters, die hebben wel dit soort vulling erbij zitten ipv alleen maar sponsjes.

Een extern filter was nog beter geweest natuurlijk, maar in de kast waar deze bak staat heb ik daar geen plek voor, dus dit is mijn enige bak met intern filter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan