Wat is er nieuw

Filter per ongeluk nacht uitgestaan...

• Onderwerp starter Onderwerp starter DierenMens
  • Startdatum Startdatum
D

DierenMens

Guest
Hoihoi,

Vanochtend trof ik mijn aquarium mistig aan. Wat bleek: het filter had de hele nacht uitgestaan� Ik controleer iedere dag, voordat ik ga slapen, of het filter aanstaat. Gisteravond kwam ik laat thuis en ik ben het vergeten te controleren, zul je net zien� Het filter heeft zo�n 12 uur lang uitgestaan. Op het internet heb ik gelezen dat je het filter eerst schoon moet maken i.v.m. dode bacteri�n, maar ik heb het filter zonder nadenken meteen weer aangezet... Wat voel ik me dom nu. :stom: Maar wat nu te doen?
Ik heb vanochtend de waterwaardes gecontroleerd en de KH waarde bleek te hoog. Ik heb net weer gecontroleerd, en de KH was weer gezakt naar een normale waarde.
Ik vroeg me af of dit hele gebeuren alsnog consequenties heeft, moet ik nog wat doen?
Alle vissen zien er wel goed uit en het aquarium is ook al minder mistig. Vanochtend trof ik wel ��n platy verticaal op de grond met haar kop naar beneden aan. Het zag er niet uit alsof ze wat aan het eten was o.i.d. Even snel op internet gezocht, maar toen ik na een paar minuten weer keek, zwom ze weer normaal rond. Ze ziet er wel iets bleker uit dan m�n andere platy, maar verder lijkt het normaal.

Wat informatie over mijn aquarium:
Juwel Rekord 800 (81 x 36 x 45);
Filter: Bioflow Super 500;
Temperatuur: 24 graden Celsius;
Vissen: stuk of 15 guppy�s, 2 volwassen platy�s (vrouwtjes) en 3 baby platy�s;
Een hoop planten;
Ik ververs het water iedere 2 weken, ongeveer 1/3 deel (gisteren nog gedaan).

Weet iemand mij te helpen? Alvast bedankt.

Eventueel kun je er een extra verversing doorheen gooien voor de zekerheid, ik bedoel dus 1 extra verversing tot aan de reguliere verversing.
Zou het verder gewoon lekker met rust laten.
Heb het zelf ook wel eens gehad en geen problemen geconstateerd bij vis of garnaal, dus het hoeft niet meteen tot rampen te leiden.

Het zal wel meevallen denk ik, ik heb ook eens gehad dat het pompje verstopt was en hierdoor er plotseling mee op was gehouden. Dit heeft niet voor problemen gezorgd.

Gewoon goed in de gaten houden, aan het gedrag van de vissen kun je vaak ook goed zien of alles nog in orde is.

Bedankt voor jullie reacties! Dit stelt me weer wat gerust. Ik zal het inderdaad even goed in de gaten houden. 🙂

Wat ik mij dan weer afvraag. Waarom stond het filter uit?
Blijkbaar staat het vaker uit, want je controleerd het expliciet.

Dus die oorzaak zou ik zeker eens verhelpen.

De platy kan wat versuft zijn geweest doordat er minder zuurstof in het water zat.
Geen stroming. Bacteriebloei, veel zuurstof verbruik.

Is niet zo erg dat ie ��n nachtje heeft uitgestaan.

Zoals al werd aangegeven, ��n verversing extra.

Vraag: als het geen probleem is dat het filter een nacht heeft uitgestaan, waarom dan wel die extra verversing?

Daar moet een reden voor zijn...
Plus: een extra verversing doen suggereert dat er w�l iets is dat moet worden rechtgezet.

Er zit iets tegenstrijdigs in dat advies, gevoelsmatig.

8 jaar lang deed ik s'nachts het filter uit. Zonder enig problemen te krijgen.

Mascha&Ivo zei:
Vraag: als het geen probleem is dat het filter een nacht heeft uitgestaan, waarom dan wel die extra verversing?

Plus: een extra verversing doen suggereert dat er w�l iets is dat moet worden rechtgezet.

Volgens mij bedoelt Mark hiermee "voor de zekerheid" waarschijnlijk is er geen probleem maar voor de zekerheid.

Als mij zoiets gebeurt dan meet ik enkele dagen erna wel de no2 voor alle zekerheid. Ik moet zeggen dat ik er ook nog geen problemen mee heb gehad. Maar dat is natuurlijk geen garantie 😉.

Dan is dus de vraag: voor welke zekerheid. Er moet erl iets zijn waar je bang voor bent of wat je voor wilt zijn anders ontbreekt de achtergrond van die zekerheid.

Wat Botia ook al aangaf. Filter uit, maar staat gewoon nog in het aquawater.
Dus ja...wel je zekerheid en waarom de extra verversen?
Joost mag het weten 😉

Mascha&Ivo zei:
Dan is dus de vraag: voor welke zekerheid. Er moet erl iets zijn waar je bang voor bent of wat je voor wilt zijn anders ontbreekt de achtergrond van die zekerheid.

De mensch vaart soms op ratio soms op instinct. Ik denk dta het iemand een veilig gevoel kan geven iets gedaan te hebben. Kwaad kan het iig niet.

Aquamuis zei:
Mascha&Ivo zei:

De mensch vaart soms op ratio soms op instinct. Ik denk dta het iemand een veilig gevoel kan geven iets gedaan te hebben. Kwaad kan het iig niet.

In zulke gevallen doe ik altijd een rondedansjuh bij mijn bak. Werkt ook 😀

Haha, voel me toch wel wat door de mand vallen hier.. 😉
Ik gaf inderdaad het advies voor een extra verversing.. en inderdaad vooral 'gevoelsmatig' denk ik, een beetje onder het mom van baad het niet dan schaad het niet, maar wie weet geeft het een goed gevoel?
Zelf zou ik het waarschijnlijk hebben gedaan varend op 'instinct' (inderdaad Aquamuis) en dus niet ratio 😉

Maakt toch niet uit Mark.
Ik ga ook vaak op mijn gevoel af en ervaringen.

peterdenhaag53 zei:
Aquamuis zei:
Mascha&Ivo zei:

In zulke gevallen doe ik altijd een rondedansjuh bij mijn bak. Werkt ook 😀

Zo gek is dat niet Peter, in Bimbambokko als je ziek bent verkleed de lokale medicijn man zich als panter danst 3 keer om je bed en pist over een dooie geit om je te genezen. Terwijl ie zwaar onder de invloed is...

Zo lang je maar niet aan een echte dokter vertelt dat je wel een soms je aquarium danst , al dan niet met de gordijnen open, zullen ze je meestal niet opsluiten.

Mascha&Ivo zei:

Ik heb eigenlijk ook gewoon het zelfde antwoord als Mark; op mijn post:

kellemes zei:
Haha, voel me toch wel wat door de mand vallen hier.. 😉
Ik gaf inderdaad het advies voor een extra verversing.. en inderdaad vooral 'gevoelsmatig' denk ik, een beetje onder het mom van baad het niet dan schaad het niet, maar wie weet geeft het een goed gevoel?
Zelf zou ik het waarschijnlijk hebben gedaan varend op 'instinct' (inderdaad Aquamuis) en dus niet ratio 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan