Wat is er nieuw

Filter set-up advies gevraagd

MrSolomon

Member
Lid geworden
29 januari 2022
Leeftijd
31
Beste Aquarianen,

Ik heb een vraagje over welk filtersysteem aan te raden is en welke filtermedia daarin moeten.

Momenteel heb ik draaien:
Juwel Vision 450 Orginele Binnenfilter (1000l/h), met daarin:
[Filterwatten]
[Groene Spons]
[Sera CrystalClear]
[Blauw grof(?)]

[Juwel Phorax]
[Juwel Cirax]
[Blauw fijn]

&

Een tetra 800 plus (790l/h), had ik nog.
Ik moet de volgorde even checken maar hier zit in;
- Standaard voorfilter
- CrystalClear v Sera
- CrystalClear v Superfish (kool & zeoliet)
- Plastic bolletjes
- Keramieke buisjes

Blijkbaar was het binnenfilter alleen niet voldoende. Hierover zijn de meningen wel verdeeld heb ik het idee.

Ik zit erover na te denken om een grotere pomp aan te schaffen op termijn, en/of de 1000l/h v Juwel te vervangen door een 1500l/h (alleen de pompkop)

De vraag is wat is een aanrader? De winkel zegt Oase Biomaster 850. Of JBL 1902

En voor nu, wat zijn de juiste filtermedia?
Ik wil sowieso erin hebben/eruit filteren:
- Silicaat [silicatex van JBL]
- Fosfaat
- Zweefdeeltjes (helder water)

Ik wil het water zo stabiel mogelijk hebben met zo min mogelijk algengroei.

Ik hoor graag jullie mening,

Groeten,
MrSolomon

Op zo'n bak zou ik zelf om het eenvoudiger te maken de bak vrij te houden van zichtbare alg, 2 grote externe filters plaatsen, misschien 2x de jbl 1902.

Daarin zou ik de, dacht ik bijgeleverde spons gebruiken, plus in beide 1 bakje met een liter siporax.

Zeker wanneer je de sponsen geregeld (eens in de 1 a 2 maanden) even uitknijpt, uitspoelt in aquariumwater, zal de zichtbare alg minder kans krijgen.
Ook zal door het mechanisch uitfilteren van het vuil door de sponsen, minder fosfaat ophopen in de bak. Een hoger dan gemiddeld fosfaatniveau, bruinalg anders dan tijdens het indraaien en staghorn zijn zaken die vaak samenhangen met onvoldoende circulatie in de bak en/of onvoldoende filtercapaciteit.

Wij hebben op een 325ltr bak 2x een filter vergelijkbaar met jbl1502, maar dat is, bij een betrekkelijk lage bezetting, niets teveel, zelfs aan de lage kant. We gebruiken daarbij nog een klein intern filter met watten voor extra uitvangen van zweefvuil.

Een hoge filtratie is niet perse nodig, maar het maakt het goed in balans krijgen en houden van je bak wel veel eenvoudiger.

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor de mooie reactie.
Echter word het me dan iets te prijzig, 2x JBL 1902..
Met 1 zuiver je het aquarium toch al volledig elk kwartier? Is dat niet voldoende?

De 1902 doet maximaal 1200ltr per uur. Dat betekent krap 3x per uur. Dat is niet veel.

Het is te doen, zeker wanneer de bak in balans is. Maar meer is gewoon makkelijker.

Dit is slechts mijn mening, op basis van mijn ervaring. Ieder doet gaandeweg zijn eigen ervaring op, en kiest z'n eigen manier. Ik hoop dat er meer adviezen komen, hopenlijk meer toegspitst op jouw wensen en situatie.

Kijk ook eens naar de Aquael Ultramax 2000.
Ik heb dit filter in gebruik en ben daar zeer te reden over.
Heb hem via eBay aangeschaft dat scheelde heel veel geld.

Hier draait een Juwel Rio 450 gewon op het binnenfilter.
Kraakhelder tot nu toe.

Wat voor vissen zitten er in je bak, echte woelers, of rustige zwemmers.

2x 1502 is ook goed of 1x 1902 1x 1502.

3x de bak is voldoende.

Heb je je fosfaatwaarde getest? En waarom wil je fosfaat eruit gaan filteren?
Tot op zekere hoogte is fosfaat een essentiële meststof voor je planten!
Overmatige algengroei voorkom je door te zorgen voor de juiste water waarden.
Belangrijk zijn: PH, KH, GH, NO3, PO4, Kalium, CO2 en de sporenelementen. Dmv een druppeltest kan je deze waardes controleren.
De bacteriën in je filter zorgen ervoor dat giftige stoffen zoals ammonium in nitriet worden omgezet naar de plantenmeststof nitraat (NO3).
Met de bekende filterwatten en/of sponsen filter je het zweefvuil eruit.
Verder heb je een pomp nodig voor voldoende circulatie in je aquarium, zodat de meststoffen goed verspreid worden door het gehele aquarium.
Dit kan je testen door bijvoorbeeld levend voer te geven of er is ook een melkachtig product te koop zodat je de verspreiding in je aquarium kan zien en beoordelen.
Als je al je planten lichtjes ziet bewegen in de stroming, dan heb je over het algemeen voldoende stroming.
Met alleen een groot filter los je je algenprobleem niet op.

De 1902 doet maximaal 1200ltr per uur. Dat betekent krap 3x per uur. Dat is niet veel.

Het is te doen, zeker wanneer de bak in balans is. Maar meer is gewoon makkelijker.

Dit is slechts mijn mening, op basis van mijn ervaring. Ieder doet gaandeweg zijn eigen ervaring op, en kiest z'n eigen manier. Ik hoop dat er meer adviezen komen, hopenlijk meer toegspitst op jouw wensen en situatie.
Doet de nieuwe 1902 moet 1900l/h?
Nja als ik het geld over had liggen dan had ik er zo 2 ingezet hoor haha. Maar aan €250 per pomp vind ik te duur.
Hier draait een Juwel Rio 450 gewon op het binnenfilter.
Kraakhelder tot nu toe.

Wat voor vissen zitten er in je bak, echte woelers, of rustige zwemmers.
Uhm ze verbouwen wel continue ja.
Negrofasciate dacht ik.

Heb je de standaard 1000l/h pomp erin?
Je kan 'm ook upgraden naar 1500 zag ik.
en heb jij dan geen last van die algopbouw tussen filter en het glas?
Heb je je fosfaatwaarde getest? En waarom wil je fosfaat eruit gaan filteren?
Tot op zekere hoogte is fosfaat een essentiële meststof voor je planten!
Overmatige algengroei voorkom je door te zorgen voor de juiste water waarden.
Belangrijk zijn: PH, KH, GH, NO3, PO4, Kalium, CO2 en de sporenelementen. Dmv een druppeltest kan je deze waardes controleren.
De bacteriën in je filter zorgen ervoor dat giftige stoffen zoals ammonium in nitriet worden omgezet naar de plantenmeststof nitraat (NO3).
Met de bekende filterwatten en/of sponsen filter je het zweefvuil eruit.
Verder heb je een pomp nodig voor voldoende circulatie in je aquarium, zodat de meststoffen goed verspreid worden door het gehele aquarium.
Dit kan je testen door bijvoorbeeld levend voer te geven of er is ook een melkachtig product te koop zodat je de verspreiding in je aquarium kan zien en beoordelen.
Als je al je planten lichtjes ziet bewegen in de stroming, dan heb je over het algemeen voldoende stroming.
Met alleen een groot filter los je je algenprobleem niet op.
Ja fosfaat was eerst hoger maar nu rond 0.5-1

Ik heb geen planten in de bak op dit moment.

Ik heb inmiddels een Juwel Eccoflow 1500 kop gekocht, daarmee ga ik de huidige kop van Juwel Eccoflow 1000 vervangen. Scheelt toch weer 500L/h.

Ik heb daarnaast JBL SilicatEx besteld, Silicaat wil ik eruit filteren (heb bruine aanslag sinds kort) en die doet ook meteen Fosfaten filteren.

Ik ga vandeweek de filters schoonmaken en eens zien hoe de bak er dan over een week of paar dagen bijstaat.

Ik hou de nieuwe pompen in mn achterhoofd, maar wil voor nu even kijken wat ik zo kan doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan