Ik wilde opzoeken wat die bruine bolletjes nu precies doen, en wat het verschil is met hun keramisch materiaal. Helaas lijkt
www.aquatlantis.com er momenteel uit te liggen. Moeten we echt even naar kijken als die weer online is. In geen enkel ander filter dat ik ken worden bruine bolletjes gebruikt, en er zit veel verschil in soorten keramisch materiaal, maar voor nu zit je gewoon goed.
Doe jezelf en je beurs ook een plezier en frees die bakjes ter zijner tijd open zodat je het filtermateriaal naar believen kunt veranderen, uitwisselen en schoonmaken. Die filterwatten kun je bijvoorbeeld heel goed vervangen door gewone witte filterwatten. Dan betaal je voor een zak van 500 gram zo'n 5-6 euro.
Je hebt Vloeibaar Filtermedium (VMF) niet perse nodig hoor. Als je planten zachtjes bewegen weet je zeker dat je voldoende stroming hebt. Vloeibaar Filter Medium is zoals de naam al zegt geen poeder, maar vloeibaar, daar was ik denk ik wat onduidelijk in. Er zit wel een heel fijn poeder (in wat ik vermoed water) in. Die flessen moet je krachtig schudden voor gebruik om de suspensie goed in de vloeistof te verdelen.
12 uur is voor heel veel bakken teveel, zeker voor een bak die net is opgestart is het erg veel. Je moet denken, je hebt dan nog amper voedingsstoffen in je aquarium.Misschien heb je nog wel tekorten, dat kan ik zo niet inschatten. Hoe lang draait je aquarium nu?
Zelf ken ik de lampen die jij noemt niet. Het hangt er ook vanaf hoe fel je lampen zijn.
Ik vind je vraag best lastig te beantwoorden en kan eigenlijk op dit moment ook alleen maar een algemeen antwoord geven. Minimaal 8 uur, maximaal 12 uur.
Welke bewoners heb je allemaal in je bak? Het hangt van je bewoners af of zij tijdelijk, een deel van het jaar, een temperatuur van 27 graden kunnen tolereren. Misschien kun je de bak gewoon gesloten laten.
Niet alleen mooier, maar sommige vissen zijn springers en zouden naast de bak kunnen landen.
Als je echt bewoners hebt die 27 graden niet als maximum temperatuur kunnen verdragen gedurende een gedeelte van het jaar zou je ventilators kunnen plaatsen op de rand van de bak, bv deze
https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/techniek/koelers/.