Zou eerlijk gezegd niet weten wat de best keus is.
Daar moet ik me eerdaags eens in verdiepen.
Dat is sterk afhankelijk van de opbouw van een filter.
Als je echt poreus materiaal gebruikt. Zoals biohome, substrate pro, puimsteen(seachem matrix) dan moet je zorgen dat je al je mechanische reiniging voor het bio gebeuren hebt.
Dus eerst sponzen en watten. Echter is de opbouw van een een Eheim dan geheel onlogisch.
Siporax heeft in mijn optiek 2 functies. En deze benut ik dan ook zelf naar volle tevredenheid.
Doordat de siporax de vorm van holle pijpjes ( ouderwetse klei buisjes vorm) heeft. Heeft het dus ook een vuil vangende mechanische werking. Doordat in het buisje de stroming nagenoeg nihil is, zal vuil hierin neerslaan. En door de hoge porositeit dus ook een hoog biologische werking. Welke dan ook het ingevangen vuil weer afbreekt.
Dus als je het filter van onder tot boven vult met siporax krijg je dus een biologische en mechanische werking in een.
De plaats in het filter gaat dan op een natuurlijke weg de functie bepalen.
De eerder genoemde media heeft totaal geen mechanische reiniging. Het water stroomt er omheen. En het vuil stroomt er dus ook mee omheen. Dus daarom moet je dit vuil vooraf afvangen.
Zelf heb ik om die reden de substrate pro uit mijn filter gehaald. De watten zitten bij zeheim als laatst en liepen snel dicht.
Bij siporax dus haast niet meer.
Ik heb dus 1 mand met klei buisjes. Voor het ergste vuil. Deze kan ik dan ook grondig uitwassen.
De 3 manden daarna zijn gevuld met siporax. Hoe hoger in het filter hoe schoner de siporax blijft.