Wat is er nieuw

Filter overzetten

Liekexx

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Leeftijd
24
Hoihoi allemaal,
Ik wil over een tijdje mn betta in een andere aquarium zetten door ouderdom. Ik heb nu een eheim 150 op mn 60 liter bak, waarbij een aquaflow 200 draait omdat ik de eheim wilde laten draaien maar dan moeten natruulijk eerst de bacteriën daarheen verhuizen. Die draait nu ongeveer een week waarbij ik alle sponzen erin heb laten zitten van het oude filter. Gisteren heb ik 2 sponsjes eruit gehaald (nog 3/4 zit in de aquaflow) waarbij ik hoop dat over 3 weken alle bacteriën in de eheim zitten en ik de aquaflow eruit kan halen. Nu heb ik de 2 sponsjes in een kleiner filter gedaan (waar ze precies in passen) voor mn betta die gaat verhuizen. Daar zitten dus alle bacteriën nog in. Hoe lang zou ik die moeten laten draaien voordat ik de betta erin kan doen. Normaal zou ik zeggen 4 weken, maar omdat alle bacteriën nog in de sponzen zitten, denk ik dat het sneller gaat, maar hoe snel is de vraag. Hebben jullie adviezen of ervaringen?
alvast bedankt!!

Bijlagen

• 67287FF6-B610-42A2-81D7-3867A187EFFC.jpeg
    67287FF6-B610-42A2-81D7-3867A187EFFC.jpeg
    391.8 KB · Weergaven: 74
  • 4AF5E6A3-9EF2-48BD-A5B7-E081142C06E2.jpeg
    4AF5E6A3-9EF2-48BD-A5B7-E081142C06E2.jpeg
    607.6 KB · Weergaven: 68
  • A13A6495-3DDF-4868-B249-7CCF1B6340C6.jpeg
    A13A6495-3DDF-4868-B249-7CCF1B6340C6.jpeg
    188 KB · Weergaven: 73
Even om het op een rijtje te krijgen want het is me niet direct duidelijk:
- Je wilt de filtering van de oude bak door de eheim laten overnemen?
- Zo ja, is de bedoeling dat die de aquaflow geheel gaat vervangen? Of ga je daar ook nog iets doen met de overgebleven 3/4e van de sponzen?
- de betta komt dus in een aparte bak met die 2 sponzen uit de aquaflow in een nieuw filter?
- Wat is de visbezetting van de oude bak?

Als de betta (voorlopig) de enige bewoner wordt van de nieuwe bak, én je neemt wat oud filtermateriaal mee zoals je zegt, dan kun je hem al prima overzetten hoor. 🙂 Je hebt planten zat zo te zien, en die nemen ook al veel afvalstoffen op.

Even om het op een rijtje te krijgen want het is me niet direct duidelijk:
- Je wilt de filtering van de oude bak door de eheim laten overnemen?
- Zo ja, is de bedoeling dat die de aquaflow geheel gaat vervangen? Of ga je daar ook nog iets doen met de overgebleven 3/4e van de sponzen?
- de betta komt dus in een aparte bak met die 2 sponzen uit de aquaflow in een nieuw filter?
- Wat is de visbezetting van de oude bak?

Als de betta (voorlopig) de enige bewoner wordt van de nieuwe bak, én je neemt wat oud filtermateriaal mee zoals je zegt, dan kun je hem al prima overzetten hoor. 🙂 Je hebt planten zat zo te zien, en die nemen ook al veel afvalstoffen op.
Je snapt hem helemaal! De eheim neemt de 60 liter bak helemaal over. Met de andere 3/4 van de sponzen weet ik nog niet wat ik doe..😳 de betta is idd de enige bewoner en een paar slakjes.

in de oude bak zitten 5 Cory’s en nu de betta dan nog. Ik weet niet wat ik er nog bij wil doen en OF ik er überhaupt nog wat bij wil doen😊

Mijn telefoon slaat op hol, help! XD hoe verwijder ik die extra berichten

Volgens mij kun je dat niet zelf doen. Ik heb geen idee hahaha

Done.

Als je wat verwijderd of aangepast wil hebben kan je dat altijd even via de rapporteerknop vragen dan ziet een beheerder dit :!

Maar binnen de 20 minuten kan je zelf je post bewerken of verwijderen, vaak moet je je telefoon dan even landscape houden om de knoppen daarvoor onderin de post te zien.

😄 toch sportief beide berichten geliked zie ik.

Wat ik zelf zou doen in dit geval is de 3/4e sponzen overzetten in de eheim. Maar alleen als dat te doen is zonder al te veel met die sponzen te klooien; als het een knip- en plakwerk wordt met veel verstoring, is dat niet handig.

Het oude materiaal draait dan gewoon door. Als de stroming in de bak dan verder enigszins vergelijkbaar blijft (er vindt heel veel filtering buiten het eigenlijke filter plaats) dan komt het wel goed voor die paar cory's.

Maar binnen de 20 minuten kan je zelf je post bewerken of verwijderen, vaak moet je je telefoon dan even landscape houden om de knoppen daarvoor onderin de post te zien.

Ohja dan is dat het geweest! Dank je. Volgende keer überhaupt maar niet typen op een telefoon die het allemaal niet zo snapt. 😀

Laatst bewerkt:
Zelf laat ik de nieuwe altijd 4 weken naast de oude indraaien voor alle zekerheid. In je bodem zitten ook veel goede bacterien dus na 4 weken zit het normaliter echt wel goed.

Ja dat kun je dus ook nog doen. Geeft wellicht wat veel stroming.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan