Wat is er nieuw

Filter te sterk?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joey1994
  • Startdatum Startdatum
J

Joey1994

Guest
l_easy%20flux%20900_20160201093907.png

Dit is de pomp die ik gebruik in mijn 120l aquarium.
Er staat op de verpakking dat hij tot 900l kan pompen min de reductie 820.
Nu heb ik hem ingesteld met de knop zodat er maar de helft meer van water doorkan. De stroming is redelijk sterk. Kan dit kwaad voor vissen?

Vooral mijn molleys en danios hebben er precies soms wat last van de rest van mijn vissenbestand vind het wel prima.

Is dit overgefilterd of niet? Ik gebruik het in een biobox 2 van tecatlantis.

Mvg Joey

Kwaad niet maar sommige vissen houden niet van sterke stroming.

Als alles in het filter verzadigt raakt , wordt het wel minder.
Anders wat voor maken,hangen , dat de stroming anders is.

Ik kan hem nog lager zetten. Maar als dan zoals je zegt hij wat verzadigd geraakt zal ik niks meer van filtering hebben. Zou ik het zo kunnen laten voorlopig?

Je kun t hem nu lager zetten, wordt het minder ,zet je hem harder.

het is een pomp, geen filter.
of heb je deze pomp aangesloten op een filter?

Het is een pomp in een biobox 2 systeem

Heb er ook nog 1 staan. had ik eruit gehaald. nu extern.

Je kunt hem inderdaad lager zetten. Na een tijdje vervuilt het filter en wordt de stroming minder, dan zet je hem weer wat hoger als dat nodig blijkt.

Waar zit de uitstroom van je filter? Aan de voorkant (brede kant?) Als hij aan de zijkant zit zou je de uitstroom een beetje richting het dichtstbijzijnde glas kunnen richten maar dan moet je bij het ontwerp van jouw aquarium wel in de gaten houden dat je nog overal goede stroming in de bak hebt.

Ik heb op een bak van 120 liter een filter van 440 l/h dus ik denk dat je hem flink moet dimmen om niet teveel stroming te hebben.

Je kunt hem inderdaad lager zetten. Na een tijdje vervuilt het filter en wordt de stroming minder, dan zet je hem weer wat hoger als dat nodig blijkt.

Waar zit de uitstroom van je filter? Aan de voorkant (brede kant?) Als hij aan de zijkant zit zou je de uitstroom een beetje richting het dichtstbijzijnde glas kunnen richten maar dan moet je bij het ontwerp van jouw aquarium wel in de gaten houden dat je nog overal goede stroming in de bak hebt.
De uitstroom zit aan de voorkant en de straal gaat tegen het glas en dan breekt de stroming zich naar links en naar rechts. Is dit goed?

Ik heb op een bak van 120 liter een filter van 440 l/h dus ik denk dat je hem flink moet dimmen om niet teveel stroming te hebben.
Ja, ik heb hem toen ik hem gekocht had al met de helft lager gezet maar vind dat de stroming nog steeds redelijk sterk is. Als hij de capaciteit geeft dat erop staat en hem met de helft te vertragen zou ik aan 450l/h zitten.

gyJ7vS6.jpg

Is wel aan de hoge kant maar net wat Nicole al aangeeft zal het filtermateriaal na verloop van tijd voor wat meer weerstand zorgen zodat de rondstroming minder wordt.
Welk filtermateriaal gebruik je precies eigenlijk?

De uitstroom zit aan de voorkant en de straal gaat tegen het glas en dan breekt de stroming zich naar links en naar rechts. Is dit goed?
De stroming is voldoende als je overal stroming hebt. Soms kun je dit zien aan het wuiven van de planten. Anders is het te testen met bijvoorbeeld Vloeibaar Filter Medium van Easy Life. Daarin zit een wit poeder (vermoedelijk zeoliet poeder opgelost in water en je kunt de stroming volgen door te bekijken hoe dat hele fijne poeder zich door de bak verdeelt.

Ja, ik heb hem toen ik hem gekocht had al met de helft lager gezet maar vind dat de stroming nog steeds redelijk sterk is. Als hij de capaciteit geeft dat erop staat en hem met de helft te vertragen zou ik aan 450l/h zitten.

Als de vissen moeite hebben met de stroming, zet hem dan maar gerust nog eens met een kwart terug. 450 l/h zou ook nog moeten kunnen met een schoon filter. Maar je zult echt zien dat de stroming in de loop van de tijd flink gaat afnemen.

Is wel aan de hoge kant maar net wat Nicole al aangeeft zal het filtermateriaal na verloop van tijd voor wat meer weerstand zorgen zodat de rondstroming minder wordt.
Welk filtermateriaal gebruik je precies eigenlijk?

ik gebruik deze bakjes :
VFhayeWAnS6KRscF6dmDHaocwgpFJcEG.jpeg

Dus vanonder 2 van die bakjes met witte keramiek
Dan 1 bakje met van die bruine bolletjes, dan 1 grotere bak met een blauwe spons en dan een klein bak filterwatten zoals op de foto

Roundabout had me al aangeraden want me samenstelling was eerst anders(slecht) en heb dit direct gedaan!

De stroming is voldoende als je overal stroming hebt. Soms kun je dit zien aan het wuiven van de planten. Anders is het te testen met bijvoorbeeld Vloeibaar Filter Medium van Easy Life. Daarin zit een wit poeder (vermoedelijk zeoliet poeder opgelost in water en je kunt de stroming volgen door te bekijken hoe dat hele fijne poeder zich door de bak verdeelt.

Als de vissen moeite hebben met de stroming, zet hem dan maar gerust nog eens met een kwart terug. 450 l/h zou ook nog moeten kunnen met een schoon filter. Maar je zult echt zien dat de stroming in de loop van de tijd flink gaat afnemen.
Ik zal eens gaan kijken voor deze poeder. En zal morgen ook mijn filter nog met een kwart verlagen. Al mijn planten wuifen ben juist eens goed gaan kijken.

Nog een andere vraag terzijde. Is 12 uur licht goed voor het aquarium in het algemeen? Heb er een automatische schakelaar tussengezet en het licht gaat elke dag op van 08u tot 20u en dan gaat het uit. Het zijn 2 T8 growlux tl lampen. Alleen moet ik mijn bak de hele dag openzetten (is echt warm buiten) anders gaat het aquarium op 27 graden. Heb ook al zoals aangeraden mijn thermostaat op 23 graden gezet en dat in combinatie met mijn bak open kan ik stabiel blijven tussen de 25 - 26 graden. Het is wel maar een 50w verwarming.

Ik vermoed dat dat pompje ook nog warmte afgeeft aan het water. Vind het niet leuk dat mijn bak de hele dag open moet. Zou veel mooier zijn moest ik hem dicht kunnen houden.
Die lampen worden veel te warm. Enige tips voor mijn lampen?

En zoals altijd superhard bedankt voor u advies ben echt zeer dankbaar.

Dan 1 bakje met van die bruine bolletjes
Ik wilde opzoeken wat die bruine bolletjes nu precies doen, en wat het verschil is met hun keramisch materiaal. Helaas lijkt www.aquatlantis.com er momenteel uit te liggen. Moeten we echt even naar kijken als die weer online is. In geen enkel ander filter dat ik ken worden bruine bolletjes gebruikt, en er zit veel verschil in soorten keramisch materiaal, maar voor nu zit je gewoon goed.

Roundabout had me al aangeraden want me samenstelling was eerst anders(slecht) en heb dit direct gedaan!
Doe jezelf en je beurs ook een plezier en frees die bakjes ter zijner tijd open zodat je het filtermateriaal naar believen kunt veranderen, uitwisselen en schoonmaken. Die filterwatten kun je bijvoorbeeld heel goed vervangen door gewone witte filterwatten. Dan betaal je voor een zak van 500 gram zo'n 5-6 euro.

Ik zal eens gaan kijken voor deze poeder. En zal morgen ook mijn filter nog met een kwart verlagen. Al mijn planten wuifen ben juist eens goed gaan kijken.
Je hebt Vloeibaar Filtermedium (VMF) niet perse nodig hoor. Als je planten zachtjes bewegen weet je zeker dat je voldoende stroming hebt. Vloeibaar Filter Medium is zoals de naam al zegt geen poeder, maar vloeibaar, daar was ik denk ik wat onduidelijk in. Er zit wel een heel fijn poeder (in wat ik vermoed water) in. Die flessen moet je krachtig schudden voor gebruik om de suspensie goed in de vloeistof te verdelen.

Nog een andere vraag terzijde. Is 12 uur licht goed voor het aquarium in het algemeen?
12 uur is voor heel veel bakken teveel, zeker voor een bak die net is opgestart is het erg veel. Je moet denken, je hebt dan nog amper voedingsstoffen in je aquarium.Misschien heb je nog wel tekorten, dat kan ik zo niet inschatten. Hoe lang draait je aquarium nu?
Zelf ken ik de lampen die jij noemt niet. Het hangt er ook vanaf hoe fel je lampen zijn.
Ik vind je vraag best lastig te beantwoorden en kan eigenlijk op dit moment ook alleen maar een algemeen antwoord geven. Minimaal 8 uur, maximaal 12 uur.

Alleen moet ik mijn bak de hele dag openzetten (is echt warm buiten) anders gaat het aquarium op 27 graden.
Welke bewoners heb je allemaal in je bak? Het hangt van je bewoners af of zij tijdelijk, een deel van het jaar, een temperatuur van 27 graden kunnen tolereren. Misschien kun je de bak gewoon gesloten laten.

Vind het niet leuk dat mijn bak de hele dag open moet. Zou veel mooier zijn moest ik hem dicht kunnen houden.
Niet alleen mooier, maar sommige vissen zijn springers en zouden naast de bak kunnen landen.
Die lampen worden veel te warm. Enige tips voor mijn lampen?
Als je echt bewoners hebt die 27 graden niet als maximum temperatuur kunnen verdragen gedurende een gedeelte van het jaar zou je ventilators kunnen plaatsen op de rand van de bak, bv deze https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/techniek/koelers/.

Ik wilde opzoeken wat die bruine bolletjes nu precies doen, en wat het verschil is met hun keramisch materiaal. Helaas lijkt www.aquatlantis.com er momenteel uit te liggen. Moeten we echt even naar kijken als die weer online is. In geen enkel ander filter dat ik ken worden bruine bolletjes gebruikt, en er zit veel verschil in soorten keramisch materiaal, maar voor nu zit je gewoon goed.

Doe jezelf en je beurs ook een plezier en frees die bakjes ter zijner tijd open zodat je het filtermateriaal naar believen kunt veranderen, uitwisselen en schoonmaken. Die filterwatten kun je bijvoorbeeld heel goed vervangen door gewone witte filterwatten. Dan betaal je voor een zak van 500 gram zo'n 5-6 euro.

Je hebt Vloeibaar Filtermedium (VMF) niet perse nodig hoor. Als je planten zachtjes bewegen weet je zeker dat je voldoende stroming hebt. Vloeibaar Filter Medium is zoals de naam al zegt geen poeder, maar vloeibaar, daar was ik denk ik wat onduidelijk in. Er zit wel een heel fijn poeder (in wat ik vermoed water) in. Die flessen moet je krachtig schudden voor gebruik om de suspensie goed in de vloeistof te verdelen.

12 uur is voor heel veel bakken teveel, zeker voor een bak die net is opgestart is het erg veel. Je moet denken, je hebt dan nog amper voedingsstoffen in je aquarium.Misschien heb je nog wel tekorten, dat kan ik zo niet inschatten. Hoe lang draait je aquarium nu?
Zelf ken ik de lampen die jij noemt niet. Het hangt er ook vanaf hoe fel je lampen zijn.
Ik vind je vraag best lastig te beantwoorden en kan eigenlijk op dit moment ook alleen maar een algemeen antwoord geven. Minimaal 8 uur, maximaal 12 uur.

Welke bewoners heb je allemaal in je bak? Het hangt van je bewoners af of zij tijdelijk, een deel van het jaar, een temperatuur van 27 graden kunnen tolereren. Misschien kun je de bak gewoon gesloten laten.

Niet alleen mooier, maar sommige vissen zijn springers en zouden naast de bak kunnen landen.

Als je echt bewoners hebt die 27 graden niet als maximum temperatuur kunnen verdragen gedurende een gedeelte van het jaar zou je ventilators kunnen plaatsen op de rand van de bak, bv deze https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/techniek/koelers/.

Die bolletjes heb ik gevonden 'Aquaclay bestaat uit gebakken klei korrels, deze zijn zeer poreus en kunnen dus veel filterbacterien huisvesten, door de poreusiteit stroomt er water doorheen wat gefilterd wordt.'
96dXJugA4f-SfQ6vMKA2q8g3_fymgPXC.jpeg

Dat openfrezen ga ik zeker doen!

Mijn aquarium draait nu ongeveer 3tal weken.
Dit is de verlichtingsbuis.

223398465_4_644x461_nowe-swietlowki-t8-15w-18w-30w-t5-24w-39w-aquastar-grolux-flora-zwierzeta.jpg

Dus voor te beginnen misschien beter afstellen op 8 uurtjes en dan later eventueel verhogen naar 12?

Mijn bewoners zijn : 6tal kleine ancistrussen 1 kleine pleco(voorlopig tot hij te groot word) 2 platys , 4 molleys 10 danios en 2 mannelijke guppen)
Dus de temperatuur zal verbeteren als het buiten kouder word.

Ik ga zeker de bak dichthouden en zal gewoon met 8 uur verlichting per dag beginnen. Dan zal mijn temperatuur misschien goed meevallen.

Zoi qua licht met 8 uur beginnen want met 12 uur zal er voldoende voeding aanwezig moeten zijn. Als de bak goed draait kun je het langzaam aan wat opbouwen.

Mijn bewoners zijn : 6tal kleine ancistrussen 1 kleine pleco(voorlopig tot hij te groot word) 2 platys , 4 molleys 10 danios en 2 mannelijke guppen)
Dus de temperatuur zal verbeteren als het buiten kouder word.
Ik ben geen expert als het op visbestanden aan komt maar ik zie wel wat dingen die niet helemaal kloppen. Misschien is het een idee om een topic te openen onder samenstelling visbestand? Dan wordt kritisch naar de samenstelling van je bestand gekeken en krijg je adviezen.
Ik weet er net te weinig van dus ik waag me er hier niet aan.

Ga ik doen alvast bedankt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan