Wat is er nieuw

Filter sterkte

• Onderwerp starter Onderwerp starter AquariaManiak
  • Startdatum Startdatum
A

AquariaManiak

Guest
Beste aquarianen,

Is een 50 liter p/u filter sterk genoeg voor 54 liter bak ? Ik heb namelijk nieuwe plantjes die ik niet zo goed had uitgespoeld en de vieze dingetjes zitten er al een dag in.

50 liter per uur is veel te weinig. Zelf heb ik er nu 450 liter per uur op staan, maar ergens tussen 300-500 liter per uur lijkt me prima.

Biologist zei:
50 liter per uur is veel te weinig. Zelf heb ik er nu 450 liter per uur op staan, maar ergens tussen 300-500 liter per uur lijkt me prima.

Op een 50L bak?

Een bruto pomp volume van 6 x de inhoud van je aquarium is een redelijke norm. Heb je veel en verontreinigende vissen dan mag het probleemloos nog iets hoger liggen. Wel opletten dat je de stroming ook voor de vissen prettig maakt, maar middels een sprakbay is deze ook prima te verdelen

6x Vind ik al behoorlijk sterk, maar soit. 🙂
(toch voor een externe pomp 😉 )

Voor een externe filterpomp:
Zorg voor een pompkracht van 3x de bakinhoud per uur om 1-1.5x per uur effectief over te houden.
Per 100 liter aquariumwater zou je 1-1.5 liter filtermedia moeten kunnen huishouden.

Met een interne filter:
3-5x de bak per uur.

Een interne filter heeft een veel krachtigere pomp nodig.
Nochtans heeft zo'n interne pomp minder verlies zeg je?
Klopt. Maar met een interne filter doe je vooral aan mechanische filtering. Dan heb je veel meer pompkracht nodig.

Met een externe filter doe je(of zou je) vooral biologische filtering. Dan is de pompcapaciteit van ondergeschikt belang voor de filtering.

je hebt idd veel meer nodig...

Als voorbeeld

Op mijn 40 liter bak heb ik de pick up 60 (150-300 l/uur) deze werkt super!
Op mijn 54 liter bak heb ik de pick up 160 (220-500 l/uur) deze werkt super!
Hier zat origineel het filter van superfish in (200-400 l/uur) deze werkte heel slecht

Waarom het ene filter beter werkt dan het andere weet ik niet.

Komt door de opbouw van de filter.
Sommige filters doen aan ghosting. Andere hebben dan weer slecht passende filtermedia.

Ghosting!!! Is dat erg spooky? :help:

Ik ga even googlen wat dit is.

Ghosting van de filter is dat er een deel water kortsluit in de filter.
Dat heb je vooral met filters met mandjes.
Dan gaat er een deel rechtstreeks van de ingang van de filter naar de uitgang.(beetje als de extender functie van de pro4 reeks van Eheim)
Het is moeilijk in te schatten hoeveel dit is. Maar je kan er van uit gaan dat lage kwaliteitsfilters dit meer gaan hebben. Denk aan tetra, superfish, sunsun, Jebao,...

Mondeo zei:
Biologist zei:

Op een 50L bak?

Jep, bij mij staat er een jbl e401 op. Heb niet het idee dat je daar een harde stroming aan overhoud of zo, dus moet prima kunnen. Vissen hebben er in ieder geval geen last van. En hij houdt het water lekker helder :thumbs: Denk overigens ook niet dat de filter die 450 liter per uur haalt hoor, maar dat is in ieder geval wat op de doos staat 😀

Als je de pompkop in een emmer water legt zal hij 450 liter per uur halen.

uit de handleiding zei:
Met een slanglengte van 1,50 m en bij gebruik van de meegeleverde filtermaterialen bereikt
de pomp in nieuwe of pas gereinigde toestand ongeveer de volgende volumestroomsterktes:
CP e401: 200 � 250 l/h
CP e701: 350 � 400 l/h
CP e901: 380 � 450 l/h
CP e1501: 800 � 900 l/h
CP e1901: 1100 � 1200 l/h
Wanneer deze waarden na verloop van tijd met ca. 50 % hebben afgenomen, is het tijd om
filtermaterialen en slangen schoon te maken

Bedankt voor de uitleg Jurgen!
Kon het zo snel niet vinden...

Stroming JBL en EHEIM is niet te vergelijken.JBL is zwakker ondanks dat er dezelfde hoeveelheid liters voor staan.Eigen ervaring.

Mondeo zei:
Stroming JBL en EHEIM is niet te vergelijken.JBL is zwakker ondanks dat er dezelfde hoeveelheid liters voor staan.Eigen ervaring.

Hangt van het wattage af.

Tegenwoordig is het een competitie om de zuinigste pomp.
Maar persoonlijk heb ik liever een pomp met wat meer wattage/opvoerhoogte.
Een pomp met meer wattage en dus meer opvoerhoogte kan meer druk steken en dus ook meer weerstand verdragen.
Zo gaan ze dus minder vertragen bij een vervuilde filter.

Laat JBL nu lagere wattage hebben.

Idd. vooral de e serie.

Maar zelfs eheim heeft de neiging te licht te gaan naar mijn mening.
bv mijn Eden 522 verbruikt 22watt om 1000l/u te verzetten.
Maar hij slibt v��l minder snel dicht dan mijn Eheim 2078 indertijd.

Een dompelpomp haalt 10000 l/u met 400 watt. Haalt wel wat druk, maar niet extreem. Kan wel water een verdiep omhoog krijgen.

Een tuinpomp pompt 1000 l/u en verbruikt 800-1000 watt. Maar doet dit bij 4-5 bar!
De opvoerhoogte draait meestal rond de 30 meter!

Meer wattage = meer kracht.

Dus kort samengevat:

Er is een filter nodig die 150 liter - 250 liter per uur (ongeveer) filtert.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan