Filter pompkracht


StijnvdB

Well-known member
Lid geworden
22 maart 2021
Berichten
103
Leeftijd
32
Hi allen,

Ik heb op mijn rio 125 met een flink stuk hout dat de stroming kan stremmen een eheim experience 250 met 700L per uur (komt neer op iets meer dan 5x de aquarium inhoud per uur). Maar ik moet zeggen dat ik niet echt erg onder de indruk ben van de stroming die eruit komt. Andere mensen die tegen dit probleem zijn aangelopen? Ik heb zelfs nu een paar van de gaatjes van de spraybar afgeplakt, zodat er een water hardere stroming komt uit de overige gaatjes. Verder valt het mij op dat de ingang van de filter ook maar wat zwakjes aanzuigt.
Ik zit te denken om een Experience 350 aan te schaffen en de huidige op marktplaats te zetten (terugbreng regeling is alweer een maandje geleden verlopen :( ). De Experience 350 heeft een doorvoersnelheid van 1050L per uur wat neerkomt op ong 9x de inhoud per uur.

Iemand hier ervaring mee of een mening hierover? :) Ik ben bang dat de 350 misschien weer te veel van het goede is.

Ik kijk uit naar jullie reacties!
 
Ik heb op de Juwel Rio 125 altijd een 2213 gehad en dat beviel prima. Zijn degelijke potfilters en je kan altijd een 2215 nemen.
Maar wel raar dat de huidige niet voldoet want netto zou je altijd zo rond de 350 liter over moeten houden.
 
Thanks voor het antwoord, maar mijn huidig filter heeft al meer vermogen dan de classic 300 (620 l per uur)
 
Hi allen,

Ik heb op mijn rio 125 met een flink stuk hout dat de stroming kan stremmen een eheim experience 250 met 700L per uur (komt neer op iets meer dan 5x de aquarium inhoud per uur). Maar ik moet zeggen dat ik niet echt erg onder de indruk ben van de stroming die eruit komt. Andere mensen die tegen dit probleem zijn aangelopen? Ik heb zelfs nu een paar van de gaatjes van de spraybar afgeplakt, zodat er een water hardere stroming komt uit de overige gaatjes. Verder valt het mij op dat de ingang van de filter ook maar wat zwakjes aanzuigt.
Ik zit te denken om een Experience 350 aan te schaffen en de huidige op marktplaats te zetten (terugbreng regeling is alweer een maandje geleden verlopen :( ). De Experience 350 heeft een doorvoersnelheid van 1050L per uur wat neerkomt op ong 9x de inhoud per uur.

Iemand hier ervaring mee of een mening hierover? :) Ik ben bang dat de 350 misschien weer te veel van het goede is.

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Dat kan prima, ik heb de eheim 2073 als reserve van een 125 liter bak, ook 1050 l/h.

Ik zou bij het vergelijken van filters ook kijken naar het hogere wattage.
**Edit **
Extra opwaartse kracht is een extra puntje van aandacht.
 
Laatst bewerkt:
Stroming en distributie zijn 2 verschillende dingen.
Je kan nog zo’n groot filter in je aquarium hebben, als je met een homp hout een deadspot gaat creëren is dat vragen om problemen in mijn optiek.
Daarom ben ik over gegaan op RFG nozzles van VCA om zo het “obstakel” te omzeilen en de stroming erlangs te slingeren
 
Hi allen,

Ik heb op mijn rio 125 met een flink stuk hout dat de stroming kan stremmen een eheim experience 250 met 700L per uur (komt neer op iets meer dan 5x de aquarium inhoud per uur). Maar ik moet zeggen dat ik niet echt erg onder de indruk ben van de stroming die eruit komt. Andere mensen die tegen dit probleem zijn aangelopen? Ik heb zelfs nu een paar van de gaatjes van de spraybar afgeplakt, zodat er een water hardere stroming komt uit de overige gaatjes. Verder valt het mij op dat de ingang van de filter ook maar wat zwakjes aanzuigt.
Ik zit te denken om een Experience 350 aan te schaffen en de huidige op marktplaats te zetten (terugbreng regeling is alweer een maandje geleden verlopen :( ). De Experience 350 heeft een doorvoersnelheid van 1050L per uur wat neerkomt op ong 9x de inhoud per uur.

Iemand hier ervaring mee of een mening hierover? :) Ik ben bang dat de 350 misschien weer te veel van het goede is.

Ik kijk uit naar jullie reacties!
De debiet filter waardes die je van de producent krijgt zijn altijd bruto waardes. Zelf neem ik altijd de helft als netto waarde. In de praktijk blijkt dat je er dan nooit ver naast zit.
 
Zat al te denken om in de toekomst extra wavemakers aan te sluiten voor de deadspots
 
Stroming en distributie zijn 2 verschillende dingen.
Je kan nog zo’n groot filter in je aquarium hebben, als je met een homp hout een deadspot gaat creëren is dat vragen om problemen in mijn optiek.
Daarom ben ik over gegaan op RFG nozzles van VCA om zo het “obstakel” te omzeilen en de stroming erlangs te slingeren
Hoe kom ik er achter of die nozzle ook op een standaard jbl uitvoer mond past?
 
Toch, in theorie moet een Rio 125 echt prima te filteren zijn met een Eheim experience 250.
Zit het filter niet gewoon vol en moet die gereinigd worden oid? of is de rotor wat beschadigd wellicht.
 
Of de slangen vuil? Heb de slangen gisteren weer schoon gemaakt en ik zie enorm veel verschil weer
 
Hoevaak maak je de slangen gemiddeld schoon?
Zo min mogelijk 🤣
Het filter waar ik turf in heb moet echt een stuk vaker, eigenlijk wel eens in de 4 á 6 weken.
Het filter zonder turf.. sinds januari nu 2x gedaan.

Ik weet dat de meeste mensen het een stuk minder vaak doen, maar ik zie er echt veel vuil uit komen en ik zie duidelijk verschil in stroming.
 
Zo min mogelijk 🤣
Het filter waar ik turf in heb moet echt een stuk vaker, eigenlijk wel eens in de 4 á 6 weken.
Het filter zonder turf.. sinds januari nu 2x gedaan.

Ik weet dat de meeste mensen het een stuk minder vaak doen, maar ik zie er echt veel vuil uit komen en ik zie duidelijk verschil in stroming.
Zo min mogelijk. Vind het al veel hoor 2x sinds januari. Meestal 1x per half jaar is prima
 
Het filter was pas een week oud. Heb al gekeken naar het media maar zag er nog als nieuw uit. Buis ook prima. Verder was de aanzuigkracht en de stralen water uit de spraybar al zo vanaf het begin.

Zal anders ff kijken of ik een filmpje kan maken.
 
Het filter was pas een week oud. Heb al gekeken naar het media maar zag er nog als nieuw uit. Buis ook prima. Verder was de aanzuigkracht en de stralen water uit de spraybar al zo vanaf het begin.

Zal anders ff kijken of ik een filmpje kan maken.
Hoe lang zijn je slangen? En zitten er geen knikken in?
 
Ongeveer 1.2m denk ik. Het staat op de bodem van de juwel kast en gaat rechtstreeks naar boven, er zit wel een inline co2 atomizer op, misschien dat dat het ook wat stremt. En er zitten geen knikken in de slang.
 
Hierbij een filmpje, de stralen zijn nu krachtig genoeg maar dat komt omdat ik 2 gaatjes heb afgeplakt. Je ziet ook even de filteraanzuiger, daar valt al op dat het nauwlijks aanzuigt, de valisneria bewegen helemaal niet richting de aanzuiger.

P.s. ik heb het filmpje maar hoe upload ik het?

Ter info: ik heb toch maar de experience 350 aangeschaft, die extra kracht denk ik wel nodig te hebben.
 
Hi Benvo, zo heb ik het ook (zodat het co2 beter oplost). Alleen voor dit filmpje heb ik het even omhoog gehaald zodat de uitstroom beter te zien is :)
 

Terug
Bovenaan